Jump to content

Yiiihaaaaa!!!

Geggi

Recommended Posts

Fikk tilslaget på ei tomt idag  :P 

Så nå blir det bygging av ny enebolig på Gausel/Forus.

Så nå spør jeg dere som har peiling: Hvilken bank er billigst på store lån?

Har Skandiabanken i dag, men de er ikke sååååå billige selv om jeg er meeeeget fornøyd kunde der. Hvilke ferdighusselskaper er å anbefale og ikke å anbefale? Er det sånn at det er billigere å gå til et lite byggefirma og sette opp huset eller å bruke de store sånn som Block Watne, Klepp Hus, Øster Hus o.s.v.? Setter pris på alle råd og vink, folkens.

Ikke så MB-relatert, men det er jo "På siden" og dette er eneste stedet hvor jeg treffer så mange andre som sikkert har erfaringer å dele.

Gratulerer med tomta.

Få tegnet huset i norge, send arkitekttegningene til estland eller noe og få ferdige moduler tilbake som lett settes opp.

Hørt noen rykter om at det kan bli betraktelig billigere enn å bruke norsk all the way. Me not know da jeg ikke har erfaring.

Gratla Geggi !

Bruk tid og planlegg godt, svært mange har det 'litt' for travelt og ender opp med endringer etter kontrakten er signa. Det er dyrt !

Svogeren min bygget et arkitekt tegnet hus for noen år siden (sånn funkis greia) og leide derfor inn en byggeansvarlig person. Vedkommende var ryddig og sørget for at de slapp unna ekstraregning på 150 KNOK fra byggfirmaet.

Takk for tipsa! Har allerede vært i møte med Øster Hus (fredag).

Tenkte å sjekke ut Fjogstad og Jadarhus også. Klepp Hus utgår da de ikke imponerte meg i det hele tatt da jeg henvendte meg der.... De har vel så mye å gjøre uansett så de gidder vel ikke gjøre for mye utav det m.h.t. å få jobben med å bygge huset mitt. Hvor mye koster det med en sånn byggeansvarlig person? Sikkert smart å ha en slik fyr til å følge opp prosessene underveis.

Hvor mye koster det med en sånn byggeansvarlig person? Sikkert smart å ha en slik fyr til å følge opp prosessene underveis.

Velkommen til bygge-hus-verdenen. ALLE har altfor mye å gjøre idag, får du i det hele tatt skvist en pris ut av dem, tar det deretter MINST like lang tid å få det skriftlig.

Bare beregn at alt tar mye lenger tid enn du trodde, og da mener jeg MYE. Men som regel lønner det seg, du skviser litt der og endrer litt der, og det er bra betalte timer.

Sitter du med en bolig nå tjener du jo (ihvertfall foreløpig) penger hver dag pga verdistigningen.

Vi brukte nesten et år fra vi kjøpte tomta til byggesøknaden var godkjent....

Jeg har også leid inn en fra et rådgivende ingeniørfirma - har det helt løst, betaler på timebasis etter forbrukt tid. Kjekt å kunne konferere med en utenforstående person, husfirmaet meler sin kake, teknisk etat sin og da er det vel anvendte penger.

Første han gjorde var å skvise anbudet fra grave-entreprenøren ned over 30.000 kroner.

Da kan jeg betale ham 650 +mva ganske mange timer før jeg går i minus...  8)

Både husfirma og andre involverte blir også litt mere forsiktige når et RIF-firma står på kopilista på en mail, de har gjerne andre og større anbud ute og da vil det ikke være bra for en entreprenør å ha 'svartelistet' seg selv pga en liten drittjobb.

Står du som enslig privatkunde som bygger kanskje ett hus på hele livet står du vesentlig svakere.

Her er vårt prosjekt i bilder:

http://cpg.villmarkstoppen.net/

Lykke til med husbygging begge to, selv om Arne snart er ferdig. Ser du har valgt samme husleverandør som meg. Var godt fornøyd jeg, men husk at det er håndverkerne som har mest å bety for sluttresultatet.

Og si fra når dere skal ha solskjerming.  8)

Kan jo miste motet av mindre....

