Jump to content

Dårlig pådrag på MB 300CE


Guest Dan-Henning

Recommended Posts

Guest Dan-Henning

Hei!

 

Jeg var på autobanen i Tyskland i sommer med min MB 300CE (12 ventiler) og skulle teste maskinen for morro skyld. Jeg har ikke hatt problemer med å dra bilen opp i over 200 km/t før, men denne gangen ville ikke nåle rikke seg forbi 165 km/t. Hva er dette for noe tull?? Bilen er jo oppgitt med toppfart 220 km/t og jeg vet at jeg ikke så syner første gangen jeg dro fullt ut på speedometeret.

 

Noen som vet hva som kan vere problemet? På toppen av det hele begynte motoren å koke minutter etterpå, og det hadde sprutet kjøleveske i motorrommet. Røyken stod ut av luftlukene til ventilasjonsystemet mellom motoren og fronvinduet. Etter å ha kjølt ned moroten og fylt på med ny kjøleveske kunne jeg fortsette å kjøre uten at temperaturen steg. Da kjørte jeg riktignok ikke lenger i 160 km/t da men..

 

Jeg har lenge hatt problemer med at når bilen girer ned driver den og lugger litt. Det kjennes ut som om noe holder igjen og så kommer det og går hele tiden. Jeg har fått tips om at det kan vere katalysatoren som er tett pga tidligere oljelekkasje så jeg har planer om å fjerne den. Noen sier og at det kan vere mager bensinblanding som er problemet. Ja ikke vet jeg men det er utrolig frustrerende. Særlig når jeg nettopp har overhalt toppen (Skiftet toppakning og innsug/utblås pakning, skiftet tennplugger -og kabler, fordeler med rotor til tennpluggkablene, renset kjølesystem, slipt ventiler og skiftet ventiltetninger).

 

Etter at motoren ble overhalt må jeg fremdeles etterfylle olje litt for ofte. Dette tror jeg er pga ventiltetningene er satt på feil på innsug og eksos slik at det renner olje ned i motoren. Det er vel ikke helt bra det heller.. Trenger gode forslag her!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne her. Først og fremst så må du få satt ventiltettningene på riktig og sjekket om katalysatoren er tett. Jeg regner med at du overhalte toppen før du dro til tyskland, i tilfelle er det sjanser for at den jobben var bortkastet siden det skal mye til for at toppen ikke har vridd seg litt nå som bilen har kokt.

 

Mitt tips er altså, begynn der du vet noe er galt (ventiltetningene) og muligens katalysatoren og finner du ingen feil der så går du videre til innsprøytningen og andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at det er så relevant, men bilen min kokte hele tiden før den ble overhalt, men toppen trengte visst ikke planing. (set ble målt med spesiell verktøy) :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Dan-Henning

Jeg skal prøve å bytte ventiltetningene først. Når jeg skulle bytte toppakningen fikk jeg beskjed av en Mercedes-forhandler at jeg måtte for all del ikke plane toppen da denne bestod av en blanding av stål og aluminium. De mente på at det ikke ville bli bra resultat og at jeg risikerte å ødelegge toppen. Jeg synes dette hørtes rart ut men de skal jo liksom ha peiling på Mercedes..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve å bytte ventiltetningene først. Når jeg skulle bytte toppakningen fikk jeg beskjed av en Mercedes-forhandler at jeg måtte for all del ikke plane toppen da denne bestod av en blanding av stål og aluminium. De mente på at det ikke ville bli bra resultat og at jeg risikerte å ødelegge toppen. Jeg synes dette hørtes rart ut men de skal jo liksom ha peiling på Mercedes..

 

Mest sannsynlig er toppen litt skeiv, noe som fører til at den nye pakningen vil ryke etter kort tid hvis toppen ikke blir planslipt. Mange i denne klubben som har planet toppene sine uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve å bytte ventiltetningene først. Når jeg skulle bytte toppakningen fikk jeg beskjed av en Mercedes-forhandler at jeg måtte for all del ikke plane toppen da denne bestod av en blanding av stål og aluminium. De mente på at det ikke ville bli bra resultat og at jeg risikerte å ødelegge toppen. Jeg synes dette hørtes rart ut men de skal jo liksom ha peiling på Mercedes..

