Jump to content

Er w211 kurant bruktbil?


Er W211 Kurant bruktbil?  

78 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Posted

Kanskje et dumt spørsmål, men for å spesifisere litt så ligger det nå mange biler til salgs for rundt 100 000, som er en overkommelig pris for mange.

 

Disse bilene har gått alt fra 120-130 000 til det dobbelte og motoralternativene er mange, 220 cdi/ 200kompressor er det mange av..

 

Man leser jo om skyhøye verkstedregninger og  diverse her , men det kan jo være at skrekkhistoriene er de som fortest finner veien til slike forumer.. ?

 

Så har dere noen tanker/erfaringer om disse bilene mtp motor-årsmod-km.stand og hvordan disse holder seg som bruktbiler og i forhold til vedlikeholdskostnader?

 

Setter pris på input da jeg sterkt vurderer en slik bil..  :)

  • Replies 226
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Altså...alt avhenger av hvor mye penger du vil bruke... jeg kjøpte en 2007 facelift 220cdi for 100k ifjor, ALT var tatt på merkeversted og bilen var i veldig god stand. noe karosseri riper etc, men ellers veldig fin.. Siden februar 2013 har jeg til idag kjørt 75000km...Har da tatt vanlige servicer på den og bytta klosser foran og bak. overhalt en dyse og bytta en styreenhet til lysene på passasjersiden.

 

Men nå har jeg bytta begge dempere og luftbelger bak, alle skiver og klosser, overhalt alle 4dysene og masse annet smått... Men dette er på 75tusen km.... altså..alle disse utgiftene kunne jeg spredt utover 6-7år med kjøring...da er det faktisk ikke så dyrt....

 

Pre-facelift har jo som sagt noe rustproblemer, SBC problemer samt eldre årsmodell.. Men de (til 100k) har lavere km. er privatkjørte og generelt i penere stand... Faceliften ser finere ut, har ingen kjente problemer (220cdi motoren)Men de har da høyere KMstand, gjerne taxikjørte, mer slitt etc... Skal du ha en lavkm facelift må du nok opp i 200tusen kr klassen...

 

Jeg hadde nok kjøpt samme bilen på nytt igjen om jeg fikk velge :)

Posted

hmm..

 

det blir i tilfelle 100k +/- 25 ca ca...

 

er jo mange fine 04-05 mod.. privatkjørte med rundt 200k på telleren.. kjører ca 8-10 tusen i året..

 

taxibiler med 4-500k er jo litt gambling da?

Posted

Nå er det vel mindre mulighet for dyre feil på bensinmotorene (med unntak av kompressor-alternativene) etter hva jeg har fått med meg..

Der slipper man både koksing, tett partikkelfilter, turbohavari og runaway, det er rett og slett en langt enklere sak.

 

Jeg ville definitivt sett på en med bensinmotor, men utstyr som 4Matic, Airmatic, svingbare xenon er ting du bør styre unna om du vil ha et rimelig bilhold.. Dette er nemlig saker som lager problemer.

 

Vanlige xenon uten sving er sånn sett et bedre alternativ, men gir også dårligere lys (lyser ikke innover i svingen)

Stasjonsvognene har luftfjæring bak, dette er noe som før eller siden kommer til å koste penger..

4Matic er stort sett uaktuelt i den prisklassen, særlig kombinert med en av de større motorene, så da slipper man den dyreste reparasjonen (en clutchpakke i fordelingskassa ryker på de med kraftig motor..)

 

 

Rust kan det være noe av på 211, så sjekk bilen nøye.

Posted

Nå er det vel mindre mulighet for dyre feil på bensinmotorene (med unntak av kompressor-alternativene) etter hva jeg har fått med meg..

Der slipper man både koksing, tett partikkelfilter, turbohavari og runaway, det er rett og slett en langt enklere sak.

 

Jeg ville definitivt sett på en med bensinmotor, men utstyr som 4Matic, Airmatic, svingbare xenon er ting du bør styre unna om du vil ha et rimelig bilhold.. Dette er nemlig saker som lager problemer.

 

Vanlige xenon uten sving er sånn sett et bedre alternativ, men gir også dårligere lys (lyser ikke innover i svingen)

Stasjonsvognene har luftfjæring bak, dette er noe som før eller siden kommer til å koste penger..

4Matic er stort sett uaktuelt i den prisklassen, særlig kombinert med en av de større motorene, så da slipper man den dyreste reparasjonen (en clutchpakke i fordelingskassa ryker på de med kraftig motor..)

 

 

Rust kan det være noe av på 211, så sjekk bilen nøye.

