Frode Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 He, he.... hva er galt da..?? Lag en tråd hvor du legger ut problemet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 He, he.... hva er galt da..?? Lag en tråd hvor du legger ut problemet... Ok, da. I går kveld la jeg merke til at det røyk litt mye fra bilen min da den sto 5 min på tomgang. Tenkte ikke så mye over det, og kjørte hjem. I dag tidlig startet bilen som den skulle. Etter å ha levert junior på skolen gikk den ganske lavt på tomgang og gikk veldig ujevnt. Da jeg rygget kjente jeg at det luktet uforbrent diesel-eksos. Jeg regnet med det var feil på ei dyse siden disse har blitt våte i det siste. Med bittelitt turtall ga faenskapet seg, og bilen gikk akkurat som den skulle, verken bedre eller dårligere. I bakken opp mot Bøler (for de som er kjent), en ikke veldig bratt, men litt seig bakke innover på E6 legger jeg merke til at tempen er oppe i ca. 100C. Pussig, det pleier den jo ikke å være hvis ikke det er varmt, ac går, og det er en del motbakke. Før jeg vet ordet av det bare fortsetter den å stige. Jeg kjører på si øverst, og smeller varmeapparatet på max, samt turtallet opp på ca. 3000. Det døyver tempen noe, så den legger seg rundt 100C. Øvre radiatorslange er ikke varmere enn at jeg kan ta på den, og det er bra med vann i ekspansjonstanken. Jeg prøver forsiktig å kjøre videre, men ved tegn til belastning eller lavt turtall stiger den. I bakken ned fra Skedsmovollen var jeg såvidt under 100C. Hele tida med varmeapparatet på max. I bakken oppover mot Djupdalen (enda seigere bakke) spratt tempen rett opp mot 120C, så jeg turte ikke annet enn å kjøre på si, og ruse opp. Jeg kom meg opp bakken i 1. gir, og over toppen kunne jeg kjøre noenlunde normalt igjen. Da jeg kjørte inn på jobben viste nåla ca. 105C. Jeg stoppet, åpnet panseret, det er fortsatt bra med vann, og jeg kan såvidt holde handa rundt slangen til øvre radiatorslange. Jeg åpner lokket til påfyllinga av vann, og det bobler villt i hele systemet, før det meste av vann i tanken forsvinner. Kan dette være noe annet enn gåen toppakning eller sprekk i toppen? Som noen kanskje har lest under "gjør det selv" så byttet jeg vakumpumpe på onsdag. Jeg hadde da av øvre radiatorslange, og fylte ekspansjonstanken ganske full med vann. Jeg så ikke noen lampe for lite vann, eller unormal temperatur i løpet av gårsdagen (ca. 15 mil kjøring). Min teori : En lekkasje mot kjølesystemet gjør at den ikke komprimerer nok til å antenne dieselen før det blir litt turtall, derfor røyk og vond lukt på lavt turtall. Dette har også presset nok luft inn i kjølesystemet til at kjølingen ikke funker som den skal. Er jeg helt på bærtur? Har kun vært borti gåen toppakning en gang før, det eneste som skjedde da var at det boblet litt i ekspansjonstanken. Oljen ser helt fin ut forresten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted September 15, 2006 Author Share Posted September 15, 2006 Hell ut kjølevannet oppi ei gjennomsiktig flaske eller bøtte, se om det er "grums" i det, sotpartikler/olje. Kjør kompresjonstest for å se om det er jevn komp på alle sylindrene. Sjekk oljen din. Det er mye sannsynlig at det er toppakningen men sjekk disse tingene først, før du går igang med noe..... Du trenger ikke gå så grundig til verks som jeg har gjort, det holder med lett overhaling av toppen og så sette den på igjen, det klarer du fint hjemme i garasjen, med momentnøkkel og skikkelige unbraco/torx sett.... IKKE BILTEMA...!!! snakker av erfaring. Toppen leverer du til noen som kan det, hør med folkene rundt deg på hvem som er gode til å ta topper, du må mest sannsynlig plane toppen, slipe ventilsetene og bytte ventiltetningen hvis det er det på en diesel.... Når den er gått 400 så er det kanskje et par andre ting du bør sjekke som kan bli et problem senere, men det ser du kjapt når du er i gang.... Lykke til... