Jump to content

Bremsetrommel 230 TE 1989

Guest Runju

Recommended Posts

Det er kommet et fryktelig leven fra venstre bakhjul, og det er trolig noe i forbindelse med bremsebanda til parkeringsbremsen som har løsna og ligger og skraper mot trommelen. Er det noen spesielle triks for å få av trommelen, eller er det bare to skruer på kalyptern og sentermutteren på trommelen, og så håpe på at den løsner?

mvh Runar

Trommel? Er ikke trommel på denne! Er bremseskive bak.

Caliper må av, så skal det bare være å trekke skiven rett av. Mulig det sitter en umbrakoskrue som holder skiven mot navet. Bremsebåndene til park.brems sitter på innersiden. Hvis belegget er løsnet kan det være kinky å få av skiven!

Sentermutter skal ikke løsnes!

M.

Trommel? Er ikke trommel på denne! Er bremseskive bak.

Caliper må av, så skal det bare være å trekke skiven rett av. Mulig det sitter en umbrakoskrue som holder skiven mot navet. Bremsebåndene til park.brems sitter på innersiden. Hvis belegget er løsnet kan det være kinky å få av skiven!

Sentermutter skal ikke løsnes!

M.

Morten, nå må du skjerpe deg! Det er en trommel innerst i skiva som har med brekket å gjøre.

Ellers var det helt riktig. Disse sitter gjerne godt fast. Kjøp litt kobberfett fra biltema og sett inn kontaktflatene før montering, så blir det enklere hvis det skal av igjen.

Sentermutteren skal, som Morten sier, ikke byttes. Det skal være en umbraco som skal ut.

Takk for svar.

Godt at jeg ikke fant en pipe som passet på sentermutteren da  :oops:

Men trenger jeg en sånn trommelavtaker, eller er det greit med litt forsiktig hammerbanking om det sitter veldig godt?

men jeg har vel forstått det riktig da, med mine 5-6 tommeltotter, at det er både skive og trommel - og inni trommelen sitter det gammeldagse bremseband (som nå trolig er helt kaputt)

runar

Takk for svar.

Godt at jeg ikke fant en pipe som passet på sentermutteren da  :oops:

Men trenger jeg en sånn trommelavtaker, eller er det greit med litt forsiktig hammerbanking om det sitter veldig godt?

men jeg har vel forstått det riktig da, med mine 5-6 tommeltotter, at det er både skive og trommel - og inni trommelen sitter det gammeldagse bremseband (som nå trolig er helt kaputt)

runar

Det er aldri godt å si hvor godt de sitter. Ikke bruk vanlig hammer, for da risikerer du å ødelegge skiva, så du må kjøpe ny. Jeg har rett og slett prøvd å sparke løs de som sitter godt. Noen ganger er de helt løse. Hvis du skal denge, så bruk gummihammer om du har det. Evnt. kan du prøve å rappe til den med dekket noen ganger. Det har funka det også.

Morten, nå må du skjerpe deg! Det er en trommel innerst i skiva som har med brekket å gjøre.

Haha... For å spikke litt fliser, så er det ik trommel, men en bremseskive med en innebygd "trommel" om du vil.... Riskokere og sånt har bremsetrommel bak....

M.

kan være meg, men sitter det ikke en sånn justeringsstag inni trommelen som først bør skru's sammen før man prøver ???

Hvis det er likt på alle sammen da.. så nåes det gjennom ett av bolthullene på når hullet er på topp

Jo viss trommelen begynner og bli slitt kan det være lurt, ellers så får man den rett og slett ikke av. Man kan også slippe helt opp på justeringen under baksetet (210 og 202, mulig flere).

Det skal jo litt til at tromlene inni skiva sliter kant. Hvis man ikke kjører med brekket på eller liker å bremse med brekket når man ser snuten kommer i mot. :) hehe