Jump to content

Noen spørsmål om automat.


Guest Jan-E.

Recommended Posts

Synes automaten i min -90, 230TE oppfører seg litt rart.

 

1. Den henger lenge på 2 giret (mye turtall) før den girer opp.

 

2. Ligger jeg i 70-80 km/t i 4de gir og trår gassen i bunn så girer den først ned et gir og så et til (kickdown), med det resultat at det blir mye turtall og lite fart, må slippe ut gassen for å få opp farten.

 

Er det noen form for justering som skal til?

Den girer ellers mykt og fint.

Link to comment
Share on other sites

Ang 1. -så er det helt normalt ved kald motor. Dette er standard funksjonalitet for å raskere varme opp motoren.

 

Ang 2. Så forstår jeg ikke helt hva du mener, men søk litt her på forumet, så finner du en del artikler om temaet. Det er en wire som går til girkassa som kan justeres, men jeg er usikker på om denne bare styrer myk/hard giring eller om den også styrer hvor langt den drar ut på et gear før den gearer opp...

 

-L

Link to comment
Share on other sites

Ang 1. -så er det helt normalt ved kald motor. Dette er standard funksjonalitet for å raskere varme opp motoren.

 

Ang 2. Så forstår jeg ikke helt hva du mener, men søk litt her på forumet, så finner du en del artikler om temaet. Det er en wire som går til girkassa som kan justeres, men jeg er usikker på om denne bare styrer myk/hard giring eller om den også styrer hvor langt den drar ut på et gear før den gearer opp...

 

-L

 

Den styrer kun hvor langt den skal dra girene. Jeg har slakket min litt med det resultat at den girer lettere opp, og ikke så lett ned.

 

Det virker på meg som om disse kassene er veldig glade i 2. gir. Hvis jeg gir forsiktig gass drar min gjerne til ca. 1800-2000 på 1. , 3000-3500 på 2. og 2000-2500 på 3. før den girer opp. Andre med samme erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Ang 1. -så er det helt normalt ved kald motor. Dette er standard funksjonalitet for å raskere varme opp motoren.

 

Ang 2. Så forstår jeg ikke helt hva du mener, men søk litt her på forumet, så finner du en del artikler om temaet. Det er en wire som går til girkassa som kan justeres, men jeg er usikker på om denne bare styrer myk/hard giring eller om den også styrer hvor langt den drar ut på et gear før den gearer opp...

 

-L

 

1. Synes ikke noe om 4500 o/min på kald motor bare for å få lagt inn 3 gir  :? 

 

2. Når jeg trår inn gassen så girer den ned i 3 gir som vanlig, men så går den ned i 2 gir ved kickdown, og 2 gir i 80 blir det ikke mye sprut av.  De bilene jeg har hatt tidligere nekter å gå ned i et for lavt gir ved kickdown.

 

Ellers så merker jeg at den girer utrolig tregt ned med bryteren i stilling "E". Ligger jeg i 60 km i en bratt motbakke og vil øke farten så må jeg helt i kickdown-stilling for å få giret ned.

Link to comment
Share on other sites

2. Når jeg trår inn gassen så girer den ned i 3 gir som vanlig, men så går den ned i 2 gir ved kickdown, og 2 gir i 80 blir det ikke mye sprut av.  De bilene jeg har hatt tidligere nekter å gå ned i et for lavt gir ved kickdown.

 

Ellers så merker jeg at den girer utrolig tregt ned med bryteren i stilling "E". Ligger jeg i 60 km i en bratt motbakke og vil øke farten så må jeg helt i kickdown-stilling for å få giret ned.

 

Med bryteren i E så vil den helst ikke gire ned omtrent uansett.

 

 

Når du trår kick-down så skal den gire så langt ned det lar seg gjøre, nesten. Min kan pines til max 90 på 2. gir. Trår jeg kick-down, så girer den ned helt opp til 80.

Link to comment
Share on other sites

Ang 1. -så er det helt normalt ved kald motor. Dette er standard funksjonalitet for å raskere varme opp motoren.

 

Ang 2. Så forstår jeg ikke helt hva du mener, men søk litt her på forumet, så finner du en del artikler om temaet. Det er en wire som går til girkassa som kan justeres, men jeg er usikker på om denne bare styrer myk/hard giring eller om den også styrer hvor langt den drar ut på et gear før den gearer opp...

