Jump to content

Justerbare camberstag bakstilling!


Jørn

Recommended Posts

Hadde en gang en link til ett firma som solgte justerbare camberstag til bakstilling på Mercedes.

Noen som vet hva jeg mener?Disse stagene er like til 124 og 210.

Noen som har link til noen firmaer som kan ha dette?

Har montert justerbare foringer på bilen min,men blir ikke helt 100% ved 4 hjulskontroll alikevel.

Tenkte jeg skulle prøve med disse "stagene" i tillegg.

Håper på at noen kan hjelpe meg her! :P

Link to comment
Share on other sites

Nei, dessverre jeg lager ikke slike.

Lager derimot forsterka foringer i polyuretan.

 

Slike stag selger MPR Motorsport i statene (andre også). Problemet med disse er:

- mer støy (metall mot metall, null foring)

- uniballs har kort levetid med mindre du pakker disse inn i sykkelslange med grease (tøffe arbeidsforhold i hjulhuset)

 

Jeg har selv samme problemet du nevner. Har skrudd spissinga bak til nesten null (funker ok så langt) og vil du absolutt rette opp den siste camberen kan du ta av det bananformede camberstaget, sette det i ei presse og forlenge det ca 5mm (eller no sånt) ved å klemme det litt rettere (mindre bananform). Er rimelig sikker på at staget takler dette lett.

(orginalstaget er gromt, hverfall på w124).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

tar opp igjen denne tråden her jeg..

skal snart senke 124'n min, å regner da med att camber bak blir feil.. vet jeg har sett slike justerbare camberstag på nettet tidligere, men lurer på om noen vet om plasser hvor de selger sånt.. å ev. erfaringer med disse ? tenker da på holdbarhet osv.

 

en annen ting, vil biltilsynet komme med pekefingeren om de ser at noe sånt er montert ? (tenker litt på da jeg skal godkjenne senkesettet)

Link to comment
Share on other sites

så han flenstad også laget noen... noen som vet hvordan holdbarheten er på dette ?

 

en annen ting som jeg nevnte tidligere, er det noen med erfaringer med biltilsynet og justerbare camberstag ?

 

kjenner noen som har spurt BT om justerbare camberstag, fikk beskjed om at dette blir ikke godkjent. kan muligens gå om man finner TUV godkjente stag ;)

Link to comment
Share on other sites

de jeg har best arfaring med er disse

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes-Benz-W124-E320-E420-Adjustable-Rear-Camber-Arm-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5ae0f5db2cQQitemZ390321265452QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

 

 

 

 

opplevde at k-mac foringene løsnet ved hjemkjøring fra gol i fjor, selv om det var dratt til godt, langt over moment. foringene blir for glatte of flytter på seg...

 

 

disse, sett på, løsne justering, skru til ønsket camber stilling på selve armen, seff under en 4 hjuls måling

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn på godkjenning så er det best å holde seg til originale stag og heller sette inn justerbare foringer ala K-Mac, eneste minuset med K-mac er at de er røde, og at bolten "løsner" fra foringen etter en stund slik at en mister reguleringen, dette gjelder spesielt spissingstaget.

 

Arne Snapa hadde sorte foringer ala K-mac tidligere, jeg vet ikke om han har flere igjen. :P

 

Alternativ 3, er å kappe nedre bærebru og korte den inn med feks 6mm, da gir dette med k-mac foringen totalt 12 mm lengre inn nede noe som gjør at chamber havner innenfor spec selv med mye senking... :P

 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har hørt at gummien i justerbare K-mac foringer løsner og begynner å knirke i tillegg. Jeg har justerbare foringer på SuperMerc'n, men har ikke funnet ut hvilken type det er. Umiddelbart ser det faktisk ut som originalt, det er ihvertfall et stjernesymbol på de. Har bare et dårlig mobilbilde å legge ved her.

 

Det finnes også et originalt kortere/lengre camber stag, men jeg finner i farten ikke igjen noe info på det heller, må leite. Legger ved en oversikt på stagene bak til 124.036 (500E/E500) dersom noe av det kan brukes.

 

Det spørs jo hvor mye man skal senke, men mer enn 25mm vil jeg tro krever en del mods. Å flytte bolten på bærebrua noen millimeter som beskrevet tidligere, sammen med andre foringer eller camber stag skal funke greit. Kjører man med for mye negativ camber og nokså brede dekk f.eks. fra 225 og oppover, vil eventuell skeivslitasje øke med bredden på dekkene. Funksjonen på leamikken blir også endra en del ved senking.

 

-arnt-

06052011002.thumb.jpg.bde479f6b6c11e1ff4f55a0f524db8df.jpg

rear_links_all.jpg.eddc249d0e4333eb920e82bc4699f839.jpg

Link to comment
Share on other sites

så han flenstad også laget noen... noen som vet hvordan holdbarheten er på dette ?

 

en annen ting som jeg nevnte tidligere, er det noen med erfaringer med biltilsynet og justerbare camberstag ?

 

kjenner noen som har spurt BT om justerbare camberstag, fikk beskjed om at dette blir ikke godkjent. kan muligens gå om man finner TUV godkjente stag ;)

 

man har da justering på styrestagene, kan ikke se at godkjenning med juster bare stag er noe problem, har hatt min på EU i fjor med dette på, ikke noe feil eller merknad på dem, og da var det nye uten møkk på.

Link to comment
Share on other sites

Det øverste bildet til AMM viser den originale foringen til spissingstaget. Øverste stag på det nederste bilde viser samme stag påmontert K-Mac's. Etter det jeg er kjent med så bruker E500 samme mål på alle stag som øvrige w124 modeller (og w201 modeller) (?).

 

Rett at foringene knirker etter en stund. Viktig å bruke silikonfettet følger kittet og vedlikeholde med årlig oppsmøring (unngår knirk og slitasje).

 

K-Mac fikser en del av den negative camberen, men egentlig ikke nok. Når BOS gjorde min installasjon (i 2003  :shock: ) viste målebrevet camber utenfor spec (original sportline med #1 puter)  :(

 

Flytte bolten i subframe kan hjelpe, men ilag med senkefjærer vil det antageligvis ikke være tilstrekkelig (selv i lag med K-Mac). Skal det gi noen effekt må subframe 'skinkene' påsveises om slik opphengspunktet kan flyttes mer enn 3-5 millimeter. Et justert camberstag vil kunne hjelpe under forutsetning av at hjulet har tilstrekkelig klaring mot hjulbue og at spissing & øvre momentstag (justerer 'caster') har nødvendig justeringsrom.

 

Når det gjelder godkjenning har jeg aldri hatt problem med røde K-Mac foringer og EU kontroll. Mitt argument om at Sportline modellene i utgangspunktet er greit utenfor spec har blitt akseptert.

 

Link to comment
Share on other sites

Når jeg fikk montert K-mac på AMGen min for mange hekkans år siden så var det to foringer på hver side. Camber og toe. Det var viktig med begge, ellers fikk man ikke bakstillingen justert korrekt husker jeg.

 

Foringene Arne S. hadde var forøvrig produsert av Emblemspesialen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...