Nåja...... Det er akkurat nå en tråd om en bensinbil 200K med registerproblemer, et ikke ukjent problem på de motorene. Måtte bare nevne det siden trådstarter nevner 220CDI og 200 Kompressor. Ang. Koksing på diesel så er det en delekostnad på 200 kr for dysebolt, dyseholder og kobberskive.
Posted

Nåja...... Det er akkurat nå en tråd om en bensinbil 200K med registerproblemer, et ikke ukjent problem på de motorene. Måtte bare nevne det siden trådstarter nevner 220CDI og 200 Kompressor. Ang. Koksing på diesel så er det en delekostnad på 200 kr for dysebolt, dyseholder og kobberskive.

 

Kan du forsøke å lese innlegget FØR du svarer? Jeg skriver eksplisitt at det jeg skriver ikke gjelder kompressor-alternativene..

Posted

Nåja...... Det er akkurat nå en tråd om en bensinbil 200K med registerproblemer, et ikke ukjent problem på de motorene. Måtte bare nevne det siden trådstarter nevner 220CDI og 200 Kompressor. Ang. Koksing på diesel så er det en delekostnad på 200 kr for dysebolt, dyseholder og kobberskive.

 

Kan du forsøke å lese innlegget FØR du svarer? Jeg skriver eksplisitt at det jeg skriver ikke gjelder kompressor-alternativene..

:) Unskyld da.
Posted

Takk for input!

 

Så dere mener at liten motor (helst bensin) uten firehjulstrekk, luftfjærer, turbo, kompressor og kurvelys er greit hvis man vil unngå de store problemene/utgiftene?

 

Hvordan stiller facelift seg i forhold til disse kriteriene? Hva med rust? Husker jeg riktig hvis det var forbedringer i stålet rundt 2005?

Posted

Alt laget av stål ruster. Spørsmålet er litt hva man selv gjør for å forhindre det.

Har taxikjørt 07/08 220CDI stasjonsvogn. Gått 360K nå. Har i år hatt runde på bytte av bærearmer og foringer. Mange deler og halvveis kostbare mange av dem. Stor fordel å kunne gjøre litt selv. Iløpet av 2 år og ca 40K km har jeg kun byttet en temp-sensor og en kobberpakning/strekkbolt til dyse på motoren. Tette partikkelfilter avhenger litt av kjørestil og bruk. Har du mye småkjøring så er ikke en moderne diesel med partikkelfilter å anbefale. Er det en del turer der motoren får arbeide i driftstemp over litt tid, så er ikke det stort problem.

Finner du en pent brukt langkjørt bil med relativt mye nytt i understellet, så er det ikke helt feil.

Vanlige steder med rust:

-Bakluke der ting gnager mot hverandre (stasjonsvogn).

-Hjulbuer bak

-Falser/plateskjøter på dørene.

-Diverse kanter og hyller gjemt bak plastskjermer i hjulbuene.

Posted

Takk for input!

 

Så dere mener at liten motor (helst bensin) uten firehjulstrekk, luftfjærer, turbo, kompressor og kurvelys er greit hvis man vil unngå de store problemene/utgiftene?

 

Hvordan stiller facelift seg i forhold til disse kriteriene? Hva med rust? Husker jeg riktig hvis det var forbedringer i stålet rundt 2005?

 

Hvorvidt det er liten eller stor bensinmotor har ikke så stor betydning med mindre man velger 4Matic..

Skal man ha 4Matic må man være klar over faren for en fordelingskasse som havarerer (ja, det skjer før eller siden om man har stor motor)

Eksempelvis en E240 4matic har ikke fordelingskasse med den clutchpakka som feiler.

 

Kurvelys som tåkelys er kurant (og dette har vel ca alle), men svingbare xenon har det lett for å bli feil på (dette er lykter der mekanikk inni lampa snur på seg avhengig av hvordan du svinger, det er fantastisk deilig å kjøre med, men forårsaker dessverre ofte problemer)

 

Motorfester er forresten greit å sjekke, særlig om du velger en bil med litt motor, på min bil røyk to motorfester med det resultat at motoren vred seg nok til å dra i filler en drivaksel foran (delepris 20600,- men prutet ned til ca 12000,-)

 

Generelt kan man si at en sedan med en 240 bensinmotor, stålfjærer og lite utstyr er relativt skuddsikker, mens en stasjonsvogn med stor motor, 4matic, airmatic og mye utstyr gjerne er vesentlig dyrere å ha.

Posted

211 kan bli en uhyggelig dyr bruktbil om man ikke bruker klubbrabatter på deler eller får tak i billigere deler andre steder. Er også en stor fordel om man kan skru selv eller får andre til å skru for en ikke så alt for dyr penge.

 

211 kan dessverre være en over 10 år gammel bruktbil, og det er vel mange som kjenner igjen frustrasjonen av å eie og drifte en bruktbil som begynner å "dra litt på åra", alt kan jo ryke. Og det kan være litt frustrerende når det gjør det.