 

Målte de den om den var helt rett, etter at de tok den av da..??

Den må planes hvis den er sjeiv, jeg ville krevd ny toppakning hvis den er blåst pga at de ikke planet toppen..!!.. :?

Det høres rart ut hele opplegget.... for de planer jo 24V toppene, så hvorfor ikke 12V toppen, må du kjøpe ny topp for hver gang da.... høres helt utrolig ut, dette skal jeg sjekke for deg...!!... :P

 

Når det gjelder at den er dau så vil jeg anbefale deg å få bilen på dyno for å sjekke A/F din, hvis den er veldig mager så vil motoren bli ekstremt varm, det i sammen med røket toppakning igjen vil medføre trykk i kjølevann og ditto koking med litt pådrag....... var det olje i kjølevannet ditt.... trykk i ekspansjonstanken....røyk ut av veivhusluftinga.....??? sjekk det..... og få vekk katten.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ok, da har jeg sjekket med Nilsen Motor i Stavanger, er det mer enn en hundrenedel eller var det en tiendedels mm skjevhet i toppen så blåser du toppakningen med en gang, alle topper kan planes... :P

 

Det var noen VW Diesel topper på 80 tallet der det stod at de ikke skulle planes men Nilsen Motor har planet de både 2 og 3 ganger uten noen gang at det medførte feil/motorhavari eller dårligere effekt.

Og det er noen av de siste 2004-2006 modellene på omkring 1000 kubikk der godset er så tynt at det ikke lar seg plane mer enn noen hundrenedeler, der må toppen byttes hvis den er sjeiv.... :?

 

Dette gjelder ikke Mercedes 12V som er så skuddsikker at du kan sikkert gjøre som de gjorde med tidligere Volvo topper, tok av både 1 og 2 mm.... :shock:

 

Derfor bør du kreve erstatning hvis toppakningen er blåst igjen, det hadde jeg gjort, be de gjøre det omigjen, du har garanti på slikt.!!.. :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Dan-Henning

Målte de den om den var helt rett, etter at de tok den av da..??

Den må planes hvis den er sjeiv, jeg ville krevd ny toppakning hvis den er blåst pga at de ikke planet toppen..!!.. :?

Det høres rart ut hele opplegget.... for de planer jo 24V toppene, så hvorfor ikke 12V toppen, må du kjøpe ny topp for hver gang da.... høres helt utrolig ut, dette skal jeg sjekke for deg...!!... :P

 

Når det gjelder at den er dau så vil jeg anbefale deg å få bilen på dyno for å sjekke A/F din, hvis den er veldig mager så vil motoren bli ekstremt varm, det i sammen med røket toppakning igjen vil medføre trykk i kjølevann og ditto koking med litt pådrag....... var det olje i kjølevannet ditt.... trykk i ekspansjonstanken....røyk ut av veivhusluftinga.....??? sjekk det..... og få vekk katten.... :lol:

 

Takk for informasjonen! Problemet er at jeg fikk toppakningen byttet av en jeg kjente, så jeg har ikke mulighet til å ta det på garantien. Det er vel derfor en skal sette bilen på verksted ja.. Men nå har jeg fjernet katalysatoren og det er ikke blitt noen forbedring på draget desverre. Det var ikke olje i kjølevannet denne gangen, men det var trykk i ekspansjonstanken og røyk ut av veivhusluftinga som du sier. Men hva er A/F?

Link to comment
Share on other sites

A/F = Air/Fuel. Blandingsforholdet.

 

Trykk i eksp. tanken i form av at det bobler der når motor er litt varm, men ikke kokende varm? Vil alltid være littegranne overtrykk i systemet sålenge lokket er på.

 

Mye røyk ut av veivhusventilasjon kan tyde på slitte/gåene stempelringer.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dan-Henning

Hei!

 

Jeg tok feil angående det der med røyk ut av veivhusluftinga. Det kommer ikke mye røyk derfra.