Mange som jeg har snakket med sier at alt tar mye lengre tid enn beregnet og til en mye dyrere pris enn budsjettert..... :(

Krysser fingra for at det går bedre for meg.....

Noen tips om billige banker? Har fått tilbud fra Nordea og DnB med 3,6% eff. rente inntil 80%. Skandiabanken som jeg har i dag er dyrere  :(

Her er vårt prosjekt i bilder:

http://cpg.villmarkstoppen.net/

Når jeg ser dette bildet : http://cpg.villmarkstoppen.net/displayimage.php?album=2&pos=6 , får jeg en sånn "onkel reisende Mac"-følelse (for de som har sett fraglerne. Bilen din minner om nevnte onkel, som alltid greier å snike seg med på bildene på postkortene :-D

Mange som jeg har snakket med sier at alt tar mye lengre tid enn beregnet og til en mye dyrere pris enn budsjettert..... :(

Krysser fingra for at det går bedre for meg

Keep on dreaming.

Alt, og da mener jeg faen meg alt, blir fra litt til mye dyrere enn man trodde/mente/visste.

Legg så til alle de småtingene som du ikke tenkte på, som også koster noe (fra litt til ørten tusen).

Legg så til alle de små ekstratingene du får lyst på underveis.

Legg så til alle de små endringene du vil gjøre underveis, som da naturligvis også koster noe.

(Og endringer vil du gjøre i løpet av en flere måneder lang byggeprosess)

Foreløpig er budsjettet mitt 'bare 3-400.000' over opprinnelig anslag...  :shock:

Sett opp budsjettet med alt du SKAL ha og la en person sjekke at du ikke har glemt noe (feks arkitekt eller ferdighusleverandøren).

Deretter kommer den viktigste posten: Diverse uforutsette ting. Den skal være på 15% av summen på alt du SKAL ha.

Dette fungerer for de fleste. :D

Sprekker du da, må du skjerpe deg 8)

Sett opp budsjettet med alt du SKAL ha og la en person sjekke at du ikke har glemt noe (feks arkitekt eller ferdighusleverandøren).

Deretter kommer den viktigste posten: Diverse uforutsette ting. Den skal være på 15% av summen på alt du SKAL ha.

Dette fungerer for de fleste. :D

Sprekker du da, må du skjerpe deg 8)

Hørt 20% jeg da... men uansett så er det veldig lurt med en slik post ja...

Grøss og gru......skal bli "spennende" dette.........  :?

Men til alle dere som har opplevd sprekk i budsjettene, hadde dere i utgangspunktet romslig budsjett? Har vel litt å si hvor reelle budsjettene er i starten også vel? Når en først har fått en pris på huset med alle postene spesifisert (graving/sprenging, grunnmur, tømmer, rør, elektriker osv) da skal det vel ikke komme så mye uventede ting og tang?

Selvsagt må en jo ta det forbeholdet at en selv er edruelig i valg av "ekstrautstyret" underveis i bygginga (som ved best. av bil).

Øster hus har flinke folk

Og mange fine løsninger. Synes at det er noe med husene til Øster hus, som gjør at de skiller seg ut :wink:

Ellers må jeg jo si at du har en vanskelig oppgave foran deg med hensyn til å velge hus. Er jo så mange fine å velge mellom. 8)

Mye av budsjettsprekken min kom med en gang. Graveentreprenøren anbefalte meg en grundigere jobb med grunnarbeidet. Å gå for lettvinte løsninger der er ofte leit og dyrt å fikse på. I tillegg måtte jeg ta vann og kloakk fra hovedledningen 80 meter unna istedet for å koble meg på hos naboen. Fra grunnmuren og opp holdt jeg budsjettet. Men når jeg begynte med garasjen tok det litt av...... :D

Mye av budsjettsprekken min kom med en gang. Graveentreprenøren anbefalte meg en grundigere jobb med grunnarbeidet. Å gå for lettvinte løsninger der er ofte leit og dyrt å fikse på. I tillegg måtte jeg ta vann og kloakk fra hovedledningen 80 meter unna istedet for å koble meg på hos naboen. Fra grunnmuren og opp holdt jeg budsjettet. Men når jeg begynte med garasjen tok det litt av...... :D

Høres ut som fornuftige områder å sprekke på :D