FrodeS Posted September 14, 2006 Share Posted September 14, 2006 Denne er kanskje for de spesielt interesserte, men dog. Såvidt meg bekjent er det samme opplegg på alle dieslene i 124-serien. Jeg tar gjerne korreksjoner på dette om det er feil. Etter å ha kjørt litt med en merkelig ulyd foran på motoren fikk jeg beskjed om at det mest sannsynlig er fra vakumpumpa, og at den må byttes. Fort! Skrekkhistoriene om hva som kan skje om dette går til helvete er såpass ille at jeg anbefaler alle å bytte denne på eldre motorer som har gått et stykke (min har gått 400.000 nå). Pumpa lar seg skaffe for såvidt i overkant av 2000,- . Det er viktig å sjekke at ringen som dytter på pumpa ikke er skadet, noe den kan bli om man kjører for lenge med dårlig pumpe. Er denne skadet, så er det bare å begynne å plukke av alt som har med registeret å gjøre, deretter dieselpumpa osv. Altså ikke noe man har lyst til å gjøre. Selve jobben er grei, men det er trangt, så det er kjekt å ha riktig verktøy. Her er hva jeg brukte : Leddnøkkel med 13mm (skru løs reimstrammer) Fastnøkkel 19mm (løsne vakumrøret fra pumpa) Fastnøkkel 10mm (der jeg ikke kom til med 10mm pipe) Lita skralle med lang 10mm pipe (løsne selve pumpa. Det var akkurat riktig lengde for å komme til) Leatherman (alltids kjekt å ha) Fastnøkkel 13mm (også skru løs reimstrammer) Huggjern (skrape gammel pakning - lett) Stjernetrekker (løsne øvre radiatorslange) Stor skrutrekker (spenne reimstrammer) Det jeg ikke har fått med her en 21 eller 22mm fastnøkkel og naboens hårføner som måtte til for å dra av plastikkslangen. Det må til siden man skal helle olje neddi etter å ha montert sammen. Jeg sleit litt med at rørstussen ut fra pumpa fulgte med rundt når jeg skrudde, men det viste seg at denne er skrudd nedpå en annen skrue som går ned i pumpa. I den nederste sitter det en ventil og noe sånt. Sørg for å løsne kun den øverste (19mm), og ikke den nederste (21 eller 22mm tror jeg) Total brukte jeg ca. 2,5 timer, men da knotet jeg ganske lenge med viftereima som jeg byttet i samme slengen. For de som lurer, så står det i instruksjonsboka hvordan den skal gå (tro om det gjør det på nyere biler?) Her er faenskapet : Radiatorslange skrudd av. Vakumpumpa skrudd av : Inni der kan man se den ringen som bør inspiseres nøye. Den er samme enhet som tannhjulet som driver dieselpumpa, så det blir fort litt knot om den skal byttes. Såvidt begynt å skrape ut pakning. Den slapp veldig lett, så etter 2-3 minutter var pakningen vekk : Gammel vs ny : Ny pumpe på plass : Egentlig skal motoren settes i en spesiell stilling før man tar dette av. Den traff jo ikke jeg, så pumpa måtte klemmes sammen for å få den på plass. Den er ganske hard å klemme sammen, så det var litt knot, men etter mye om og men gikk det da greit. Ulyden jeg har hatt har kun vært der på tomgang med varm motor av og til. Jeg har hatt bilen gående litt på tomgang i dag uten å høre noe, så jeg krysser fingrene for at det var her feilen lå. Uansett så bør denne pumpa byttes etterhvert for å unngå skader. Jeg beklager at bildekvaliteten ikke er helt den beste, men jeg bruker ikke mest tid på å ta bilder når jeg står midt oppi ting. Det kan forresten være greit å ha en eske med sånne kluter for håndvask tilgjengelig når en holder på sånn. Det var schikkelig møkkete neddi der, så det er greit å dra av de ytterste cm med drit på henda en gang i blant. Koster en femtilapp eller så hos clas ohlson. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 25, 2006 Author Share Posted September 25, 2006 Noe av det siste jeg hørte før toppen eller toppakningen tok kvelden var at jeg ikke hørte noe til denne ulyden selv om den fikk stå og gå på tomgang en stund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.