FrodeS Posted September 9, 2006 Share Posted September 9, 2006 Denne artikkelen tar utgangspunkt i at man har orginalt fjærverktøy. Lokallag Oslo og Stavanger har slikt, samt at man kan leie det rimelig hos f.eks. autotrio / stjerneservice / andre steder. Hvis du er lat anbefales luftverktøy, men det går helt fint med skralle også. Skal du ha godkjent senking, må bilen også vises til hjulstillingskontroll, og papirer på dette må følge med ved godkjenning. Ikke alle steder er like strenge på det, men uansett er det sterkt anbefalt å ta en hjulstillingskontroll etter senking. Samme fremgangsmåte kan også brukes på MB 210. For alt arbeide under bilen må du benytte bukker, og gjerne med jekken som sikring. La aldri bilen hvile bare på jekken mens du jobber under. Begynn med å få bilen godt opp i lufta, så hjulene er fri fra bakken. Legg inn platene så langt opp og så langt ned som mulig i fjæra. Stikk inn bolten, og begynn å skru. Skru til fjæra er løs. Når den er løs, merk deg hvor langt opp platene sitter. Når du komprimerer den nye fjæra må du sette platene like langt opp / ned. Setter du dem for langt fra hverandre vil de bli sittende fast, setter du dem for nær hverandre får du ikke fjæra langt nok sammen. Bak kan det være litt værre, for de øvre fjærskålene har ingen hull der bolten du skrur sammen fjæra med kan gå gjennom. Sett en jekk under bærebrua (med jekken i øvre stilling)og klem såpass opp at du kan løsne og ta ut bolten som fester bærebrua innerst. Jekk forsiktig ned. Avhengig av hvor lang ned du får brua og hvor lang fjæra er, må du kanskje komprimere den littegrann med fjærverktøyet for å få den ut. (på bildet er jekken satt som sikring innunder kardagnen i stedet for under bærebrua som her allerede er løsnet) I mitt tilfelle måtte jeg komprimere fjæra littegrann før jeg fikk den inn. Alle stasjonsvogner og enkelte coupé, cab og sedan har nivåregulering. Denne er innstilt til å holde bilen på en bestemt høyde uansett last. Hvis du skifter fjærer uten å stille nivå, vil bilen være like høy som tidligere. Desverre ikke det beste bildet (som er tatt mens ifbm at jeg tappet av hydraulikkolje), men sånn ser ventilen ut. På bildet kan det sees et stag som kan skrus ut og inn. Dette sitter med to låsemuttere (obs, den ene er links). Denne skal skrus UT for å få bilen lavere. Still denne så langt ut som mulig og kjør bilen en liten tur. Da hviler den på fjærene. Prøv deg så fram med å stille denne slik at den såvidt løfter bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sarlacc Posted September 14, 2006 Share Posted September 14, 2006 Vah!? Ingen som har skrytt av at noen har tatt seg tid til å legge inn en glitrende DIY??!? Flott jobba! =D> =D> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2332 Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Hvis man ikke har verktøyet må man bare slippe ned brua framme også? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted October 6, 2006 Share Posted October 6, 2006 Hvis man ikke har verktøyet må man bare slippe ned brua framme også? Nei, fjøra er så lang at du bør få klemt den sammen foran også. Det jeg gjorde var: Løsnet demperen, stabstag og bremsecaliper. Nå kunne jeg dytte bærearmen så langt ned som det var mulig. Deretter tok jeg vanlige Biltema fjærklemmer og klemte sammen fjæra det lille som trengtes. Senkefjæra jeg satte på var bare ørlitegranne for lang så det var lite som behøvde å klemmes sammen. Vippet fjæra på plass med et spett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Olav Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 vil bare nemne att samme metode også er på 202 karroseriet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Posted November 25, 2009 Share Posted November 25, 2009 Og jeg vil nevne at å løsne bærekule foran og jekk under fungerer på W124, om man ikke får taki klemmer, eller som meg, klemma knakk... Er jo som sikkert de fleste skjønner, samme oppskrift på 201 også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 