Guest alexanderst Posted October 6, 2014 Posted October 6, 2014 Heisann alle sammen! Minner dere på å starte med vinterklargjøringen før kulden setter inn. I går ble det vinterklargjøring her i heimen. Swissvax Cleaner Fluid (kjemisk lakkrens) etterfulgt av Swissvax Shield (carnabuavoks med teflon). Da skal bilen gå vinteren trygt i møte! Felger fikk Collinitevoks som tåler varmepåkjenningen fra bremsene. Dekk og gummilister fikk Swissvax Pneu matt. Resultatet. Interiøret fikk seg også en runde med Green Clean 1:20 samt Chemical Guys skinnrens på ratt og girspak. Det ble også støvsugd og stoffmatter ble erstattet med gummimatter. Nå blir bilen enklere å holde ren gjennom vinterhalvåret. Quote
Megaoctane Posted October 6, 2014 Posted October 6, 2014 Vakkert resultat. Skulle hatt et sted å jobbe med bilen på i Oslo. Hadde gjort det nye enklere. Quote
Guest alexanderst Posted October 6, 2014 Posted October 6, 2014 Vakkert resultat. Skulle hatt et sted å jobbe med bilen på i Oslo. Hadde gjort det nye enklere. Takker Megaoctane. Ja, kjekt med sted å holde på. Dette er gjort på fattern sin arbeidsplass Quote
Asbjørn Posted October 6, 2014 Posted October 6, 2014 Må bare si at det er en fryd å lese trådene dine Alexander. Resultatet blir så utrolig bra. Hvordan er Collonite på felger? Tror du dette ville fungert greit på bremsekalipere? Skulle ønske jeg selv hadde tolmodighet og kunnskap til å drive med detailing. Bør kanskje begynne å prøve meg å lære det der, da jeg egentlig er vanvittig pirkete i bilholdet Blank bil er som regel fin bil, din far er utrolig heldig Quote
Guest alexanderst Posted October 7, 2014 Posted October 7, 2014 Må bare si at det er en fryd å lese trådene dine Alexander. Resultatet blir så utrolig bra. Hvordan er Collonite på felger? Tror du dette ville fungert greit på bremsekalipere? Skulle ønske jeg selv hadde tolmodighet og kunnskap til å drive med detailing. Bør kanskje begynne å prøve meg å lære det der, da jeg egentlig er vanvittig pirkete i bilholdet Blank bil er som regel fin bil, din far er utrolig heldig Tusen takk for hyggelig tilbakemelding Asbjørn! Collinite 845 er en voks som er laget for å tåle sterk påkjenning av varme, så denne passer seg yppelig på felgene. Den holder minst like lenge som Svisswax Autobahn, om ikke lengre. Anbefaler å bruke engangshansker når man benytter denne voksen. Bruk også gjerne munnbind eller maske da det kan være helsefarlig å puste inn voksgassene. For de som er litt mer nysgjerrig på MB polering maskinpolerte denne bilen tidligere i vår. http://www.detailersclub.no/forum/topic/20191-s-s-tenoritgraa-mercedes-benz-e-klasse-w212/ For de som er enda mer nysgjerrig polerte jeg også en stasjonsvogn av samme modell som har gått som drosje. http://www.detailersclub.no/forum/topic/21034-s-s-brilliant-silver-mercedes-benz-e-klasse-s212/ Quote
Thomas190 Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Flott resultat! Tar du på deg slikt for andre? Eller er det kun egne og familiebiler? Har en bil som trenger beskyttelse og litt pleie før vinter. Quote
Guest alexanderst Posted October 28, 2014 Posted October 28, 2014 Heisann. Jeg tar på meg oppdrag i ny og ne om noen trenger en hjelpende hånd. Bare send meg en PM om du lurer på noe. Flott resultat! Tar du på deg slikt for andre? Eller er det kun egne og familiebiler? Har en bil som trenger beskyttelse og litt pleie før vinter. Quote
Guest alexanderst Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 Du skulle ha bodd i Oslo.... Flott at du liker arbeidet jeg gjør. Det er nok mange seriøse aktører på Østlandet som stiller opp også. Jeg kommer nok flyttende som student om 1,5 år. Da blir det nok Oslo Quote