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Lykke til... Takk.. Neida, det blir vel ikke fult så "gæli" som med din. Jeg har ikke noe sted å stå, og Simen, som har hjulpet meg godt tidligere blir borte neste uke. Får uansett ikke gjort noe i helga. Såvidt jeg har skjønt, så trenger jeg slipesett, bolter, plansliping og trykktest. Alt dette kommer vel fort på 5000,- ? Jeg har fått en pris på bytte av pakningen på 8000,- , men jeg vet ikke helt hva det innebærer ennå. Hvis det er med alt sammen, så er jeg ikke helt sikker på om jeg gidder skru det sjæl, selv om 3000,- jo er mye penger. Og et toppakningsbytte sikkert god lærdom. Forutsatt at det kun er pakningen, da. Det er jo ikke helt uvanlig at toppen sprekker på disse etter en stund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted September 15, 2006 Author Share Posted September 15, 2006 Hvis du kun skal av med toppen, så er det nesten slik at det er mulig å ta det ute i gården med en liten presenning over, men du må levere toppen i fra deg og ta en lett overhaling av den, du må for all del ikke lvere den inn og bare bytte toppakning uten å ha gått over ventilsetene, styringene og tetningene, samt kjørt toppen igjennom oppvasken slik at du kan får en skikkelig sjekk om den er sprukket. Men er oppsettet noenlunde det samme...slik som dobbelt kjede og strammer etc på dieselen og..??? Hvit merke penn gjør det enkelt hvis du ikke trenger å bytte kjede...... Bunndelen din går 200`- 300` til før du trenger å bekymre deg, en kompresjonstest vil jo vise om du har full gjennomblåst forbi stemplene, hvis ikke kan du trygt la den være urørt, da sparer du endel høvdinger.... Men sjekk nå alt utenpå motoren før du går igang med å rive av toppen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Men sjekk nå alt utenpå motoren før du går igang med å rive av toppen... Igjen takk. Jeg sørger for å få lånt meg en bil, så tar jeg dette "pent og rolig". Hva mener du egentlig med å "gå over" ventilseter og tettinger og slikt? Plukke ut og erstatte med nytt, eller bare se at det lever og har det bra? Greier jeg virkelig å se selv om det er sprekk i toppen? Må den ikke da inn til noen slags test? Mener du bokstavlig det du sier om "kjøre gjennom oppvasken" ??? Jeg har riktignok ikke oppvaskmaskin, men. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted September 15, 2006 Author Share Posted September 15, 2006 Det som de gjør er at de hiver hele toppen inn i en industri-oppvaskemaskin, da får en av alt slagg og drit, så ja, har du en gammel oppvaskemaskin kan du trø den inn der etter at den er høytrykkspylt.... Ventil styringen blir målt for å sjekke slark, skal være innenfor MB Spec ellers så presses de gamle ut. Ventiltetningene er slike kopper som tetteer slik at olje ikke renner ned langs ventilen, disse koster ca 20-30,- per stk, dvs de byttes uansett. Ventilsete slipes som vanlig med slipepasta. Fjærer og løftere sjekkes, Har Dieselen hydrauliske løftere.? i så fall kan de nok byttes uansett når motoren er gått så langt...... Toppen må planslipes uansett, dette koster som regel 500-600,- Løfterne til bensin koster litt over 200 per stk. Sprekk i topp kan faktisk ses med det blotte øye, hvis jeg ikke husker helt feil så er det i kanten av ventilsetet de pleier å sprikke.... med sprekkfremkalling så ser du det med en gang.... er toppen sprukket så er ny topp eneste alternativ. Slipesett til diesel vet jeg ikke hva koster, kostet 1600 til Bensin, da følger alle pakninger og slikt med, inkl toppakning, sjekk pris hos Mekonomen for slike ting, resten av motordetaljene må du høre med Bjørn eller Simen på..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Slipesett til diesel vet jeg ikke hva koster, kostet 1600 til Bensin, da følger alle pakninger og slikt med, inkl toppakning, sjekk pris hos Mekonomen for slike ting, resten av motordetaljene må du høre med Bjørn eller Simen på..... Mange takk. Joda, det er hydrauliske løftere på diesleen også. Blir fort 2400,- der også. Hva snakker vi om når det gjelder ventilstyringene? Sånn hvis de gamle må ut og nye inn? Hva vil det si å slipe noe med slipepasta? Skal man bruke noe type dremel eller sånt? Hvis jeg gjør jobben selv, så får jeg jo uansett se å få av toppen, og sjekke om det er sprekker noe sted. Jeg mener jeg har hørt et sted at man bare kan glemme å se sånt med det blotte øye, og at den må testes på noe vis, stemmer ikke det? Høres ut som jeg kommer til å måtte lette noen for ganske mye deler.. -Akkurat nå- føles det litt døllt, siden jeg på onsdag betalte 11.000 for en masse deler jeg har handlet allerede (foringer, dempere, eksos, masse olje, filtre, vakumpumpe osv). Godt jeg har tatt meg sammen og skrevet og levert km-regning for april - august. Det blir en peen slump ekstra på neste lønning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Syns bilen min så trist ut da jeg parkerte den i kjelleren på jobben i dag, jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Madsen Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Lykke