 

Har du mye kjærlighet, tid og litt penger å legge i bilen så er 211 en fantastisk god bil som ikke trenger å være veldig dyr å drifte... Det er veldig mye penger å spare på å gjøre ting selv og å sjekke forskjellige steder der prisen er best.

Posted

Nettopp..

 

Mange bra innspill her, takker.. :)

 

Det er jo som det blir nevnt ca 10år gamle biler som er i den aktuelle prisklassen (med "normal" km.stand).. men allikevel, for 100k så er det greit å ha en bil man ikke mister nattesøvnen av.. Hvis man ser på andre bilmerker så er det jo vannvittig mye bil å få for den summen..

 

Men er man stjernefrelst så er jo ikke det noe alternativ. hehe.

 

Det er vel egentlig sedan som er mest aktuelt, og det ser ut til å være mest av 200k varianten på markedet. Mange med full historikk osv..

 

Syntes w211 er skikkelig fin bil, men man kan få litt aversjoner når man leser div skrekkhistorier og priser på rep...

 

Posted

Er nok tryggest å gå for en helt okei firesylindret diesel, men det kan kanskje være aller lurest å kjøpe bensin om du ikke skal kjøre så langt, kanskje litt beskjedent utstyrt med enten Elegance eller Avantgarde uten noe særlig mer. Kan være greit å få med seg Parktronic og xenon (Elegance, standard på Avantgarde) så den ikke blir umulig å selge igjen også :)

 

Hvis du kjører såpass lite som 8-10k i året så bør det gå an å prute en E240 en del. Er vel en tørst bil å bruke det  :lol: Og synes jeg ser de bilene ligge lenge ute på Finn.no...

 

Her er noen du bør ta en titt på:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51927139 (denne var i mine øyne veldig godt utstyrt, og veldig pen. Den har også AGW i bagasjen, slik at man kan putte inn Comand relativt enkelt. Dessverre mangler den Parktronic... men det er enda et argument for pruting)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51408286

 

Ha i bakhodet at dette kan være tungsolgte biler pga. "stor" sugebensin, så ikke vær beskjeden med å prute :)

Posted

Skjønner ikke at det hauses opp med at diesel (200/220) skal være så dyrt å eie, er jo flere her på forumet som er gått over 500.000 km på samme turbo. Det har vel mest med hvordan motoren er blitt behandlet å gjøre, f.eks så ble min turbo byttet ved 340.000 km, til kr 4000,-  og det er jo ikke akkurat skremmende. Selv med motorbytte pga. motoren løp løpsk kom det på 14.000 for brukt motor og bytteturbo :) Og som tidligere nevnt så koster delene for å bli kvitt koksproblemet 200,- pr dyse. Når det gjelder problemet med tett partikkelfilter, for de som har det, så er en litt lengre kjøretur av og til forebyggende. Nå er ikke akkurat turbo og partikkelfilter bare et Mercedes problem, turbo kan vel sees på som en slitedel på lik linje med starter og dynamo. En ny dynamo på 200 A, som står på 220CDI koster og godt med penger og er like vanskelig å skifte som turboen, men blir ikke nevnt i denne sammenhengen.

Posted

Er nok tryggest å gå for en helt okei firesylindret diesel,

 

Ha i bakhodet at dette kan være tungsolgte biler pga. "stor" sugebensin, så ikke vær beskjeden med å prute :)

 

Firesylindret diesel har de utfordringene dieselmotorene sliter med, koksing, turboproblemer, partikkelfiltre som blir tette, og hva med denne EGR-ventilen eller hva den nå heter?

 

Bensinmotorene som 240 er nok langt tryggere sånn sett, 240 bensin fungerer fint og gir den kraften bilen trenger.

Posted

Har hatt trøbbel med EGR. Den står lett tilgjengelig øverst på motoren og det kostet meg ikke fullt en sprayboks med CRC-forgasserens, og en liten halvtime så var det "problemet" løst.

 

Du trenger ikke å lage problemer, bare fordi du ikke liker R4-CDI.......

Posted

Det er mulig du ikke er klar over det, men det er faktisk ikke alle som fikser ting på egenhånd, det er ganske mange der ute som bruker merkeverkstedet.. Da ender man vel fort på 10k for ny EGR?

