Jump to content

Spenningsregulator problemer

Alexander

Recommended Posts

Når jeg kjørte hjem i går kveld med 230TEen begynte plutselig ladelampa å lyse når jeg bremset ned før kryss og rundkjøringer. Oioioi, trøbbel tenkte jeg. Varte ikke lenge før alle lysene i bilen dimmet ned når jeg ga gass, og frontlyktene ble mer og mer som to stearinlys i lysstyrke.

Heldigvis var jeg rett i nærheten av huset til Arne Snapa, så jeg svingte innom der. Arne fant frem Fluke multimeteret sitt, og vi fikk konstatert en spenning på tomgang på 11,6 volt og fallende. Når jeg ga gass ramlet den ned til 9 og videre nedover etterhvert. Selvsagt var regulatoren gåen!

Jeg stoppet motoren siden den allikevel var tom for strøm snart og vi klødde oss i hodet. Vi plukket ut regulatoren og så at vi rett og slett kunne plukke ut en av børstene. Det var da Arne kom med et triks. Han loddet på en ledning bak på børsten, borret et hull i regulatoren bak der børsten satt, stakk ledningen ut igjennom dette hullet og loddet på ledningen bak på regulatoren på metallplata som satt der.

Når vi monterte regulatoren igjen ladet bilen slik den skulle slik at jeg fikk kjørt hjem! Takk til Arne for en god ide og hjelp på en tirsdagskveld.

Når vi monterte regulatoren igjen ladet bilen slik den skulle slik at jeg fikk kjørt hjem! Takk til Arne for en god ide og hjelp på en tirsdagskveld.

Pussig. Gåen regulator eller at børstene ikke har kontakt pleier ikke gi varsel i ladelampa. Nedslitte børster gjør det i hvertfall ikke.

Godt det løste seg, men du vurderer kanskje å handle en ny regulator sånn just in case?