Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, jeg har en 95 mod Mercedes s124 300td 24ventiler som jeg vil ettermontere turbo på. Og jeg lurer på hva som må gjøres for å sette på turbo ? Har hørt det skal være ganske lett :)

Posted

Turbomanifold og turbo fra turboutgaven av OM606 som sitter i 210 bilen. Olje tur og retur. Så er det vel egentlig bare å koble i sammen greiene og få justert opp dieselpumpa(skal holde til ca. 220 hk(må bekreftes) på originalpumpe).

Jeg vil gjøre oppmerksom på at motoren vil holde fint, men girkasse, mellomaksel, diff og stikkaksler vil få problemer. 124 E300 Turbodiesel har 722.3 girkasse(kraftigere, E300 Diesel har 722.4, kassen er meget lik, bare litt neddimensjonert), grøvre mellomaksel, balatkoblinger og diff enn hva E300 Diesel har, enda det kun er 10hk forskjell i effekt(dreiemomentet er nok en del høyere på en turbodiesel). Jeg ville belaget meg på å få tak i en komplett turbodrivlinje på sikt.

Har bilen gått et stykke og kjører fremdeles på originale stikkaksler kan du regne med å ryke en av dem ganske tidlig :) Hadde prøvd å spore opp en 300 TD Turbo som er til hugging, tatt med girkasse, mellomaksel, ASD diff og tilhørende stikkaksler.

Ellers er det bare å kjøre på og lese deg godt opp på ting som er relevant på superturbodiesel.com :)

Har lyst til å begi meg ut på det samme etterhvert.