Posted

Skjønner ikke at det hauses opp med at diesel (200/220) skal være så dyrt å eie, er jo flere her på forumet som er gått over 500.000 km på samme turbo. Det har vel mest med hvordan motoren er blitt behandlet å gjøre, f.eks så ble min turbo byttet ved 340.000 km, til kr 4000,-  og det er jo ikke akkurat skremmende. Selv med motorbytte pga. motoren løp løpsk kom det på 14.000 for brukt motor og bytteturbo :) Og som tidligere nevnt så koster delene for å bli kvitt koksproblemet 200,- pr dyse. Når det gjelder problemet med tett partikkelfilter, for de som har det, så er en litt lengre kjøretur av og til forebyggende. Nå er ikke akkurat turbo og partikkelfilter bare et Mercedes problem, turbo kan vel sees på som en slitedel på lik linje med starter og dynamo. En ny dynamo på 200 A, som står på 220CDI koster og godt med penger og er like vanskelig å skifte som turboen, men blir ikke nevnt i denne sammenhengen.

Som på alle forum får man nesten kun høre om de verste tilfellene. Skulle man trodd på det man leser her burde jo dysene renses for koks hver helg, EGR-ventil byttes månedlig og turbo årlig - i tillegg til at man kjører rundt i noe som er så ukomfortabelt og lite raffinert at en traktor hadde vært et bedre alternativ. Dersom disse bilene hadde vært så forferdelige å eie tviler jeg sterkt på at de hadde hatt så stor andel av drosjemarkedet som de har.

 

Uansett hvilken modell, motor eller utstyr man søker på så finner man negative historier. Hva gjelder 200/220CDI har jeg heldigvis hørt flere solskinnshistorier enn det motsatte (både i det virkelige liv og på nett), og har selv en bil jeg er utrolig fornøyd med etter 110.000km i mitt eie og 430.000km totalt.

 

Jeg skulle ønske at man her på forumet hadde et litt åpnere sinn til andres valg - fordi de er nettopp det; Andres valg. Selvsagt er det gøy med stor motor og utstyr, men alle har ikke lyst eller mulighet til å ta den helt ut - det betyr ikke at alt annet er noe dritt.

Posted

Det er mulig du ikke er klar over det, men det er faktisk ikke alle som fikser ting på egenhånd, det er ganske mange der ute som bruker merkeverkstedet.. Da ender man vel fort på 10k for ny EGR?

Disse folkene bør da ikke lete etter bil til kr 100.000,- :)
Posted

Skjønner ikke at det hauses opp med at diesel (200/220) skal være så dyrt å eie, er jo flere her på forumet som er gått over 500.000 km på samme turbo. Det har vel mest med hvordan motoren er blitt behandlet å gjøre, f.eks så ble min turbo byttet ved 340.000 km, til kr 4000,-  og det er jo ikke akkurat skremmende. Selv med motorbytte pga. motoren løp løpsk kom det på 14.000 for brukt motor og bytteturbo :) Og som tidligere nevnt så koster delene for å bli kvitt koksproblemet 200,- pr dyse. Når det gjelder problemet med tett partikkelfilter, for de som har det, så er en litt lengre kjøretur av og til forebyggende. Nå er ikke akkurat turbo og partikkelfilter bare et Mercedes problem, turbo kan vel sees på som en slitedel på lik linje med starter og dynamo. En ny dynamo på 200 A, som står på 220CDI koster og godt med penger og er like vanskelig å skifte som turboen, men blir ikke nevnt i denne sammenhengen.

Som på alle forum får man nesten kun høre om de verste tilfellene. Skulle man trodd på det man leser her burde jo dysene renses for koks hver helg, EGR-ventil byttes månedlig og turbo årlig - i tillegg til at man kjører rundt i noe som er så ukomfortabelt og lite raffinert at en traktor hadde vært et bedre alternativ. Dersom disse bilene hadde vært så forferdelige å eie tviler jeg sterkt på at de hadde hatt så stor andel av drosjemarkedet som de har.

 

Uansett hvilken modell, motor eller utstyr man søker på så finner man negative historier. Hva gjelder 200/220CDI har jeg heldigvis hørt flere solskinnshistorier enn det motsatte (både i det virkelige liv og på nett), og har selv en bil jeg er utrolig fornøyd med etter 110.000km i mitt eie og 430.000km totalt.

 

Jeg skulle ønske at man her på forumet hadde et litt åpnere sinn til andres valg - fordi de er nettopp det; Andres valg. Selvsagt er det gøy med stor motor og utstyr, men alle har ikke lyst eller mulighet til å ta den helt ut - det betyr ikke at alt annet er noe dritt.

Blir mest sannsynlig R4-CDI og da S212 eller S204 når jeg bytter igjen, så jeg er ikke skremt, men frelst, 250CDI frister meg mye. Kaklingen som plager enkelte hører man jo ikke selv :)
Guest SPErik
Posted

Hehe..

 

La debatten gå!

 

Men hva med 200Kompressor da?

 

Som nevnt tidligere er det mange av disse til salgs og siden jeg ikke bruker bilen allverdens og det blir mye småkjøring virker dette som et aktuelt valg..

 

Noen som har god erfaring med denne? eller ikke?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...