Megaoctane Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 Vil heller gi bilen til en som er flink OG er svak for bil med stjerne:) Passer bra om 1,5 år. Kommer nok til å gå for en W213 når den kommer, og da kan du få vinterklargjøre den:) Quote
Guest alexanderst Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 Vil heller gi bilen til en som er flink OG er svak for bil med stjerne:) Passer bra om 1,5 år. Kommer nok til å gå for en W213 når den kommer, og da kan du få vinterklargjøre den:) Da har vi en avtale. Har slekninger med garasje jeg skal stue om på Nesodden innen den tid. De har forresten en 2012 W204 etter litt hjernevasking btw Idag ble det lagt om til vinterdekk, og de ble vokset med Collinite 845 og satt inn med Pneu matt. Nå skal E-klassen på Oslotur, dog er det foreldrene mine som skal nedover. Ikke jeg Du får se om den plutselig dukker opp i sentrum da! Quote
Megaoctane Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Tror ikke det blir vanskelig å spotte en skinnende blank E klasse Jeg la collonite på hele bilen og felgene, samt på sommerfelgene som er stuet vekk for vinteren. Vært veldig fornøyd med collonite. Trenger bare å spyle av all bremsestøv og drit fra felgene:) Får se hvordan den takler ekstremsaltingen i Oslo. Quote
Beckern Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Skulle kanskje brukt collonite 925 i stedet. Beregnet for båter og ikke minst saltvann. Veldig bra jobb forresten. Quote
Guest alexanderst Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Skulle kanskje brukt collonite 925 i stedet. Beregnet for båter og ikke minst saltvann. Veldig bra jobb forresten. Takker Ang. voksvalget. Siden den er beregnet for båter og saltvann, regner jeg med at Collinite 845 som er beregnet for å hindre eksplosjoner i kraftverk egner seg bedre på felgene som også produserer en del varme Edit: Skjønner poenget ditt. Vinterveiene er jo ihjelsaltet. Quote
Guest alexanderst Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 Videre vedlikehold etter en voksbehandling Her kommer et par tips til videre veidlikehold om man vil beholde beskyttelsen gjennom vinteren. Som nevnt tidligere i tråden har denne bilen vært tur-retur Oslo-Kristiansund i helga og tilbakelagt seg i overkant av 2000 km siden voksbehandlingen. Denne bilen ble lakkrenset med CleanerFluid som er en kjemisk lakkrens fra Swissvax, deretter vokset med Swissvax Shield. Denne voksen tåler en god del av vinterens påkjenninger, men om man vil opprettholde beskyttelsen maksimalt bør man benytter Swissvax Car bath (eller en annen mild såpe) som sliter minimalt på voksen. Deretter kan man benytte Swissvax Quick finish som opprettholder den gode vannavstøtende effekten maksimalt på en Swissvaxbehandlet lakkoverflate. Det er også mange andre gode produkter ute på markedet, men tar en forklaring på Swissvax sine kvaltitetsprodukter, siden det er benyttet i denne tråden. Et par andre tips er å bruke Prickbort som fjerner tjære og asfaltflekker i lakken ved hver 2. håndvask (Ikke nødvendig om sommeren) om bilen ikke er alt for møkkete, som i dette tilfellet. Bland ut Surfexen etter hvor møkkete bilen er, men anbefaler ikke å gå lenger ned en 1:20 da møkka skal slippe rimelig lett på en godt beskyttet lakk. Topp gjerne denne blandingen med et skum (Autofoam 1:10 ble brukt her) for å optimalisere virkningstiden på avfettingene som er lagt på bilen. Ellers for å holde bilen ren gjennom vinteren er det lurt å spyle av den regelmessig i selvvaskeranlegg. Gjerne ha en ferdig utblandet flaske med Surfex HD 1:20-30 på lur til slike tilfeller. Felgrensen som ble