til... Takk.. Neida, det blir vel ikke fult så "gæli" som med din. Jeg har ikke noe sted å stå, og Simen, som har hjulpet meg godt tidligere blir borte neste uke. Får uansett ikke gjort noe i helga. Såvidt jeg har skjønt, så trenger jeg slipesett, bolter, plansliping og trykktest. Alt dette kommer vel fort på 5000,- ? Jeg har fått en pris på bytte av pakningen på 8000,- , men jeg vet ikke helt hva det innebærer ennå. Hvis det er med alt sammen, så er jeg ikke helt sikker på om jeg gidder skru det sjæl, selv om 3000,- jo er mye penger. Og et toppakningsbytte sikkert god lærdom. Forutsatt at det kun er pakningen, da. Det er jo ikke helt uvanlig at toppen sprekker på disse etter en stund. Du må ikke glemme att du får deg noe nytt verktøy også da Er ihvertfall sånn jeg gjør det... om jeg så ikke sparer 5 kr, men får noe gromt verktøy så skit au... siste jeg fikk meg var momentrekker til 300 nm Teng tool Og det å slipe ventiler... betyr kun 1 ting... noe som skal gjøres hvis toppen er av... først og fremst... VÆR sikker på att du putter ventilene tilbake der de kom ifra.. mao, ventiler fra Sylinder 1 skal tilbake i samme hull... når man skal slipe dem, så har man en liten trestang, med sugekopp på hver side, den feste i ventilen, så har man først litt grovt slipe pasta på og setter ventilen inn, man snurrer så ventilen litt fram og tilbake...du vet.. gnir lissom hendene mot hverandre med trepinnen i midten så den snurrer rundt... etter noen runder med grovt (ca 1 min tenker jeg.. du ser det på ventilen, og ventilkammeret når du har slip nok, skal være nyslip rundt hele... så tar du samme runden med fin slipe pasta... Biltema og torshov har sånne sett for en veldig billig penge... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest stefs Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Hmm, synd dette. Toppen er vel omtrent eneste svakhet (om en kan kalle det det) med turboversjonene av 602/603 motoren. Diesel som forbrenner med vanndamp gir en ganske karakteristisk "stram" lukt. Ikke godt å si hva som har hendt med motoren din, men for høye temperaturer er synder nr. 1 når det gjelder å ta knekken på motorer. Sikker på at kjølingen var 100% i orden etter du tok av radiatorslangen? Lokale overopphetinger i toppen pga. luftlommer i systemet kan faktisk ødelegge en motor etter du har slått den av.. Enkelte motorer har forskjellige rutiner som skal følges for å fjerne luft i kjølesystemet med gjenoppfylling. Har denne motoren det kanskje? I ogmed at dysene dine også plutselig ble våte er det også en ting som tyder på at "noe har skjedd" med motoren i forkant her. Er litt opptatt av å finne årsakssammenhenger slik at de kan unngås for ettertiden, på den måten kan mye penger spares Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Madsen Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 Så en på ekeberg markedet i dag med større problem enn du har... En eldre 123 som kom med damp tytende ut av panser, samt hvitrøyk som tøt ut av eksosen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 Håper du kommer rimelig fra det. Skjønner at utgiftene er ekstra sure når du akkurat har handlet en masse andre ting til understellet. Trøsten må være at slike utlegg er peanøtter i forhold til verditapet på en nyere bil av annet merke. Du har et billig bilhold uansett. Fiks bilen og sett deg som mål å passere 600.000km. 100.000 igjen til merket nå. Bilen blir snart glad igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 Sikker på at kjølingen var 100% i orden etter du tok av radiatorslangen? Lokale overopphetinger i toppen pga. luftlommer i systemet kan faktisk ødelegge en motor etter du har slått den av.. Tja. Sikker kan man aldri være, men jeg har byttet kjølevæske en del ganger tidligere. Da har jeg bare fyllt opp og kjørt uten noe mer om og men. Enkelte motorer har forskjellige rutiner som skal følges for å fjerne luft i kjølesystemet med gjenoppfylling. Har denne motoren det kanskje? Ikke meg bekjent. I ogmed at dysene dine også plutselig ble våte er det også en ting som tyder på at "noe har skjedd" med motoren i forkant her. Nja, dysene har nok vært sånn ganske lenge. I hvertfall det siste halvåret / 20.000 km, og de har nok "alltid" svettet litt (jeg har hatt bilen 3 år) Er litt opptatt av å finne årsakssammenhenger slik at de kan unngås for ettertiden, på den måten kan mye penger spares Skjønner. Jeg fant ut at fabrikkny topp kan kjøpes fra