FrodeS Posted October 5, 2014 Posted October 5, 2014 E240n klager på at en O2-sensor ikke funker helt som den skal. Det har den i grunn gjort lenge, men nå tenkte jeg se om jeg kan få orden på den. Det er 4 sensorer på bilen, og i EPC er de oppgitt med "upstream" A0015400517 , og "diagnosis" A0015407617 . Jeg husker ikke hvilken av dem som er gåen, men det finner jeg neste gang jeg hekter på diagnosen. Disse har forskjellig delenummer, men når jeg søker litt på ebay, finner jeg bla. en billig sak der man må lodde koblingene selv. Den skal erstatte begge delenummerne. DENNE f.eks.. Er sånt noe å handle, eller kjøper man seg bare tull? Quote
OlaNormann Posted October 5, 2014 Posted October 5, 2014 Du kan få sonder som dekker veldig mange ja. Delenummer forskjeller går mye på ledningslengde og kontakt. Går ikke god for noen link, men Bosch m.fl leverer universale som er identiske med den som står i. Hvis man ser bort fra feilkode på varmeelement i lambdasonde så er de fleste feilkoder med lambdasonde i teksten relatert til andre feil enn selve sonden. Quote
FrodeS Posted October 5, 2014 Author Posted October 5, 2014 Hvis man ser bort fra feilkode på varmeelement i lambdasonde så er de fleste feilkoder med lambdasonde i teksten relatert til andre feil enn selve sonden. Som f.eks. ? Quote
OlaNormann Posted October 5, 2014 Posted October 5, 2014 Alt som gir motoren feil blanding som f.eks, luftmassemåler, falsk luft, tempsensor feil, tette filtre, dyser, ventiler, tynn olje,,,, gir feilkode som f.eks lambdasonde verdi høy, lav. Feil på katalysator gir feilkode på lambdasonde... Quote
Gissmo Posted October 5, 2014 Posted October 5, 2014 Har byttet mine 8 sonder. Kjøpte på ebay men med ferdige kontakter. Har også nå i senere kjøpt på Biltema som er uten kontakt og loddet på selv. Ble anbefalte de fra Biltema av en annsatt hos BOS. Bruker de på min V12. Enkelt å lodde på da det også følger med krympestrømpe. 2 ledninger (gjerne samme farge, på min var de hvite) skal til varmeelementet (5-10ohm) og de to siste har gjerne forskjellig farge. NB hvis du bytter kun 1 (Bosch sier vell en levetid på 160.000km) så pass på at varmeelementet har samme verdi, hvis ikke så får du en feilmelding å det. Sondene skal veksle mellom 0.1 til 0.9V, noe som gir en avlesning på 0.43Vrms når alt er ok. Kjøpte meg en diagnose som gjør at jeg kan se alle sondene live! Quote
Recommended Posts