brukt her heter P21S Power Gel og er blandet ut 1:3. Da sliter den ikke nevneverdig mye på felgvoksen. Det er også lurt å tørke bilen i døråpningene og dørkarmene, samt resten av karroseriet utvendig. Rekkefølge benyttet ved denne vasken: P21S Power gel felgrens blandet ut 1:3 (Virketid: 7 minutter) Prickbort, lagt på nedre paneler (Virketid: 5 minutter) Surfex HD 1:20 (Virketid: 10 minutter) Autofoam 1:10 (Virketid: 5 minutter) Håndvask fra oven og ned. Tørk med Chemical Guys miracle dryer fra oven og ned. Swissvax Quick finish sprayet på og tørket bort med mikrofiber fra oven og ned. Jeg valgte å legge alle disse ovenpå hverandre. Husk at all avfetting og skal legges nedenfra og oppover samt at bilen skal spyles i denne rekkefølgen, men håndvasken og tørkining foregår fra oven og ned. Håndvask utført med en helt ny Bilt-Hamber vaskehanske. Egen Chenile washmitt for felger. Her ser dere Prickbort og Surfex HD virker på lakken. Før & etter vask. Quote
Gujoni Posted November 5, 2014 Posted November 5, 2014 Fine tips når det gjelder lakkvedlikehold . Jeg stusser bare litt på det å bruke Prickbort på nylig voksede overflater. Vil ikke den fjerne voksen? Selv bruker jeg Prickbort når asfaltflekker og annen forurensing skal bort etter vinteren og synes den er super til dette, men sjelden ellers. Jeg bruker heller ikke å håndvaske bilen på vinteren, bare den lokale vaskehallen med høyttrykk, og lar lakken lufttørke i garasjen som er oppvarmet men godt utluftet. Lakken er aldri 100% ren, men heller det enn å lage masse riper. Quote
Beckern Posted November 5, 2014 Posted November 5, 2014 Som du ser så har alexander på tre forvask produkter. Tanken er at det skal være nesten helt rent og på det meste bare en grå film igjen når håndvask påbegynnes. Tror ikke det er stor fare for riper med denne prosedyren. Quote
Guest alexanderst Posted November 5, 2014 Posted November 5, 2014 Fine tips når det gjelder lakkvedlikehold . Jeg stusser bare litt på det å bruke Prickbort på nylig voksede overflater. Vil ikke den fjerne voksen? Selv bruker jeg Prickbort når asfaltflekker og annen forurensing skal bort etter vinteren og synes den er super til dette, men sjelden ellers. Jeg bruker heller ikke å håndvaske bilen på vinteren, bare den lokale vaskehallen med høyttrykk, og lar lakken lufttørke i garasjen som er oppvarmet men godt utluftet. Lakken er aldri 100% ren, men heller det enn å lage masse riper. Prickbort er ikke verstingen på svekke voks, men sterkt blandet Surfex HD svekker mer. Men det er viktigere å få bort all møkka før berøringsvasken. Her var bilen ekstremt skitten, og da er det lurt å lure inn litt Prickbort også. Som du ser så har alexander på tre forvask produkter. Tanken er at det skal være nesten helt rent og på det meste bare en grå film igjen når håndvask påbegynnes. Tror ikke det er stor fare for riper med denne prosedyren. Slik som Beckern nevner her Quote
Gujoni Posted November 6, 2014 Posted November 6, 2014 Jeg ser helt klart poenget med å få bort mest mulig av møkk før berøringsvask. Problemet mitt er at det ikke er lov med "bøttevask" i vaskehallen jeg bruker og heller ikke å spraye på avfetting. Quote
Guest alexanderst Posted November 6, 2014 Posted November 6, 2014 Jeg ser helt klart poenget med å få bort mest mulig av møkk før berøringsvask. Problemet mitt er at det ikke er lov med "bøttevask" i vaskehallen jeg bruker og heller ikke å spraye på avfetting. Det er ikke nødvendig med avfettinger om du ikke skal håndvaske bilen. Regelmessig avspyling i selvvasker anlegg fungerer også, men det er lurt å ta noen håndvasker gjennom vinteren også. Quote
Recommended Posts