 

-L

 

1. Synes ikke noe om 4500 o/min på kald motor bare for å få lagt inn 3 gir   :? 

 

2. Når jeg trår inn gassen så girer den ned i 3 gir som vanlig, men så går den ned i 2 gir ved kickdown, og 2 gir i 80 blir det ikke mye sprut av.  De bilene jeg har hatt tidligere nekter å gå ned i et for lavt gir ved kickdown.

 

Ellers så merker jeg at den girer utrolig tregt ned med bryteren i stilling "E". Ligger jeg i 60 km i en bratt motbakke og vil øke farten så må jeg helt i kickdown-stilling for å få giret ned.

Når det gjelder Punkt:1,så kan denne funksjonen med at den "henger" lenge på 2gear,kobles ut.

Helt bakerst på toppdekselet mot torpedoveggen,skal det være en svart firkantet stikkkobling på en ledning.Dra denne fra hverandre.Da er denne funksjonen utkoblet.Har gjort dette på to forskjellige 102 motorer.På min gamle 230E,og nå på junior sin 190E 2,0. Helt glimrende.Jævlig irriterende sånn som dette er lagd,men at den henger og henger på 2 gear.Må jo gasse på til over 3000 omdr før den gearer.

Prøv dette og jeg skal love deg at du blir fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner lite av hensikten med hele kickdownen når akselerasjonen faktisk blir tregere. 

Jeg har mye erfaring med å kjøre automat (C3 og A4LD-kasser) og der risikerer du aldri at bilen slutter å akselere pga at for lavt gir legges inn.

 

Når det gjelder den pluggen: Virker dette med både kald og varm motor?

Er dette en ledning til en temp.føler eller?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner lite av hensikten med hele kickdownen når akselerasjonen faktisk blir tregere. 

Jeg har mye erfaring med å kjøre automat (C3 og A4LD-kasser) og der risikerer du aldri at bilen slutter å akselere pga at for lavt gir legges inn.

 

Når det gjelder den pluggen: Virker dette med både kald og varm motor?

Er dette en ledning til en temp.føler eller?

Når du napper av denne ledningen,så gearer kassa di normalt enten med kald eller varm motor.Slutt på at den henger på 2gear.Denne ledningen kommer nok fra en tempføler ja,som gir signal til denne "henge lenge på 2gear funksjonen".Ingen fare med å koble fra denne.Kjørte selv med denne frakoblet på min 124 flere år.Tar ti sekunder å koble frahverandre dette.Kassa gearer fra gear til gear på lavt turtall,selv om motoren er iskald.

Ang. kickdown,så må du nok justere litt på den wieren som sitter på den armen sammen med gasswieren din.

Er nok litt feiljustert,siden den gearer ett "hakk" for mye ned ved kickdown.

Link to comment
Share on other sites

Ang. kickdown,så må du nok justere litt på den wieren som sitter på den armen sammen med gasswieren din.

Er nok litt feiljustert,siden den gearer ett "hakk" for mye ned ved kickdown.

 

Er dette veldig forskjellig i hans '90 og nyere biler? Såvidt meg bekjent er kick-down en knapp som sitter under gasspedalen, og ikke en wire. Wiren kan brukes til å justere hvordan den girer til normalt, mens kick-down er et eget program som brukes for max akselerasjon. På 230, som er såpass sløv i toppen av turtallsregisteret vil det ofte ikke ha noe særlig hensikt å trå inn kick-down.

Link to comment
Share on other sites

Ang. kickdown,så må du nok justere litt på den wieren som sitter på den armen sammen med gasswieren din.

Er nok litt feiljustert,siden den gearer ett "hakk" for mye ned ved kickdown.

 

Er dette veldig forskjellig i hans '90 og nyere biler? Såvidt meg bekjent er kick-down en knapp som sitter under gasspedalen, og ikke en wire. Wiren kan brukes til å justere hvordan den girer til normalt, mens kick-down er et eget program som brukes for max akselerasjon. På 230, som er såpass sløv i toppen av turtallsregisteret vil det ofte ikke ha noe særlig hensikt å trå inn kick-down.

Nå er da jaggu heller ikke Scorpio 2,8i en sak som som kan skryte på seg å ha sin styrke i det øvre turtallsområdet, men den har da en kickdown som funker og må være der.

På den så kan det være (alt etter turtall/fart/stigning o.l) at den girer ned i riktig gir uten kickdown under hurtig akselerasjon og trår jeg da gassen helt ned så går den jo ikke et gir til ned, det hadde blitt bare tull.

 

Tror MB'n trenger en skikkelig justering og jeg venter til jeg får Haynes-boka, som er bestilt, før jeg går i gang.

