Jump to content

Hvordan skifte fjærer på MB 124 & 202 & 210


FrodeS

Nyttig?  

78 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Denne artikkelen tar utgangspunkt i at man har orginalt fjærverktøy. Lokallag Oslo og Stavanger har slikt, samt at man kan leie det rimelig hos f.eks. autotrio / stjerneservice / andre steder. Hvis du er lat anbefales luftverktøy, men det går helt fint med skralle også.

 

Skal du ha godkjent senking, må bilen også vises til hjulstillingskontroll, og papirer på dette må følge med ved godkjenning. Ikke alle steder er like strenge på det, men uansett er det sterkt anbefalt å ta en hjulstillingskontroll etter senking.

 

Samme fremgangsmåte kan også brukes på MB 210.

 

For alt arbeide under bilen må du benytte bukker, og gjerne med jekken som sikring. La aldri bilen hvile bare på jekken mens du jobber under.

 

Begynn med å få bilen godt opp i lufta, så hjulene er fri fra bakken. Legg inn platene så langt opp og så langt ned som mulig i fjæra. Stikk inn bolten, og begynn å skru.

 

1.jpg

 

Skru til fjæra er løs. Når den er løs, merk deg hvor langt opp platene sitter. Når du komprimerer den nye fjæra må du sette platene like langt opp / ned. Setter du dem for langt fra hverandre vil de bli sittende fast, setter du dem for nær hverandre får du ikke fjæra langt nok sammen.

 

2.jpg

 

 

 

Bak kan det være litt værre, for de øvre fjærskålene har ingen hull der bolten du skrur sammen fjæra med kan gå gjennom. Sett en jekk under bærebrua (med jekken i øvre stilling)og klem såpass opp at du kan løsne og ta ut bolten som fester bærebrua innerst. Jekk forsiktig ned. Avhengig av hvor lang ned du får brua og hvor lang fjæra er, må du kanskje komprimere den littegrann med fjærverktøyet for å få den ut.

 

3.jpg

 

(på bildet er jekken satt som sikring innunder kardagnen i stedet for under bærebrua som her allerede er løsnet)

 

I mitt tilfelle måtte jeg komprimere fjæra littegrann før jeg fikk den inn.

 

 

Alle stasjonsvogner og enkelte coupé, cab og sedan har nivåregulering. Denne er innstilt til å holde bilen på en bestemt høyde uansett last. Hvis du skifter fjærer uten å stille nivå, vil bilen være like høy som tidligere.

 

Desverre ikke det beste bildet (som er tatt mens ifbm at jeg tappet av hydraulikkolje), men sånn ser ventilen ut.

 

2.jpg

 

På bildet kan det sees et stag som kan skrus ut og inn. Dette sitter med to låsemuttere (obs, den ene er links). Denne skal skrus UT for å få bilen lavere. Still denne så langt ut som mulig og kjør bilen en liten tur. Da hviler den på fjærene. Prøv deg så fram med å stille denne slik at den såvidt løfter bilen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvis man ikke har verktøyet må man bare slippe ned brua framme også?

 

Nei, fjøra er så lang at du bør få klemt den sammen foran også.

 

Det jeg gjorde var: Løsnet demperen, stabstag og bremsecaliper. Nå kunne jeg dytte bærearmen så langt ned som det var mulig. Deretter tok jeg vanlige Biltema fjærklemmer og klemte sammen fjæra det lille som trengtes.

 

Senkefjæra jeg satte på var bare ørlitegranne for lang så det var lite som behøvde å klemmes sammen. Vippet fjæra på plass med et spett.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 3 weeks later...

Og jeg vil nevne at å løsne bærekule foran og jekk under fungerer på W124, om man ikke får taki klemmer, eller som meg, klemma knakk...

Kommer an på fjærene det. Prøv dette med originale forsterkede fjærer du ;-)

 

Jeg prøvde noe sånt med noen helt standard fjærer på en E320T, og det gikk ikke. Styrestaget buttet i bærebrua før den kom langt nok ned til at fjæra slapp. Løsningen ble å jekke brua opp igjen, surre fjæra med lastestropper, og så slippe jekken. Da fikk jeg ut fjæra, og kunne jekke den forsiktig ut igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde noe sånt med noen helt standard fjærer på en E320T, og det gikk ikke. Styrestaget buttet i bærebrua før den kom langt nok ned til at fjæra slapp. Løsningen ble å jekke brua opp igjen, surre fjæra med lastestropper, og så slippe jekken. Da fikk jeg ut fjæra, og kunne jekke den forsiktig ut igjen.

Hvordan fikk du inn ny fjær?

Link to comment
Share on other sites

Justerte sikkert lengda litt før monteringa :-)

 

Neida, men poenget er at på de mindre modellene(4 og 5 sylindre, og enkelte 6-sylindrede) så fungerer det med å løsne kula og jekke, men fjærklemme er absolutt å foretrekke foran uansett, bak får man ikke brukt den.

Greit å nevne at man ikke er dønn avhengig av den fjærklemma.

 

Noe annet jeg glemte å nevne, det gjelder også W201, denne har "identisk" oppheng som W124, så det blir akkurat som vist her.

Link to comment
Share on other sites

for å være helt ærlig, skal du jekke inn fjæra så bør du være litt/ganske dreven først, anbefaler uansett å bruke kun riktig type fjærklemme foran på bilene med løs forfjær, for hvis denne løsner og kommer i litt fart så kan skader på bil og deg slev påregnes...

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde noe sånt med noen helt standard fjærer på en E320T, og det gikk ikke. Styrestaget buttet i bærebrua før den kom langt nok ned til at fjæra slapp. Løsningen ble å jekke brua opp igjen, surre fjæra med lastestropper, og så slippe jekken. Da fikk jeg ut fjæra, og kunne jekke den forsiktig ut igjen.

Hvordan fikk du inn ny fjær?

 

Godt poeng, men dette var ei fjær jeg av en eller annen grunn plukket av en delebil, la i kjelleren, sparket butt i en haug ganger, og kastet for litt sida sammen med sikkert 4 komplette sett fjærer.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 years later...
Guest Fredrik Gundersen

Heisann

 

Nyttig DIY, har satt på senkefjører både forran og bak før, satt idag på taxifjører(er vel en god del lenger enn vanlige org. fjører) og det er på kanten til at det ikke går forran uten å løsne bærearmen.

Skiftet til ny fjærgummi for en stund tilbake forran med senkefjører montert, brukte ca. 20 minutter på dette, da med luftskralle på fjærklemma.

 

Bak burde man løsne bærearmen innerst uansett, jeg kåla fært med dette sist. Min har hull i toppen så bolten kan slippe igjennom, men er ingen fordel når man skal "brekke" ut fjæra etter komprimering.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...