Jump to content

Er dette bra? Nybegynner Poleringspakke Krauss 500W Menzerna

Recommended Posts

Posted

Hei,

Er settet jeg viser til her en god investering?

http://www.exint.no/bilpleie/eksterior/bilpleiesett/nybegynner-poleringspakke-krauss-500w-menzerna

Jeg har aldri proffpolert selv, men sørger for å følge alle råd når det gjelder å unngå vaskestriper. Kunne godt tenke meg å lære mer om proffpolering å vurdere en eller annen form for startpakke.

Noen andre forslag?

Hilsen Christoffer

Posted

Den pakken anbefales.

Grundig avfetting, vask og tørk.

Start med mildeste polish på mykeste pute

Ha 3-4 erter polish på puten.

Sjekk at maskin står på laveste hastighet og sett maskinen inntil lakken før du skrur den på.

Jobb på maks 30x30cm område med overlappende rolige bevegelser på lav hastighet til du får litt følelse med maskinen.

Stopp når polish blir vaselinaktig/klar etter et par minutter.

Tørk av polishrester med mikrofiberklut og sjekk resultatet.

Når du er ferdig med maskinpoleringen, bør bilen vaskes ren for polishstøv og tørkes før du legger på voks for hånd på vanlig måte.

Nå bedriver du "proff" maskinpolering - gratulerer! :)

• 4 weeks later...
  • 10 months later...
Posted

Bare sånn for å spørre om litt rundt poleringsmaskiner..

Sist jeg polerte fikk jeg låne en Rupes BigFoot maskin til 6000kr-ish. Kjempemaskin! Kameraten som har den er "proff". Nå synes jo jeg at dette var spennende greier og kunne tenkt meg å komme igang med maskinpolering på egenhånd. Så tenker jeg på denne maskinen spesifikt, sett i forhold til Rupes BigFoot, hvordan er denne Krauss maskina? Bare dritten? Prisforskjellen er jo drøy! Jeg polerer ikke så mye at jeg trenger en Rupes BigFoot føler jeg.

Guest alexanderst
Posted

Bare sånn for å spørre om litt rundt poleringsmaskiner..

Sist jeg polerte fikk jeg låne en Rupes BigFoot maskin til 6000kr-ish. Kjempemaskin! Kameraten som har den er "proff". Nå synes jo jeg at dette var spennende greier og kunne tenkt meg å komme igang med maskinpolering på egenhånd. Så tenker jeg på denne maskinen spesifikt, sett i forhold til Rupes BigFoot, hvordan er denne Krauss maskina? Bare dritten? Prisforskjellen er jo drøy! Jeg polerer ikke så mye at jeg trenger en Rupes BigFoot føler jeg.

Kraussen er god den, men det tar tid for å få ønskede resultater. Tenker da på fjerning av vaskeriper, og de litt dypere ripene. Rupes-maskinen har såkalt tvunget roatsjon, en blanding av roterende(vinkelslipermønster) og Dural Action (etterligner håndbevegelser). Rupes har også roterende maskiner, men renger med du sikter deg inn på DA. Jeg ville gått for en Rupes Bigfoot DA (15 eller duetto, på 15 kan man sette på 21 bakplate) eller en Flex DA, jeg har sistnevnte og har hatt den i 3 år nå uten problemer.

Posted

Jeg har Krauss selv (900 W) og er veldig fornøyd. Den er utmerket for oss som ikke

er proffer og gjør jobben for en rimelig sum. Jeg kjøpte min på Oslo Motor Show på

Lillestrøm for flere år siden. Hvis du skal dit kan du kanskje få en god deal på den

ettersom den sannsynligvis selges der iår også.

Posted

Rupes har så absolutt IKKE tvungen rotasjon, det er det FlexDA som har...

Og 21 bakplate på 15 maskin går visst ikke, men motsatt går fint.

Posted

tvungen rotasjon så vil den fortsette å rotere under press også, det gjør ingen annen DA såvidt jeg vet, annet enn FLEX. altså både eksenter og rotasjon, lik hastighet på rotasjonen ved press og uten press

Guest alexanderst
Posted

Rupes har så absolutt IKKE tvungen rotasjon, det er det FlexDA som har...

Og 21 bakplate på 15 maskin går visst ikke, men motsatt går fint.

Har aldri prøvd en Rupes maskin, men om den ikke har tvunget rotasjon har jeg misforstått litt tror jeg. Benytter Makita roterende og Flex DA. Knallgode maskiner. Beklager feilinformering her, Rudi.

Guest alexanderst
Posted

Forresten har jeg hørt at Rupes-maskinene ikke skal ha noe særlig press under polering.

Posted

Forresten har jeg hørt at Rupes-maskinene ikke skal ha noe særlig press under polering.

Det er helt korrekt. Null press egentlig. Men med Microfiberputer er det greit å legge bittelitt press på

• 2 months later...
Posted

Da jeg kjørte Rupes, så la jeg på press av maskinens vekt + bittelitt press på håndtaket forran, roterte og gikk eksentrisk som bare det. La man på for mye, så var det tydelig å se i kjøresporet at det ikke roterte stort. Jeg har selv Makitaen uten eksentrisk føring. Brukt den til båtpolering, men ser for meg at denne er litt vel vass dersom man ikke skal drive med hardcore lakk-korrigering og regner med å kjøre med en annen eksentrisk maskin senere for å hente opp igjen glansen.