danmark, og vil da komme på ca. 17.000 norske kroner. Fryktelig mye penger, men med pakninger, ventilløftere og alt mulig bør det ikke havne så fryktelig langt over 20.000,- . Dersom det er sprekk i toppen, så blir nok en fabrikkny vurdert nøye. Den gamle kan jeg jo alltids selge som .. tja.. anker? Burde da minst få en femmer for den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 Den gamle kan jeg jo alltids selge som .. tja.. anker? Burde da minst få en femmer for den? Veggpryd på gutterommet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted September 17, 2006 Share Posted September 17, 2006 Apropo topp så fikk vi endelig montert sammen sitronen idag, fyrer opp og hva ser vi.. Bobler i kjølevannet. Har fått en byttemotor med gåen clutch og gåen toppakning. Nå er jeg lei. (har også fått GTI-stoler i svart skinn. de er faktisk litt gode..) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Knut Zimmer Posted September 17, 2006 Share Posted September 17, 2006 Hei Jeg byttet akuratt toppakning på min 1986 mod MB230E W124 da eksos kom over i kjølevann, og kjølevann rant inn i sylindere, toppen hadde slått seg med 2/10 dels mm, og ble derfor planslipt, jeg passet samtidig på å bytte ventiltetninger, hydroelementer samt slipe ventilene før jeg satte det sammen igjen med nye pakninger, skruer og muttre. vakuumdingsen til EZL systemet var gammel å sprø i plasten, så denne må jeg få tak i ny. Er det noen som kunne være så vennlig å sende meg diagrammene på vakuumkoblinger i motorrommet, da jeg ikke noterte dette ned når jeg tok det fra hverandere? Motoren fusker nå på tomgang pga tull med vakuumslangene samt ezl dingsen på topplokk som er gåen, går rent, men stopper plutslig ved belastning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 17, 2006 Share Posted September 17, 2006 Hei Jeg byttet akuratt toppakning på min 1986 mod MB230E W124 da eksos kom over i kjølevann, og kjølevann rant inn i sylindere, toppen hadde slått seg med 2/10 dels mm, og ble derfor planslipt, jeg passet samtidig på å bytte ventiltetninger, hydroelementer samt slipe ventilene før jeg satte det sammen igjen med nye pakninger, skruer og muttre. vakuumdingsen til EZL systemet var gammel å sprø i plasten, så denne må jeg få tak i ny. Er det noen som kunne være så vennlig å sende meg diagrammene på vakuumkoblinger i motorrommet, da jeg ikke noterte dette ned når jeg tok det fra hverandere? Motoren fusker nå på tomgang pga tull med vakuumslangene samt ezl dingsen på topplokk som er gåen, går rent, men stopper plutslig ved belastning. Lag heller en ny tråd om det, det er neppe mange som syns det er veldig interessant å lese om toppen min. Heldigvis har jeg et par ting på gang, så hvis alt går som jeg håper, så skal dette gå veldig bra uten at det blir fryktelig dyrt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn Posted September 17, 2006 Share Posted September 17, 2006 http://www.mercefreaken.com/forum/viewtopic.php?t=5776 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 http://www.mercefreaken.com/forum/viewtopic.php?t=5776 Nei takk, jeg har min egen. Var egentlig litt artig, for den der er prikk lik min. Jeg hadde faktisk like felger også i fjor sommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 http://www.mercefreaken.com/forum/viewtopic.php?t=5776 Nei takk, jeg har min egen. Var egentlig litt artig, for den der er prikk lik min. Jeg hadde faktisk like felger også i fjor sommer. Var det jeg så også! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Enhvert seriøst motor rep firma kan trykkteste toppen din nokså kjapt. Og er det en kjent svakhet pleier de å vite hvor det går gale og om det lar seg sveise. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 20, 2006 Share Posted September 20, 2006 Enhvert seriøst motor rep firma kan trykkteste toppen din nokså kjapt. Og er det en kjent svakhet pleier de å vite hvor det går gale og om det lar seg sveise. Får se etterhvert hvordan den gamle toppen ser ut. Uansett så har jeg bestilt meg en fabrikkoverhalt, komplett topp til en veldig fornuftig pris nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 29, 2006 Share Posted September 29, 2006 Såder, da er jeg klar til å begynne å skru .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor-Egil Andersen Posted September 29, 2006 Share Posted September 29, 2006 Ser jo bra ut den... Glad det ikke er meg som skal skru dette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.