Arne Solhaug Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Noen som har tips? Trodde det var chip men det er eliminert. Går veldig bra men svartlegger alt bak. Quote
Arne Solhaug Posted August 10, 2014 Author Posted August 10, 2014 Ikke lenge siden innsuget var nytt Quote
Guest 1042 Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Dyser som ikke forstøver godt nok? EGR som henger? Quote
Espen K Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Min også ryker sort når jeg drar på etter å ha kjørt pent en periode. Har merket at det er mye værre på sommeren enn på vinteren. Har renset egr ventilen så den går fint. Må nok rense innsuget iløpet av sein sommeren. Quote
Tobbe Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Småflaut det der. Har også styrt litt med å finne ut hva det kommer seg av på min. EGR på min var ren og fin men vasket allikevel rent det lille som var. Nytt luftfilter. Funderte så på om det kunne være en defekt luft temperatur sensor for luft inntaket men en hurtig sjekk viste at den sensoren har jeg ikke på min utgave. For som Espen K er inne på så blir det ihvertfall ikke bedre med høy ute-temperatur. Sjekket luftmassemåleren som befant seg i det øvre grønne sjiktet på grensen til rødt ved tomgang. Problemet er at jeg får ikke testet luftmassemåleren under kjøring og belastning. Regner med å hente en ny Bosch luftemassemåler på Posten i morgen så får vi se. I mellomtiden kjørte jeg ut til Rettedal Bilkontroll og kjøpte QMI Dieselforbreder og folk får si hva de vil med det hjelper. Den svarte røyken ved litt hard akselerasjon er mye mye mindre nå enn før. Quote
Arne Solhaug Posted August 12, 2014 Author Posted August 12, 2014 Tok av EGR ventil i dag, denne trengte en skikkelig rengjøring, nesten tett Rengjort egr og slange inn på egr og nå ryker den mye mye mindre. Er nok chip som gjør det lille som er nå. Rart denne ikke er rengjort når innsug har blitt skiftet. Innsug var rent. Quote
Espen K Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Om det hjelper med tilsetninger i dieselen så kan det være dysene som trenger rens. Noe den tilsetningen du har oppi gjør og får den til å ryke mindre da den forstøver bedre. Quote
Tobbe Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Ja jeg tror du er inne på noe der Espen K, innsug/spjeld/dyser etc. Jeg går vel litt rundt grøten på en måte og tar det enkle først. Når det gjelder luftmasse sensoren så var ikke den helt optimal i Star diagnose målt på tomgang slik jeg tolker grafen, tenkte la gå bestiller ny. Trodde jeg ville hatt den på mandag men kommer på fredag. Så vidt meg bekjent er ikke QMI skadelig så jeg tar en evaluering etter flasken er brukt opp, motoren går mykere og bare det er en fryd. Quote
FredrikE300D Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Åssen er det å ta Liqui Moly diesel purge på en CDI motor? Gjorde det på den gamle høvelbenken min og det kom ut mye dritt for å si det sånn! Quote
tommern57 Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Jeg så et bilprogram fra US her om dagen. De brukte ATF-olje som rensestoff i motorer og gear. De påsto at ATF hadde veldig carbonoppløsningsevne. De hadde på en skvett ATF, kjørte det varmt, drenerte og skifta olje/filter. Jeg sier ikke at noen skal gjøre det, men det hadde vært artig om noen skulle rense deler som er koksa hadde putta de i ATF for å prøve? Kanskje det man skifter på automatkassa kan brukes til noe fornuftig før den kastes? Quote
Gujoni Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Da jeg jobbet som bilmekaniker, brukte vi litt ATF-olje i oljen på motorer hvor hydrauliske ventilløftere ikke holdt på trykket, med tikking som resultat. Dette fungerte utmerket. Tikkingen ble nesten alltid borte etter kort tid, hvorfor vet jeg ikke. Quote
Gujoni Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Har samme problemet på min 220 cdi, 03`modell. Får ikke løs EGR ventilen, får bare vridd den litt rundt. Noen som har et lurt triks for å få den løs? Har prøvd både bremserens og CRC. Tok av lokket og fjernet litt sot før jeg smurte opp og alt beveger seg fint, men skulle gjerne sett om den er tett inne i innsuget. Quote
Espen K Posted August 15, 2014 Posted August 15, 2014 Lurer på om dieselen renser dysene bedre om vinteren enn om sommeren, noe må det være siden det å tilsette noe i dieselen hjelper. Jeg har tidligere brult forte sin diesel treatment og det hjalp på sotingen. Quote
Tobbe Posted August 15, 2014 Posted August 15, 2014 Slettet feilkode, monterte så ny luftmasse sensor noe som var gjort på 4 min. Kjørte motoren varm og ga den noen dryge akselerasjoner. Det var nesten å regne for alpe luft det som kom, kanskje en bitte liten antydning til svart røyk på slutten av 2 giret ellers fin fin. For min del tror jeg svart røyk skyldes en ikke helt optimal luftmasse sensor samt daukjøring. Forrige eier var 73 år og jeg kjører heller ikke på turtall så dieseltilsettning for rensing etc og ny MAF ser ut til å funke. Quote
Recommended Posts