 

I dag har jeg testet bilens originale luftfilter og jeg har fått justert CO'en. Ingen verdens forskjell!! Bilen drar bra opp til 90 km/t ca, men etter det tar det laaang tid å oppnå høyere fart. Den ender på 165 km/t og ligger da på ca 4000 rpm. Det jeg har sett etter at jeg fjernet katalysatoren, er at det ryker en del fra eksosen. Det tyder vel kanskje på at ventiltetningene er satt på feil? Eller kan det være at oljen tar veien en annen kjent plass? Den lekker i alle fall ikke på toppakningen, og jeg kan i grunn ikke se noen lekkasje andre plasser heller. Jeg står nå igjen med to løsninger på problemet.. Ventiltetninger eller girkasse. Tror dere draget kan reduseres pga oljelekkasje ned i sylinderene?

 

Forresten har jeg ikke koblet til lamdaen nå pga uorginalt eksosanlegg, men den skal på senere. (Har skjønt det slik at den reduserer bensinforbruket litt, men at den ikke spiller så veldig stor rolle på draget)

 

Ja ikke skjønner jeg en dritt. Holder på å bli litt gal faktisk :shock:  Det må da finnes en løsning. Jeg kan ikke være den eneste i Norge med dette problemet?!

Link to comment
Share on other sites

Etter at Dan-Henning har fjerna katten så går det to rør fra manifold til den nest siste potta (viss eg huska riktig). Må lambdaen føle på eksos fra alle sylindre eller må den ha med alle sylindre (altså ikkje nok å montere den i det eine røret). Da må vi isåfall fram med sveiseapparaet Dan.  :)

Link to comment
Share on other sites

Sjekk bensintrykket ditt..!!.. :lol:

Det kan være problemer med for lavt bensintrykk som gjør at den ikke går skikkelig og at den stopper ved brems....... :?

Det beste er å kjøre bilen på rullende landevei for å få svar på hva som er galt, uten en slik test så blir det som å lete etter den berømte nåla i høystakken..... hvor holder du til i landet.?

 

 

At  ventiltetningene er montert feil/slitte gjør bare at du får olje i forbrenningskammeret og ditto røyk i eksosen, det vil ikke medføre dårligere drag, derfor er det bensin/tenning som du må sjekke.....!!

Du kan montere trykkmåler direkte på fordeleren, en slik trykkmåler får du kjøpt over alt hvor de selger feks hydraulisk utstyr for trykkmåling, bare mål gjengene på tilkoblingen..... det står en bolt inn i fordeleren på toppen, skru denne ut og mål gjengene.... alternativ sjekk med BOS om å låne deres måler, hvis de har...... :?

 

Letteste er først å måle A/F, da ser du om den får for lite bensin...sjekk det først....lykke til... :P

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Dan-Henning

 

Letteste er først å måle A/F, da ser du om den får for lite bensin...sjekk det først....lykke til... :P

 

 

Jeg bor i Sogn og Fjordane.

 

Jeg har nettopp hatt bilen hos en Mercedes forhandler og fått justert blandingsforholdet. Den skal nå ha riktig A/F blanding. Men det var ingen forskjell på draget verken fra eller til etterpå..

 

Når jeg setter på trykkmåler, hva skal jeg se etter da? Noen bestemte verdier der?

Link to comment
Share on other sites

Bensintrykket skal ligge på rundt 5 bar, mellom 5 og 5,3 hvis jeg ikke husker feil.... men hvis du har rett A/F så må du sjekke tenningsystemet ditt.

Når sjekket du sist rotor og fordeler, tenningskabler etc...??

Sjekk også ledningsnettet ditt, dvs sjekk sensorene og ledningene til disse, hvis det er kortslutning/jordfeil så går den over i mekanisk modus....  :lol:

Dette kan du sjekke ved å nappe ut sikringen til overspenningsvernet som ligger bak batteriet, den vil gå noe ujevnt på tomgang men hvis den går godt over de 90km/t som du nevner så har du en elektrisk feil.....

Lykke til... :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Dan-Henning

Dette begynner jo nesten å bli artig:D

 

Jeg har byttet rotor, fordeler, tennplugger og kabler. kjede også..

 

Skal teste i kveld. Gleder meg, hehe

Link to comment
Share on other sites

Guest Dan-Henning

Dette kan du sjekke ved å nappe ut sikringen til overspenningsvernet som ligger bak batteriet, den vil gå noe ujevnt på tomgang men hvis den går godt over de 90km/t som du nevner så har du en elektrisk feil.....