Og jeg vil nevne at å løsne bærekule foran og jekk under fungerer på W124, om man ikke får taki klemmer, eller som meg, klemma knakk... Kommer an på fjærene det. Prøv dette med originale forsterkede fjærer du Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 27, 2009 Author Share Posted November 27, 2009 Og jeg vil nevne at å løsne bærekule foran og jekk under fungerer på W124, om man ikke får taki klemmer, eller som meg, klemma knakk... Kommer an på fjærene det. Prøv dette med originale forsterkede fjærer du Jeg prøvde noe sånt med noen helt standard fjærer på en E320T, og det gikk ikke. Styrestaget buttet i bærebrua før den kom langt nok ned til at fjæra slapp. Løsningen ble å jekke brua opp igjen, surre fjæra med lastestropper, og så slippe jekken. Da fikk jeg ut fjæra, og kunne jekke den forsiktig ut igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted November 28, 2009 Share Posted November 28, 2009 Jeg prøvde noe sånt med noen helt standard fjærer på en E320T, og det gikk ikke. Styrestaget buttet i bærebrua før den kom langt nok ned til at fjæra slapp. Løsningen ble å jekke brua opp igjen, surre fjæra med lastestropper, og så slippe jekken. Da fikk jeg ut fjæra, og kunne jekke den forsiktig ut igjen. Hvordan fikk du inn ny fjær? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Posted November 28, 2009 Share Posted November 28, 2009 Justerte sikkert lengda litt før monteringa Neida, men poenget er at på de mindre modellene(4 og 5 sylindre, og enkelte 6-sylindrede) så fungerer det med å løsne kula og jekke, men fjærklemme er absolutt å foretrekke foran uansett, bak får man ikke brukt den. Greit å nevne at man ikke er dønn avhengig av den fjærklemma. Noe annet jeg glemte å nevne, det gjelder også W201, denne har "identisk" oppheng som W124, så det blir akkurat som vist her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoarB Posted November 28, 2009 Share Posted November 28, 2009 for å være helt ærlig, skal du jekke inn fjæra så bør du være litt/ganske dreven først, anbefaler uansett å bruke kun riktig type fjærklemme foran på bilene med løs forfjær, for hvis denne løsner og kommer i litt fart så kan skader på bil og deg slev påregnes... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 28, 2009 Author Share Posted November 28, 2009 Jeg prøvde noe sånt med noen helt standard fjærer på en E320T, og det gikk ikke. Styrestaget buttet i bærebrua før den kom langt nok ned til at fjæra slapp. Løsningen ble å jekke brua opp igjen, surre fjæra med lastestropper, og så slippe jekken. Da fikk jeg ut fjæra, og kunne jekke den forsiktig ut igjen. Hvordan fikk du inn ny fjær? Godt poeng, men dette var ei fjær jeg av en eller annen grunn plukket av en delebil, la i kjelleren, sparket butt i en haug ganger, og kastet for litt sida sammen med sikkert 4 komplette sett fjærer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallgeir Helland Posted September 22, 2010 Share Posted September 22, 2010 Supert! Fins det en tilsvarende tråd med beskrivelse av støtdemper bytte? (relevant for min W202) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 Heisann Nyttig DIY, har satt på senkefjører både forran og bak før, satt idag på taxifjører(er vel en god del lenger enn vanlige org. fjører) og det er på kanten til at det ikke går forran uten å løsne bærearmen. Skiftet til ny fjærgummi for en stund tilbake forran med senkefjører montert, brukte ca. 20 minutter på dette, da med luftskralle på fjærklemma. Bak burde man løsne bærearmen innerst uansett, jeg kåla fært med dette sist. Min har hull i toppen så bolten kan slippe igjennom, men er ingen fordel når man skal "brekke" ut fjæra etter komprimering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted December 10, 2012 Author Share Posted December 10, 2012 OBS : Muttetrekker skal ikke brukes på fjærverktøy. Usikker på om luftskralle er lurt, men jeg vil tro den er litt snillere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.