Jump to content

Forskjell på xenon og bi-xenon


Stig B

Recommended Posts

Hva er egentilge forsjellen på xenon og bi-xenon har hørt så mange forskjellige svar at jeg er usikker, så hvis noen VET det må dere si fra så jeg slipper å lyge full kundene mine noe mer på akkurat dette spørsmålet. :D Selv trudde jeg at når det var xenon så var det bare i nærlysene mens bi-xenon var det i både nær og fjernlys, men dette var vist feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger ved link til tråden vi hadde tidligere, hvor blant annet Alexander og jeg kom med et par faktaopplysninger angående xenon generelt.

 

http://www.mbentusiastklubb.com/index.php?option=com_smf&Itemid=99&topic=9942.0

 

Men kort fortalt igjen:

 

Xenon-pære; er ei pære med kun 1 funksjon/måte å lyse på - altså nærlys.

Bixenon-pære; er ei pære med 2 funksjoner/måter å lyse på - altså nær og fjernlys.

 

Jeg har nettopp mottatt fra ARS Trading et nytt sett med bixenon-pærer og tennere.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har montert (dvs ARS har montert!  :lol: ) følgende på min bil, som er en S124:

 

BIXENON: Hovedlykten - nær og fjernlys er av xenon-type!

XENON: Indre lykt - da lyktene og konfigurasjonen også er bygd om til E500 og dermed er indre lykt hos meg fjernlys

XENON: Tåkelys nederst i frontfangeren. Det er en E500 frontfanger med tåkelys.

 

Bixenon er akkurat som ei vanlig H4-pære, den er slik at du bruker den som vanlig kjørelys. Når du slår på fjernlys, skjer det "en greie" i pæren, som gjør at den lyser sterkere (derav betegnelsen 60/55w, 110/90w osv). Når du har BIXENON så er det faktisk det samme som skjer.

 

Da mine lykter har E500-funksjonaliteten, vil det si at når jeg har montert XENON-pærer i de indre lyktene, så vil både hoved/kjørelys-lykten OG indre lykt tennes når jeg slår på fjernlys, kjørelys-lykten blir da sterkere enn den i utgangspunktet var....

 

På en 210 m.fl, er det KUN XENON. Det vil si at du har xenon i hovedlykta, gjerne med ei xenon-linse. Og så er det montert fjernlys i indre lykt. Denne er standard H7. Du kan bytte den ut mot en XENON-pære. Men på en 210 m.fl vil du ikke kunne oppnå bixenon uten å bytte/bygge om hovedlykta.

 

Håper dette var litt mer oppklarende?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kunde med en 2004 SL 55 AMG som han kjøpte ny og da bestilte han med bi-xenon .Som kanskje alle vet har den 4 lykter fram der de 2 ytre er nærlys og de 2 indre er park/fjernlys. men han har bare xenon i de ytre lyktene og vanlig lyspære i de indre. Jeg mente at når en hadde bi-xenon så skulle en ha en xenon-lys i både fjærn og nærlys , derfor lurer jeg på om det er en pære med 2 funksjoner i ,både nær og fjernlys på de ytre lyktene på SLn og at de indre er bare hjelpefjernlys. På EPCn står det at bilen skal ha bi-xenon.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig som du sier!

 

Det vil si at denne kunden har fått KUN xenon på bilen sin, og ikke BIXENON!

 

Så.. for å gjøre kaoset komplett!  :lol:  Det heter BIXENON KUN når ytre lykt/hovedlampa har ei xenon-pære med nærlys og fjernlys integrert i en og samme pæra. Det heter da altså ikke BIXENON dersom det er ei xenon-pære i hovedlykt og ei xenon-pære i indre lykt, ei heller ved SL`ns konfigurasjon....

 

For å finne ut om hovedlykta (den ytre lykta) har ei xenon eller bixenon-pære, kan du jo stå inntil en lys vegg i mørket - eventuelt få med deg en person til å ta seg av bryteren... Og veksle mellom kjørelys og fjernlys.. Da vil du se raskt om ytre lykt blir sterkere eller om den lyser med samme styrke når indre lykt(fjernlys) tenner seg.

Link to comment
Share on other sites

har montert Bi-Xenon på min MB og det er fjern og nærlys gjør også deg oppmerksom på at det blir ikke godkjent hos biltilsynet så ved visning for EU kontroll sett inn vanlige H4 pærer.

 

Du får dette godkjent, DERSOM du har montert automatisk høydejustering på lyktene (med sensor på bak+for-akslingene) og med lyktespylere.

 

Du trenger da en formidabel haug med deler....

 

FRONT AXLE:

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP=1&F=210037&M=111%2E970&GA=722%2E440722%2E600&GM=717%2E417&CT=F&cat=45P&SID=33&SGR=035&SGN=02

 

REAR AXLE:

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP=1&F=210037&M=111%2E970&GA=722%2E440722%2E600&GM=717%2E417&CT=F&cat=45P&SID=35&SGR=080&SGN=05

 

Dette er sensorene.... så kommer spyler/visker anlegg og alt det andre i tillegg....

Link to comment
Share on other sites

Bixenon er akkurat som ei vanlig H4-pære, den er slik at du bruker den som vanlig kjørelys. Når du slår på fjernlys, skjer det "en greie" i pæren, som gjør at den lyser sterkere (derav betegnelsen 60/55w, 110/90w osv). Når du har BIXENON så er det faktisk det samme som skjer.

 

 

Er det to "pærer" i bi-xenon-pærene dine, eller justerer pæra seg?

 

På de passatene jeg har studert bi-xenonen på, er det en H7-pære innerst som tennes med fjernlyset, i tillegg endrer xenon-lampa karakter (ikke styrke) så den lyser i et annet område. Når man skrur over til nærlys igjen slukker H7-pæra og xenonpæra justerer seg til å lyse slik et nærlys skal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...