slippern Posted September 30, 2014 Posted September 30, 2014 Har en gelandewagen med en M110, både motoren og bilen er jo relativt kvikk mtp på at bilen veier noen tonn.. Men har lyst på mere gamp iforhold til drivstoff forbruket Hvordan vil denne motoren takle en turbo? og hva er max ladetrøkk, har lest 0.4 en plass på nettet. Alternativet er og putte i en femmer diesel. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 30, 2014 Posted September 30, 2014 Jeg har også lyst på turbo på M110`n min Quote
Tor Anton Posted October 1, 2014 Posted October 1, 2014 hadde ikke ELBE engineering kit da tro?? Sist jeg sjekket var nettsiden nede,men de skulle vist være på facebook Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Jeg har prøvd å sjekke, men finner ingenting dessverre. Quote
Tor Anton Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 finner du ingenting på elbe?? de er mye omtalt på div forum. Mange er misfornøyde pga. dårlig kommunikasjon å laaaaaaaaaaaaaaang leveringstid. Dette fikser en jo noe med å ikke betale forskudd. De hadde komp. efi-kit også. Quote
augu Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Har handlet mange ganger oss hendrik elbe. Har opplevd kanon service, kvalitet på produktene og kjapp frakt. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Nei, mulig jeg leter på feil sted? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 ja hva skal en si La meg gjette. At ting kan gjøres på flere ulike måter for å oppnå - om ikke optimale, men flere hk Quote
Tor Anton Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Det var noe rørlegging som en kunne gjort litt anderledes å fått en mindre tungpustet motor ja. Om ikke tanken hadde vært mere effekt så mere effektiv å "lettere" motor, å ja vet det hadde ført til litt mere effekt. Sikkert bare meg,men synes den fortjener luftfilter å en liten intercooler. Om ikke tanken min ligger på økt effekt så er det for økt trivsel for motoren Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Hvor mye mer hk får eg låv til å øke med denne motoren som utgjør 185 orginale HK? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Geländewagen har en fin stuss over luftfilteret som muligens hadde passet bedre tilpasset mer riktig. Dessuten vil det se mer orginalt ut enn bildet over. Quote
Kenneth Sivertsen Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Vær forsiktig med å handle med elbe. Elendige varer og syyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyykt lang leveringstid. Jeg kjøpte noen flenser til m104 motor (innsug) å det skulle han fikse ja. Når de endelig kom, så passet de ikke for at de var for korte og elendige sveiser. Masse unnskyldninger osv. Det er 1.5år siden å han har enda ikke ordnet opp. Han lovte at han skulle ordne opp i dette og jeg kunne få velge meg noe fra nettbutikken av samme verdi. Så jeg sa at jeg kunne ta en turbomanifold til om606 istede. Nå har det gått 4mnd å enda ikke fått noe, da det er unnskyldninger vær gang på noe nytt. Quote
Tor Anton Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Hvor mye mer hk får eg låv til å øke med denne motoren som utgjør 185 orginale HK? Trenger du å spørre moren din om lov for det da?? Skal du øke effekten på en reg. bil så må du egentlig søke om alt. Det er ikke noe problem å få dette godkjent. Det absolutt enkleste er å finne den modellen av din type bil med mest effekt å bytte til de relevente delene som er forskjellige fra din. Da kan du "bruke" den effekten på din. Er det ikke noe å hente der så kommer du langt med saklig "sansynliggjøring". Fra det bilde du postet ville jeg ihvertfall hatt en annen løsning på eksos ut fra turbo, satt på et luftfilter å tatt luft utenifra motorrommet å brukt en intercooler. Da slipper du rør over motoren for lufta går helst inn på den siden av motoren turboen sitter å kommer ut på den siden innsuget sitter. Ikke for å banne i kjærka,men f.eks Ford har noen fine "topper" i gummi som passer (forskjellige typer)på toppen av k-jetronicen. Disse tetter bra på innsprutet og rundt røret fra intercooler. Volvo(B20-B23 tror jeg) har å noen,men de er av plast. Ellers er det bare å surre litt rundt på hugger'n å finne noe som passer. Vet du fikk kjøpt noe tidligere til bl.a. escort, det var en slange kalt cobrahead å ble brukt bl.a. da folk ønsket et powerfilter. La meg få lov til å kalle det "power" filter da disse oftest tar varm luft fra motorrommet. De fleste burde vite at kald luft gir mere effekt enn varm, derav suksèen med intercoolere. Quote
tommern57 Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Nå er jo problemet at 185 hk er vel den største og mest motorsterke motoren som ble levert i 123? Skal man ha noe mer enn det, må man evt vise til de som er godkjent med 500 motor. Dissa motora tar de jo 220 gamp ut av uten at det syns. Med mer moment og lavere forbruk enn originalt. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Ikke at man må spørre mor om låv, men er jo greit å gjøre det riktig med hensyn til BT kanskje. Så det er ikke slik at man kan øke med viss % av motorens orginale hk effekt altså. Ja, 280 M110 er iallefall det største bensinalternativet levert orginalt fra fabrikk til 123-serien. Det er kanskje lettere med Gelenderwagen til trådstarter, da disse er levert med vesentlg mer hk fra andre motoralternativer orginalt. Quote
Tor Anton Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Det med fast %sats på økt effekt er det ikke noe som heter. Slik det skal ha blitt ang. godkjenning så er det relativt reit. Å vise til en bil som er godkjent kan være greit,men jeg ble forklart at var den bilen godkjent før sfor-gruppen ble så det finnes lite dok. hos svv så er det lite trolig at det holder å bare vise til et skiltnummer. Men som sagt så er ikke det ikke umulig å godkjenne en 123-bil som er ombygd. Quote
Beckern Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Det riktig at det ikke er lov å trimme en viss prosent, men det er sant at BT godtar en målt effekt som er +/- noen prosent avvik fra produsentens tall. Er man da en grusom kjeltring og tuner på en måte som ikke lett kan påvises kan man på det groveste utnytte dette spillerommet Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.