Liker ikke å gjette meg til hvordan ting skal gjøres, til det er det alt for stor forskjell fra bilmerke til bilmerke. 

F.eks har jeg erfart at riktig justerte bremseband har veldig mye å si for hvor hardt/mykt bilen girer.

En annen ting er at det jo er nærliggende å tro at en wire til girkassen er en kickdown-wire, men tydeligvis ikke hos Mercedes, så der hadde jeg blitt å skjønne veldig lite hvis jeg hadde begynt å justert  :)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen mulighet å få girkassen til å gire sånn som den gjør ved kald motor hele tiden? er ganske sportslig :)

 

Trampe gassen lengre inn.

 

Når det gjelder Punkt:1,så kan denne funksjonen med at den "henger" lenge på 2gear,kobles ut.

Helt bakerst på toppdekselet mot torpedoveggen,skal det være en svart firkantet stikkkobling på en ledning.Dra denne fra hverandre.Da er denne funksjonen utkoblet.Har gjort dette på to forskjellige 102 motorer.På min gamle 230E,og nå på junior sin 190E 2,0. Helt glimrende.Jævlig irriterende sånn som dette er lagd,men at den henger og henger på 2 gear.Må jo gasse på til over 3000 omdr før den gearer.

Prøv dette og jeg skal love deg at du blir fornøyd.

 

Er det bare M102 og M104 som har blitt levert med denne "gire rart når den er kald" greia? Jeg har ikke det på min bil... (300TE 12v)

 

Når det gjelder unødvendig giring ned i andre, så er det ett godt tips å lære seg hvor KD-knappen er. ;) Om man er fintfølende med høyrebeinet merker man når pedalen kommer ned til knappen, før den klemmes inn.

Trodde forøvrig ikke at den skulle/ville gire ned i 2 når man ligger rundt 75-80 + ?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen mulighet å få girkassen til å gire sånn som den gjør ved kald motor hele tiden? er ganske sportslig :)

Trampe gassen lengre inn.

Nei det er ikke sånn jeg mener. tror du har misforstått litt..

Noen som vet om hvordan man kan få kassen til å gire på høyere turtall

slik som ved kald motor hele tiden. det er ikke bare å gi mere gass.

Kan jo selvfølgelig tvangsstyre kassa med girspaken da, menmen. håper noen som vet :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Martin Svenningsen

Hej. Jeg haaber det er ok med dansk?

 

Jeg har en S420 w126 fra 1990 med samme problem (1), at den skal over 2500 rpm før den skifter til et højere gear. Kun naar bilen er RIGTIG varm skifter den ved lavere rpm.

Jeg kan saa forstaa at "by nature", hurtigere varm motor, men at det kan kobles fra ved at hive et stik ud. Er der en der har kendskab til om det kan lade sig gøre paa en w126?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen mulighet å få girkassen til å gire sånn som den gjør ved kald motor hele tiden? er ganske sportslig :)

Trampe gassen lengre inn.

Nei det er ikke sånn jeg mener. tror du har misforstått litt..

Noen som vet om hvordan man kan få kassen til å gire på høyere turtall

slik som ved kald motor hele tiden. det er ikke bare å gi mere gass.

Kan jo selvfølgelig tvangsstyre kassa med girspaken da, menmen. håper noen som vet :)

 

Funker på min. bruker mer suppe og går som bare det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jeg haaber det er ok med dansk?

 

Jeg har en S420 w126 fra 1990 med samme problem (1), at den skal over 2500 rpm før den skifter til et højere gear. Kun naar bilen er RIGTIG varm skifter den ved lavere rpm.

Jeg kan saa forstaa at "by nature", hurtigere varm motor, men at det kan kobles fra ved at hive et stik ud. Er der en der har kendskab til om det kan lade sig gøre paa en w126?

Hei! Går helt flott med dansk!

Er ikke kjent med 126,men tro det er samme system som på 201 og 124 ang. denne "hengingen" på gear ved kald motor eller rett etter start.Var ihvertfall samme ledning som jeg nappet fra hverandre på både 201 og 124.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Martin Svenningsen

Er ikke kjent med 126,men tro det er samme system som på 201 og 124 ang. denne "hengingen" på gear ved kald motor eller rett etter start.Var ihvertfall samme ledning som jeg nappet fra hverandre på både 201 og 124.

 

Saadan lige umidelbart kan jeg ikke finde det omtalte firkantede stik, og jeg har kigget godt efter.

