SverreN Posted August 11, 2014 Posted August 11, 2014 Da har jeg testet "socket" nr. 6 (electronic traction system (ASR, ETS) og nr. 7 (Electronic accelerator/cruise control/idle speed control EA/CC/ISC w/ASR). Nr. 6 gir 30 og 32 blink. 30 betyr: "ASR only CAN date bus to EA/CC/ISC control module, interrupted" og 32 betyr: "ASR only CAN communication with DI or left and right DI control module, faulty" Nr. 7 ga 3 blink og betyr: "Right EA/CC/ISC actuator (left cylinder bank) (M16/1)". Bilen er en w140 fra 1991, S300. Hva betyr dette? Mvh Sverre Quote
OlaNormann Posted August 11, 2014 Posted August 11, 2014 Problemet med kodene er at de ikke viser feilen. De sier ikke at det er gasspjeldet eller ledningsnett. Bare at verdiene er feil. Man kan heller ikke si om det er brudd (null signal) eller at verdiene ikke er innenfor. Så det blir sletting av koder og kontrollere ledningsnett og rense gsss spjeld først. Eller er du så heldig at du kan låne et? Det ligger sikkert mye om dette på nett, men jeg har kun hatt problemer med gasspjeld, men det er mange som har hatt problemer med ledningsnett Quote
SverreN Posted August 11, 2014 Author Posted August 11, 2014 Takk for svar. Ifølge Victor fra New York er det ikke problemer med ledningene på 91 modellen. Se hva han skriver. Hvem kan gjøre den jobben som han beskriver ? Hi Sverre, Your car does not have bad wiring inside throttle actuator. 91-93 300SE have older style throttle atuator with good wiring. I would not accent my attention on wires but I would remove actuator and clean it from deposits. I would also clean potentiometer with CRC electronics cleaner and dry it very good. ANd I would lubricate throttle cabele and linkages nice. Many times in your car linkages and throttle cable are main cause of ASR light. Check thoise out first, most likely your throttle actuator will be fine after cleaning. Keep them running! Best regards, Victor Quote
OlaNormann Posted August 11, 2014 Posted August 11, 2014 Jeg tenkte på ledningsnettet på motoren. Ikke inni. Du kan åpne og kontrollere selv, men forstod jeg det slik at det ikke var ofte du fikk problemer? Hadde slettet og sett hvor ofte det skjer hvis det skjer da etter rens. Quote
SverreN Posted August 11, 2014 Author Posted August 11, 2014 Victor snakker om å rense gass spjeldet og smøre opp "trottle linkage" og potientmeter. Prøvde å si det til Bergs Automatservice. Men de ville lese koder først. Autologic funka ikke på w140. Quote
OlaNormann Posted August 11, 2014 Posted August 11, 2014 Antologic funker på det samme som orginale testere. Har de adapteret? Quote
SverreN Posted August 11, 2014 Author Posted August 11, 2014 De satte en sånn svær kabel inn - men fikk ikke kontakt med hjernen. Det gikk jo helt fint med den lille jeg kjøpte på ebay. Men da leser jeg av ett og ett hull. I dette tilfellet hull 6 og 7. Quote
SverreN Posted August 12, 2014 Author Posted August 12, 2014 La ut denne jobben på mittanbud.no - rens av gass spjeldet og smøring av trottle overføringer etc. Hakke hørt bæret. Er det noen verksteder som kan disse eldre W140 bilene ? Og som ikke må stå og knote i timesvis med manualer for å løse enkle oppgaver? Quote
OlaNormann Posted August 12, 2014 Posted August 12, 2014 Kjenner du ikke en mekaniker eller elektriker som kan ta det hvis ikke du vil selv? Han er en skikkelig "Trottle dude" han Victor. Voldsomt med Trottle actuator videoer på YouTube ☺ Quote
SverreN Posted August 12, 2014 Author Posted August 12, 2014 Hehe:) Ja, han Victor er en skikkelig trottle dude. Tror han elsker W140 omtrent mer enn alt annet. Artige videor han har laget. Hyggelig kar! For å være ærlig, så har jeg ikke så mye erfaring. Har gjort enkle ting på min tidligere 190e, men har ikke lyst å ødelegge noe på W140. Tror forresten jeg skal slette alle koder med diagnose apparatet mitt. Quote
SverreN Posted August 13, 2014 Author Posted August 13, 2014 Alle koder slettet knyttet til ASR. Eneste kodene jeg ikke fikk slettet var i hull 30 - SRS. Der fikk jeg 3, 8 og 9 blink, som er "driver Air bag", "circuit 15R. voltage supply" og "warning lamp faulty". Ifølge bruksanvisningen skulle det bety at alt egentlig er ok med bilen og ASR systemet. Da er det vel bare å rense og smøre gass spjeldet og trottel stag. Quote
Recommended Posts