Jump to content

Eksosanlegg - litt kjøpshjelp

Guest Endre

Recommended Posts

Har en 93 280 TE som bakre del av eksosanlegget har rustet i stykker. Faller snart av. Bilen er såpass gammel at jeg ikke har lyst til å bruke alt for mye penger på nytt, så tenkte å kjøpe nytt på Biltema (vet det er litt fy her...). Men jeg klarer ikke finne ut hvilken av modellene som evt passer til min bil. Akkurat min modell står ikke oppført (det gjør den aldri når jeg skal kjøpe noe på nett, men stort sett passer 300-deler). Jeg vet heller ikke om jeg har katalysator eller ikke. Noen som kan hjelpe meg? Her er utvalget på biltema:

200 124-serien  1.85-10.89 Bakre lyddemper  , ikke kat 598,00 kr 

200 124-serien  9.85-8.89 Bakre lyddemper  , kat, ikke combi 598,00 kr 

200D 124-serien  1.85- Bakre lyddemper  , ikke combi 598,00 kr 

200D 124-serien  1.85- Mellom lyddemper  , ikke combi 598,00 kr 

200E 124-serien  9.87-9.92 Bakre lyddemper  , kat, ikke combi 598,00 kr 

230E 124-serien  1.85-9.92 Bakre lyddemper  , kat, ikke combi 598,00 kr 

230E 124-serien  1.85-9.92 Bakre lyddemper  , ikke combi 598,00 kr 

250D 124-serien  1.85- Bakre lyddemper  , kat, ikke combi 598,00 kr 

250D 124-serien  1.85- Bakre lyddemper  , ikke combi 598,00 kr

Hvis ingen av disse passer, er jeg svært takknemlig for andre råd.

Har en 93 280 TE som bakre del av eksosanlegget har rustet i stykker. Faller snart av. Bilen er såpass gammel at jeg ikke har lyst til å bruke alt for mye penger på nytt, så tenkte å kjøpe nytt på Biltema (vet det er litt fy her...). Men jeg klarer ikke finne ut hvilken av modellene som evt passer til min bil. Akkurat min modell står ikke oppført (det gjør den aldri når jeg skal kjøpe noe på nett, men stort sett passer 300-deler). Jeg vet heller ikke om jeg har katalysator eller ikke. Noen som kan hjelpe meg? Her er utvalget på biltema:

Bilen din har kat. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å kjøpe bakre potte av fornuftig kvaalitet. Det er verdt å legge en tusing ekstra i. Det blir mye fukt bak der, og et søppelanlegg vil ruste fort opp.

Har du tatt kontakt med hauk, autotrio, speed, stjerneservice osv?

Endre: hvis der er original anlegget som du har på bilen, så vil det svare seg for deg og ta turen innom Svensen eksos eller lignende og bare sveise anlegget, dvs kappe ut de stykkene som er helt sundt-rusta og sveise in nye rør.

Selve pottene er rustfrie (hvis det er original anlegget) og det er derfor pottene ikke ruster, et nytt biltema anlegg er dårlig valg, jeg vil tippe det varer i 2, kanskje 3 år så er det rusta hull i det...  :?

Ved å reparer det gamle så vil det vare enda lengre, og det er vel også billigere enn å kjøpe nytt..... :P

De originale pottene er bygd omtrent like slik som effektanlegg er bygd, bare med mye bedre demping, så skrap av den svarte malingen på bakpotta og sjekk om det ikke er blankt under.... 8)

Hvis det ikke er det originale anlegget så hør med Stjerneservice, Speed Autoteile, Hauk etc om pris på et nytt, medlemmer i klubben får også gode rabatter der 8)

Kjøpte eberspächer i fjor vår på min. Ennå helt blankt og fint.

Om jeg ikke tar feil så deler 280TE, 300 både med 12 og 24 og 320TE eksosanlegg. Alt annet har andre dimensjoner. Tilogmed turbodieselen. ;)

Endre: hvis der er original anlegget som du har på bilen, så vil det svare seg for deg og ta turen innom Svensen eksos eller lignende og bare sveise anlegget, dvs kappe ut de stykkene som er helt sundt-rusta og sveise in nye rør.

Selve pottene er rustfrie (hvis det er original anlegget) og det er derfor pottene ikke ruster, et nytt biltema anlegg er dårlig valg, jeg vil tippe det varer i 2, kanskje 3 år så er det rusta hull i det...  :?

Ved å reparer det gamle så vil det vare enda lengre, og det er vel også billigere enn å kjøpe nytt..... :P

De originale pottene er bygd omtrent like slik som effektanlegg er bygd, bare med mye bedre demping, så skrap av den svarte malingen på bakpotta og sjekk om det ikke er blankt under.... 8)

Hvis det ikke er det originale anlegget så hør med Stjerneservice, Speed Autoteile, Hauk etc om pris på et nytt, medlemmer i klubben får også gode rabatter der 8)

Er du HELT sikker på dette? Bakpotta mi har jeg sjekka, og den er full av stjerner. Like fullt er det noen små hull bakerst der det lekker ut eksos (skal byttes, men først må jeg ha noe eksos å dytte gjennom der)

@Eivind : Turbodieselen har tydeligvis ganske spesielt eksosanlegg. Jeg ser en del til salgs på ebay, og der er aldri turbodiesel med :-(