Sidder der noget paa selve gearkassen jeg kan hive fra istedet? ,en vakuumdaase eller lignende?

 

Link to comment
Share on other sites

Saadan lige umidelbart kan jeg ikke finde det omtalte firkantede stik, og jeg har kigget godt efter.

Sidder der noget paa selve gearkassen jeg kan hive fra istedet? ,en vakuumdaase eller lignende?

 

Hvis du har denne funksjonen vil du finne en firkantet boks som er koblet på vakumet som går til girkassen. Denne boksen har en elektrisk kontakt på seg som du kan nappe ut.

Link to comment
Share on other sites

Saadan lige umidelbart kan jeg ikke finde det omtalte firkantede stik, og jeg har kigget godt efter.

Sidder der noget paa selve gearkassen jeg kan hive fra istedet? ,en vakuumdaase eller lignende?

 

Hvis du har denne funksjonen vil du finne en firkantet boks som er koblet på vakumet som går til girkassen. Denne boksen har en elektrisk kontakt på seg som du kan nappe ut.

Dette systemet på min gamle 124 var ett rørsystem,som lå utenpå automatkassen,på venstre side.Dette rørsystemet tvanskjørte automatolje inn på siden av kassen.Inn i lokket der en slik sentrfugal sak sitter.(vet ikke hva det heter).Men denne blir slynget ut når den roterer.Når denne blir presset langt nok ut av turtallet,da skifter den gear.Dette røret som går inn på dette lokket,sprøyter automatolje mot denne sentifugal saken,slik at den ikke slynges langt nok ut til at kassen gearer.Når en tempføler gir signal om rett temp,da stenges denne oljestrømmen mot denne sentifugal saken og kassen gearer til neste gear.Denne oljestrømmen overstyres også ved høyt turtall.Derfor gearer kassen hvis man gasser på til 2500-3000mdr,selv om motoren er kald.

Så hvis det er samme system på 126,så finnes det sikkert en stikker som kan kobles fra nede på kassen,på dette rørsystemet.Dette systemet virker bare 1 gang etter start av motor.Dvs at hvis man gasser på slik at bilen skifter gear,da er systemet koblet ut og bilen gearer som vanlig,selv om man stopper å står i drive.Når man kjører videre etter feks rødt lys,så gearer bilen som vanlig.Fra gear til gear selv på lavt turtall.Men hvis man stopper motoren,så blir dette systemet koblet inn igjen.

Merkelig system synes jeg.Hvis man ikke vet hva dette er,så kan man fort tro det er noe galt med automatkassen.

Ikke synes jeg noe om å måtte dra motoren opp til 3000omdr når den er iskald heller,for å få automaten til å geare.Derfor koblet jeg ut dette på den gamle bilen min(W124 230E) og nå på junior sin 201(190 2,0).

Håper noen skjønte noe av dette. :?

Link to comment
Share on other sites

Hadde bare min villet gire ved 3000 o/min, jeg er oppe i nesten 4000 o/min før den girer........  Har ikke hatt tid til å prøve det med den kontakten enda.

 

Merket her om dagen at girkassen lugger i veldig bratte bakker i sakte fart, og ja det er nok olje på kassen, men symptomet  ligner på lite olje.

Kan det være filteret?

Link to comment
Share on other sites

Hadde bare min villet gire ved 3000 o/min, jeg er oppe i nesten 4000 o/min før den girer........  Har ikke hatt tid til å prøve det med den kontakten enda.

 

Merket her om dagen at girkassen lugger i veldig bratte bakker i sakte fart, og ja det er nok olje på kassen, men symptomet  ligner på lite olje.

Kan det være filteret?

Jeg ville ha skiftet automatolje og filter med en gang.Utrolig mye rart som kan dukke opp med gammel olje og event. nesten tett filter.Lurt å ta oljeskift og filter hver 60.000km eller hvert 2.år. Alt etter hva som kommer først.

Selv kjører jeg ca 20.000km i året med min Mercedes,så jeg skifter hvert 2.år.

Har aldri hatt problemer med noen automat heller. 8)

Link to comment
Share on other sites

I følge kvitteringer som lå i bilen da jeg kjøpte den så skal olje og filter være skiftet for ca 10000 km siden.

 

Oljen ser veldig fin ut og lukter godt, ikke antydning til brent.

 

Stusser dog på at det står på en kvittering at det er bestilt spesialolje til bakaksel. Er ikke det vanlig hypoid-olje som skal være der?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...