Guest ole ingvar Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 hei er det noen her som vet hvor mye en 200 cdi 102 hester tåler og bli chipet opp kunne tenke meg litt mer sprut i den,lurer og på hva som er forskjellen på 200 cdi og 220 cdi motorvolumet er jo helt likt,men i følge disse listene som ligger ut når du sjekker hvor mye man kan chipe får man ikke drad ut det samme av de motorene,syntes det er litt rart med tanke på at det er identiske motorer noen som vet forskjellen takker for alle svar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1913 Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 hei, mitt råd er, tenk deg godt om før du velger å chippe bilen, har selv prøvd å chippe min E220 cdi med resultat at sikrinkgsboksen tok fyr, jeg prøvde et tuning kit som heter DTK (disel tuning kit), denne boksen ga heller ingen nevnverdig effekt. ifølge firmaet som solgte dette skulle jeg få 170hk og 370-380nm mot 143hk og 315nm orginalt, men det eneste resultat var en svidd sikringsboks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest stefs Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Benyttes en kvalitetsikret chiptuning, og kjøling og motor ellers er i orden behøver ikke dette å få mer alvorlige konsekvenser enn at motoren slites raskere ut. Selv om noen mener at man aldri må tukle med fabrikkinnstillingen, så kan faktisk motoren ha godt av en finjustering av paramterene dersom dette gjøres på riktig måte. Det er ikke særlig lurt å chipe fordi du trenger krefter til å dra campingvogn ol. da det sannsynligvis vil gi for høy varmebelastning over tid, noe kjølesystemet ikke er dimensjonert for. Skal kreftene bare benyttes til en forbikjøring i ny og ne kan en oppjustering få relativt små konsekvenser for bilen. Erfaringen viser imidlertid at de som chiper gjør det nettopp for å kjøre fortere og hardere, og dermed frarådes det å gjøre dette, eller å kjøpe biler som er chipet generelt. Det kan samtidig nevnes at man også kan justere motorer til LAVERE effekt, noe som kan være en fordel ved mange (uansvarlige) brukere da slitasje og risiko for havari vil minke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.