Jump to content

Sannsynligvis bare for lottomillionærer: Sinnsykt fin W123 500TE


Olaf

Recommended Posts

Nei, bare dette ene bildet, dessverre. Jeg fant det på en indonesisk side, men jeg ser at det ligger på flere steder, bl.a. http://nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exotenforum/board_entry.php?id=101860

 

Skal du ha en link til litt spesielle Mercedeser:

http://forums.dasjettakartell.com/viewtopic.php?f=2&t=453

 

...eller bare litt AMG smaskens...

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4899437-What-does-the-garage-of-an-AMG-vintage-parts-packrat-look-like

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 years later...

Hoysan

har tengt mye runt dette med 500te og 500amg.

Prøver å finne ut hva slaks deler som er brukt mtk på å bygge en 500te amg replika.

 

Har tilgang på en 500se delebil.

Lurer litt på hva slaks fjæring forran som er brukt blant annet.

Var ikke så mye å finne på nettet av specs?

 

 

 

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fjæring foran er ikke noe stort problem, en 3.0 diesel/turbodiesel er tyngre enn en 500 motor! Hvis du har en TD/TDT som utgangspunkt, så havner du innenfor det som biltilsynet aksepterer. De ser på total belastning på for og bakaksel, det står i vognkortet hva som er aktuelt for bilen (eller vegvesen.no/bilinfo)

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ikke bare og bygge en sånn bil gutter og få norske skilter på den, jeg eide en 123TE 5.0 på nitti tallet , mener det var kun 3 stk her i landet den gang. Bilen hadde forsterket understell og den måtte ha kræsj test papirer i fra Mercedes i tyskland, bilen min var en 83 model, papirer med godkjenning kostet innpå kr 500 000, på åttitalet + import til norge så kostet den bilen her i kongeriket  Norge ca kr 750 000, i 1986 ! 

 

De som satt på godkjenings dokumenter den gang ville ha flere hundre tusen for og " låne" ut sine dokumenter for at andre kunne bygge om 123 med V8 5.0. Kanskje derfor det er så få 123TE i norge  med v8 ?...men det har jo skjedd mye siden den gang.

 

Fant igjen bilen jeg hadde igjenom biltilsynet, kontaket eier for og kjøpen den, bilen står uten motor og er et repobjekt som må totalrenoveres, han selger ikke under kr 200 000, og det var våren 2019.

Link to comment
Share on other sites

Enklere nå, de har en egen ombyggingsgruppe i Biltilsynet på Risløkka i Oslo. Syversen i et par poster lenger opp, har nettopp solgt en 300TDT, som Henning Bruun tidligere eide og fikk godkjent for ombygging til 5.0, men ble bygget tilbake til 300TDT. Kravene var vel å møte maxvekt krav for akslingene, og bremser og hjuloppheng fra w126. I praksis er jo det meste likt, så det betyr ventilerte skivebremser foran og differensial fra donorbil, det er bolt-on fra W126 til W123.  Eksosmanifold på ventre side er kanskje et lite problem.

Jeg har oversikt over endel biler med V8, hvilken var din?

 

Her er Alexanders 280TE 5.0 (5.6): https://axng.wordpress.com/category/1983-mercedes-benz-280te/page/2/

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Så morro at det er blitt enklere nå, min bil var opprinnelig en 230TE , mener det sto i vognkortet at bilen var godkjent med 5.0 motor, sto bare 5.0T på bakluka, mange mente det bare var bløff, helt til de hørte lyden av motor, hehe.

 

Min bil var mørk blå met, blå velour, senket med 8,5 og 9,5x16 BBS felger, kjøpte bilen hos legendariske Lasse`s Bilforretning, mener det var i  92, veit jeg har bilder av bilen en plass, skalfinne de og legge de ut her.

Link to comment
Share on other sites

Quote

Min bil var mørk blå met, blå velour, senket med 8,5 og 9,5x16 BBS felger, kjøpte bilen hos legendariske Lasse`s Bilforretning, mener det var i  92

Var det blå velour Recaro forseter i den?

 

Jeg har en 230TE som jeg vurderer å bygge inn en 420 motor i. Blokka er litt lavere p.g.a. mindre slaglengde, og 25-30 kg lettere enn en 500 eller 560 motor. Hvis jeg kan få det godkjent, så finnes det et veldig enkelt sett med en sentrifugalkompressor, som ikke tar stor plass, og som gir 50-60 hester uten kambytte.

Beildet er tatt fra en annonse for en norsk 500SEC.

500sec-kompressor-2.thumb.jpg.772da5d858f535ad7e6423344d0cc7c8.jpg

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Edited by Olaf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, det var ikke recaro seter den gang jeg hadde bilen mener jeg, var vel vanlig mercedes interiør i marineblått velour, ganske sikker på at soltaket også var manuelt. 

 

håper du får til prosjektet ditt, det blir saker det !

 

Kan ikke forstå at Statens vegvesen skal ha problemer med og godkjenne mercedes 123 med v8 nå for tiden, senest her om dagen på Esso så jeg en 1977 Opel GS Commodore med Corvette motor 5.7 godkjent med skilter , når de godkjenner den må vel også et mercedes prosjekt slippe igjenom !

 

Men at det er forskjell på de du snakker med på Statens vegesen ang godkjenning har jeg selv erfart, har hatt to biler som Slependen Trafikkstasjon nektet og registrere ang ombygging, kjørte til Hønefoss trafikkstsjon og der ble de godkjent ! 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, flipper said:

Nei, det var ikke recaro seter den gang jeg hadde bilen mener jeg, var vel vanlig mercedes interiør i marineblått velour, ganske sikker på at soltaket også var manuelt. 

 

håper du får til prosjektet ditt, det blir saker det !

 

Kan ikke forstå at Statens vegvesen skal ha problemer med og godkjenne mercedes 123 med v8 nå for tiden, senest her om dagen på Esso så jeg en 1977 Opel GS Commodore med Corvette motor 5.7 godkjent med skilter , når de godkjenner den må vel også et mercedes prosjekt slippe igjenom !

 

Men at det er forskjell på de du snakker med på Statens vegesen ang godkjenning har jeg selv erfart, har hatt to biler som Slependen Trafikkstasjon nektet og registrere ang ombygging, kjørte til Hønefoss trafikkstsjon og der ble de godkjent ! 

 

Det du nevner avslutningsvis her, skal det ikke være. Men dessverre er det stor variasjon fra stasjon til stasjon. Når et bygg er godkjent, så burde det være et likhetsprinsipp. Det burde være en enkel sak å få til en database som lagrer all den nødvendige informasjonen til hver enkelt bil som allerede er godkjent, slik at ikke alle må finne opp hjulet hver gang. Javel, du vil ha en v8 i bilen din, da skal vi se, jo, her har vi 10 registrerte w123 i Norge, hvorav xx coupeér, xx antall sedaner og x antall stv går med dette oppsettet. Dette trenger du for å bygge. Dra hjem å bygg, så kommer du å godkjenner bilen. Enkelt å greit. Sånn bør det være i Norge. Tuw er også et godkjenningsorgan i andre land, å slik jeg har forstått det, så er det nettopp slik jeg forklarer det over her, der. Ting bør ikke være så vanskelig. Men som Olaf over her skriver, min gamle 300tdt fikk tommel opp av eieren før meg. Men når jeg kjøpte den sto det en annen motor i den, derfor tilbakeførte jeg den til 300. Hadde det derimot stått en v8 i den, så hadde jeg selvfølgelig prøvd å gjort den ferdig med den

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...