Lykke til... :P

 

Jeg har et overspenningsvern med to sikringer. Har prøvd å tatt ut begge. Den gikk veldig ujevnt på tomgang som du sa men når jeg passerte 90 gikk den like dårlig som før..

 

Så hva blir neste steg i søken om feil?:)

Link to comment
Share on other sites

Da er sannsynligheten stor for at du har en mekanisk feil, kjør en kompresjonstest for å fastslå at det ikke er noe feil med motoren, det kan alle verksteder gjøre for et par hundringser.... :lol:

 

Sjekk at den ikke suger falsk luft i gummislanger, det tester du lett med litt startgass som du sprayer rundt slangene og innsuget, forandrer turtallet seg så suger den falsk luft.

 

Byttet du dysene når du overhalte toppen.? hvor lenge er de kjørt.?

 

Justerte CO sier du...?? Du bør undersøke om det er noen i ditt nærområde som har Dyno, dvs rullende landevei, da får du lest av A/F over hele turtallsregisteret, da ser du lettere også ved hvilke turtall feilen slår inn, kan være din ikke går over i såkaldt "closed loop" dvs pøser på med bensin..... CO justeres som regel ved tomgang, det hjelper lite når du har gassen i bånn.... :wink:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Dan-Henning

Da er sannsynligheten stor for at du har en mekanisk feil, kjør en kompresjonstest for å fastslå at det ikke er noe feil med motoren, det kan alle verksteder gjøre for et par hundringser.... :lol:

 

Sjekk at den ikke suger falsk luft i gummislanger, det tester du lett med litt startgass som du sprayer rundt slangene og innsuget, forandrer turtallet seg så suger den falsk luft.

 

Byttet du dysene når du overhalte toppen.? hvor lenge er de kjørt.?

 

Justerte CO sier du...?? Du bør undersøke om det er noen i ditt nærområde som har Dyno, dvs rullende landevei, da får du lest av A/F over hele turtallsregisteret, da ser du lettere også ved hvilke turtall feilen slår inn, kan være din ikke går over i såkaldt "closed loop" dvs pøser på med bensin..... CO justeres som regel ved tomgang, det hjelper lite når du har gassen i bånn.... :wink:

 

 

 

 

Jeg har nettopp sprayet på med startgass men der var ingen forskjell på turtallet.

 

Ja jeg tok CO-justering, men det var vel kanskje ikke helt det som skulle til, hehe:)

 

Skal ta en slik dynotest, samt en kompresjonstest..

 

Har ikke byttet dysene ved overhaling nei. Jeg er heller ikke sikker på hvor langt de har gått. Bilen har gått 246000 og jeg tipper de har stått der siden begynnelsen. Men er det noen måte å få sjekket de på? Så slipper jeg å bytte uten grunn. Er "litt" dyrt å bytte motoren del for del :D

Link to comment
Share on other sites

da ser du lettere også ved hvilke turtall feilen slår inn, kan være din ikke går over i såkaldt "closed loop" dvs pøser på med bensin..... CO justeres som regel ved tomgang, det hjelper lite når du har gassen i bånn.... :wink:

 

Bilen går uansett ikke i closed-loop hvis han gir full gass.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

vedrørende motoren, så er det som de andre sier krev reklamasjon, en fagmessig overhalt motor skal ikke bruke olje, her ligger det hele og fulle ansvar på verkstedet, krev ny topp i værste fall  lugging skyldes at lambdasonden gir feil signal, og motor får ikke nok bensin ved gasspådrag etter nedgiring, bytt lambdasonde (ikke biltemas),og få innsprøytningssystemet justert, katalysator ødelagt viss den blir overøst av olje, viss ikke er den utslitt, men det oppdages på en co måling.

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Guest Dan-Henning

I all fortvilelse har jeg satt Coupeen på Mercedes verksted for å finne problemet med dårlig pådrag. Blandingsforholdet mellom bensing og luft er riktig. Derimot er tenningen stilt inn feil under overhaling. Kjeden stod en tann feil på kamakslingen. Samtidig var korken på kjølevannstanken skadd i pakningen, slik at det ble trykk i systemet som så igjen forårsaket rift i kjølevannslange til ventilasjonssystem i kupé. Skal teste bilen i morgen. Gleder meg:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...