Tjærand Matre Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Jeg bruker vinkelsliperen min til det meste som har med vedlikehold av bil å gjøre, men funker disse polerings-settene man kan kjøpe? Har en Bosch fra øverste hylle på Clas Ohlson, og den har et seriøst turtall. Er det lett å brenne lakken med et slikt polish-adapter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Jeg bruker vinkelsliperen min til det meste som har med vedlikehold av bil å gjøre' date=' men funker disse polerings-settene man kan kjøpe? Har en Bosch fra øverste hylle på Clas Ohlson, og den har et seriøst turtall. Er det lett å brenne lakken med et slikt polish-adapter?[/quote'] Har ikke sånne gjerne 10 000 o/min? Tror du ved polering bør ligge på ca. 800-3000 omtrentlig. Skal du bruke den til å fjerne riper, er det viktig med mulighet for masse moment ved lavt turtall, så du kan legge betydelig vekt på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Jeg går sjelden over 2000 omdreininger på min, så hvis du justerer ned vinkelslipern til den hastigheten skulle det egentlig ikke bli noen forskjell, men over 3-4000 tror jeg vil gi problemer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erikt Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Du må ikke finne på og bruke en vinkelsliper, viss du ikke kan regulere hastigheten på den, pluss at en vinkelsliper ikke har samme funksjon når det gjelder bevegelser på selve skiva, dvs at en poleringsmaskin er lik av utseende som en vinkelsliper, men drivverket er konstruert slik at bevegelsene, er de samme som om man håndpolerer, mens en vinkelslper roterer 360 grader rundt, uten sirkulære beveglser, og med en så høy hastighet at man brenner lakken, og da koster det penger.Firmaet Moe og co i Bergen selger en bra proffmaskin på 1200 Watt, den koster 1200 kr, men da har du maskin i mange år også, glem de fra bilextra og Europris, de knekker i to eller brenner opp, samt de på 110 watt, de er dårligere enn en håndpolering, maskin på 1200 watt kombinert med megiuiars proff produkter og pads gjør susen.Lykke til ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Du må ikke finne på og bruke en vinkelsliper' date=' viss du ikke kan regulere hastigheten på den, pluss at en vinkelsliper ikke har samme funksjon når det gjelder bevegelser på selve skiva, dvs at en poleringsmaskin er lik av utseende som en vinkelsliper, men drivverket er konstruert slik at bevegelsene, er de samme som om man håndpolerer, mens en vinkelslper roterer 360 grader rundt, uten sirkulære beveglser, og med en så høy hastighet at man brenner lakken, og da koster det penger.[/quote'] Nå tror jeg du surrer. De små maskinene som kalles poleringsmaskiner oscilerer samtidig som de snurrer rundt, men disse er ikke brukbare til noenting. Disse er gjerne på 100-130 watt. Proffmaskiner er på 1000w+ og der er det ikke snakk om noen oscilering. Den snurrer bare rundt, men man kan justere hastigheten, og de snurrer mye saktere rundt enn en vinkelsliper. Til polering trenger man høyt moment, ikke masse rpm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Det leveres også proffmaskiner med oscillerende (eksentrisk) hode. Da er det snakk om 2- eller 3-hoders maskiner. Disse med en myk pute er fine til sluttpolering. http://www.lahega.se/showproduct.asp?id=303 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tom Bringsvor Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Stikk innom Torshov Rekvisita, vinkelsliperutførelse900 watt, justerbar mellom 900-3000 rpm. kr. 299,-Har prøvd den bare litt, virker grei, den var så billig at jeg måtte kjøpe den.Skal skure over bilen før vinteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest alla-ra Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Det leveres også proffmaskiner med oscillerende (eksentrisk) hode. Da er det snakk om 2- eller 3-hoders maskiner. Disse med en myk pute er fine til sluttpolering. http://www.lahega.se/showproduct.asp?id=303 Maskinen som GammelGul viser til er en knall maskin,som brues av profesjonelle, har selv brukt den iforbindelse at jeg jobbet på et poleringsfirma.Når det gjelder vinkelsliper, så er dette ypperlig til å bruke til Rubbing,men pass på!! ikke noe store hastigheter her nei.Vær også meget forsiktig med plast,tar man i litt for hardt og blir stående "litt" for lenge på ett sted, så kan lakken fort begynne å sprekke.Til slutt vil jeg bare si, "Grunnarbeidet" har utrolig mye å så for sluttresultatet, og med det mener jeg: få fjernet "alt som heter urenheter i lakken først,slik som asfalt,fett o.l Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Stikk innom Torshov Rekvisita' date=' vinkelsliperutførelse900 watt, justerbar mellom 900-3000 rpm. kr. 299,-Har prøvd den bare litt, virker grei, den var så billig at jeg måtte kjøpe den.Skal skure over bilen før vinteren.[/quote'] Tror jaggu jeg må innom på Torshov denne uka og sjekke ut denne maskinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Stikk innom Torshov Rekvisita' date=' vinkelsliperutførelse900 watt, justerbar mellom 900-3000 rpm. kr. 299,-Har prøvd den bare litt, virker grei, den var så billig at jeg måtte kjøpe den.Skal skure over bilen før vinteren.[/quote'] Tror jaggu jeg må innom på Torshov denne uka og sjekke ut denne maskinen. Ganske bedrøvelig sak. Etter at min første tok fyr(!) fikk jeg en ny en. Lakkrens/rubbing kan du glemme før du tenker på det en gang. Den fungerte greit til polering, men du må kjøre med ganske høyt turtall, og lite trykk for at den ikke skal gå varm. Motoren er i grunn grei nok, men det virker som den er litt for høyt giret, så den ikke får kjølt seg nok når man kjører på såpass lavt turtall som man bør ved polering. Den holder på ingen måte hastigheten selv, så hvis du legger på litt vekt, må du kompensere med å skru opp speeden litt. Synd dere ikke følger med på mercefreaken. http://www.mercefreaken.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4165&highlight=torshov http://www.mercefreaken.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4412&highlight=torshov Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Ganske bedrøvelig sak. Etter at min første tok fyr(!) fikk jeg en ny en. Lakkrens/rubbing kan du glemme før du tenker på det en gang. Den fungerte greit til polering' date=' men du må kjøre med ganske høyt turtall, og lite trykk for at den ikke skal gå varm.[/quote'] Aahh, det er den samme maskinen ja. Husker den historien der. Tror det utgår med blankpussa messingknapper, hornmusikk og skyhøye kneløft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts