Thomas Madsen Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Vindusheisen på høyre bakdør på bilen min sluttet plutselig å virke... Når knappen ble trykket kunne jeg høre motor gå, men vinduet gikk hverken opp eller ned... hvis jeg kjørte vindu helt ned (trykket på knappen) så hendte det vinduet gikk opp... mao.. wire var røket.. Etter en rask ringerunde fant jeg ut att hele modulen (motor, drivverk, alt) måtte byttes, og pris BOS ca 3000 kr... Høgger ca 1000 kr... Og alt som var galt var en wire til ca 10 kr som var røket... Dette er hva jeg gjorde.... 1 start med å fjern dørpanel Vip ut dørhendel #1 "kassa" det sitter 1 skrue bak den som må ut Skru ut skruen under "håndtaket #2 skru ut #3 nå kan forskiktig løsne plastfesten som går rundt hele døra i underkant.. ca 8 stk, vær forsiktig, de går fort i stykker, men koster ikke mange kronene... 2 når dørpanelet er fjernet kan du fortsette på utsiden... #1 pyntelista må vekk, bruk en tynn papp plate under en skrutrekker for å vippe den forsiktig opp, start ytterst til venstre og jobb deg bortover... Du må også fjerne gummilista som sitter på innsiden av vinduet. #2 & #3 fjern pynteplata.. sitter en liten skrue her... #4 Før du får løsnet denne skruen må du trekke opp gummilista.. OBS du trenger ikke løsne den helt, la den henge igjen i toppen så slipper du å "tilpasse" den etterpå for å få den helt riktig satt inn igjen... Du må fjerne skruen for å få ut ramma som holder det lille vinduet på plass, du vil heller ikke få ut "hoved" vinduet uten å ta ut denne rammen. Du må nå få vinduet ned, slik att du kommer til feste. Vip den svarte "låspinnen" ned og av, skyv så vinduet mot høyre og trekk det så ut igjennom toppen av døra. Bor ut popnaglene som sitter her, skal være 4 stk... bruk 5.5mm bor og slå dem ut med dor .... nå kan du trekke hele heismekanismen ut gjennom hullet i nedkant... Løsne festene her og trekk av hele metal dekslet.. Du må også skru av selve motoren, det sitter 3 torx skruer som holder motor og "wire" hjul på plass. Nå har du sikkert funnet "wire'n" som var røket jeg byttet like godt begge 2 ut med hjemmelagde... Mål opp med de som er der, og kapp til en 2 mm2 stålwire i litt lengre lengde enn den som er orginal. Jeg brukte popnagler for å lage meg nye holdere til fjæra.. Slå ut spikeren, og bruk en tang til å klemme popnaglen fast til stålwire'n. Jeg fylte også godt opp med loddetin for å være sikker på att det skulle holde Med fjæra på plass ser det da sånn ut I andre enden for å få det så greit som mulig brukte jeg skrunipler.. Hvis popnaglene du bruker er mye større enn fjæra kan det hende du må slipe dem til, de skal nemlig kunne bevege seg i plastramma.... Når du skal sette dette sammen lønner det seg å bruke en skrutvinne. Lengst kabel går fra wirehjul, og opp. start med å feste denne på wirehjulet, snur også den andre litt opp... dra så wire rundt hele greia, skru fast motor og spenn wire med tvinna.. slik at fjære står i spenn.... Hvis du ikke får fjæra skikkelig i spenn, vil du ikke klare å feste den andre wire'n... Når du har fått begge wire'n festa, så klem på festebrakketen til vinduet igjen, stapp den inn i døra, pop den fast med 4 nagler og sjekk att alt virker... OBS.. vindusbrakketen skal peke oppover... Håper dette var til litt hjelp... Spør gjerne hvis du lurer på noe... Totaltkostand for fix for meg ble ca 400 kr da jeg måtte ha meg pop verktøy.. noe jeg måtte ha uansett for å få bytta heisen.. hadde jeg hatt den så ville det ha kommet på ca 10 kr for wire, 15 for skrunipler og 1 kr for popnagler... totalt = 26kr Etter å ha kjørt med dette noen dager så måtte jeg bite i sure eple og kjøpe en pent brukt vindusheis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Det er vel nogenlunde samme fremgangsmåte også på S/W124, formoder jeg? Må nok gjøre samme jobben på vindusheisen på førerdøren min... Hvordan ser de skruniplene ut? Takk for informativ fremgangsmåte, og mye og bra forklarende bilder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Will Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Det er vel nogenlunde samme fremgangsmåte også på S/W124, formoder jeg? Er nok en annen patent på 124'ene. Der er det motor med tannhjul og en slags tannstang. Der blir som regel tennene på tannstangen slitt, og denne må kjøpes ny, hvis du ikke tar deg bryderiet med å sveise på og file til nye tenner... EDIT: Bruker du vinduet mens tennene glipper risikerer du å slite ut tannhjulet på motoren, slik at også denne må skiftes. Ellers får du komplett vindusheis m/motor (uorginal) på f.eks AutoTrio til ca 800 kr så vidt jeg husker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.