mariusl Posted August 8, 2014 Posted August 8, 2014 Heisann alle... Har søkt litt rundt om i forumet i forhold til SBC-bremsene som var på de første W211-modellene blant annet, og funnet mye god info. Det jeg ikke helt greier å få bekreftet ut fra alle innleggene er om det faktisk er mulig å benytte en brukt SBC-enhet som står på en vraket bil f.eks. Noen sier den er "married to the car" mens andre sier den må deaktiveres fra bilen den står i fra før. Hva er egentlig tilfelle her? Jeg greier faktisk ikke å finne noe info om dette i WIS heller. Så la oss prøve å samle det som faktisk er tilfelle om SBC-systemet slik at vi kan få spikret en gang for alle hva som er mulig, og hva som ikke lar seg gjøre. Alle trådene om dette temaet er som regel full av folk som "tror, men ikke er sikker" eller "har hørt om en kompis som...." eller "har lest ett eller annet sted". Jeg ser at det er flere jeg vet sitter med solid bakgrunn i forhold til disse bilene her inne, og håper å få noen av dem på banen Mitt andre spørsmål er dette med antall aktiveringer av SBC-systemet. Såvidt jeg har skjønt tar SBC-enhenten "selvmord" etter et visst antall aktiveringer, og har sett prosedyren for å resette dette i DAS med Developer Mode, så dette er i og for seg greit. Her påstås det også at dette kan også bare gjøres et gitt antall ganger før den VIRKELIG må byttes....? Når det gjelder min bil (WDB2112061A486899) så har jeg ingen problemer med SBC-bremsene, men man går jo med hjertet i halsen for at det én dag skal skje noe humbug med dette systemet som forøvrig er fantastisk så lenge det funker. Derimot har jeg en kollega med nøyaktig samme bil som har trøbbel med SBC. Han har nådd antall aktiveringer og fått varsel i dashbordet, og jeg har lest av bilen med DAS og funnet C249F tror jeg det var....så den er grei. Men den er utvilsomt sliten. Man hører godt at den drar tungt, og av og til gir den til og med røde varsel i dashbordet, så den greier tydeligvis ikke å bygge opp trykk så fort som den burde. Tilfeldigvis har vi en delebil stående med en nesten ny slik enhet på. Er det nok å koble til DAS og "Deactivate system SBC", eller er det andre prosedyrer som må gjøres? Skulle det være sånn at han måtte kjøpe en helt ny, da må vel denne gjerne programmeres også? Egentlig pirrer det litt nyskjerrigheten hos meg, for jeg kunne godt tenkt meg å finne ut hva det egentlig er som ryker på disse SBC-enhetene. Det må jo i herrens navn være noen en plass i verden som overhaler disse. Elektronikken trenger jo ikke være gåen selv om de mekaniske delene er slitne tenker jeg.... Leser også at trykkreservoaret er utskiftbart, men antar at det er helst lekkasjer som gjør at disse blir byttet ut. Ja...det ble mye, men tenker det kanskje var greit å oppklare ting litt Quote
Christoffer Posted August 8, 2014 Posted August 8, 2014 Det må jo i herrens navn være noen en plass i verden som overhaler disse. Hei! Denne linken er det noen på forumet som har postet tidligere: http://www.eps-elektronik.com/mercedes-control-units/mercedes-abs-control-units/0265960013_en.php På nettsiden sin skriver de følgende: "Mercedes W211 S211, R230, vehicles with SBC brake, error code C249F service threshold -service threshold reached. Please send us the complete system (SBC control unit with hydraulic block). The unit will be repaired properly and the error memory will be reset. Please note that this is a professional repair, not just a correction of the software problem." Så svaret er ja, det finnes noen som overhaler SBC. Quote
v.sorheim Posted August 8, 2014 Posted August 8, 2014 Søk på finn: SBC Rep så finner du en leverandør som kan resette uniten Har ikke prøvd det selv da.. Noen som har testet dette ut? Quote
The Marlboro Man Posted August 8, 2014 Posted August 8, 2014 kjøp på Ebay slik jeg gjorde eller send til Steve for overhaling evt andre steder, ikke bli lurt av BOS til å kjøpe ny til 30 000 fordi garantien er utløpt med 1mnd. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 8, 2014 Posted August 8, 2014 Søk på finn: SBC Rep så finner du en leverandør som kan resette uniten Har ikke prøvd det selv da.. Noen som har testet dette ut? Synes det virker skummelt å bare resette i hytt og pine, greit at BOS gjør det for de har vel forhåpentligvis kontroll på når enheten virkelig er utslitt. Jeg blir nok å få min overhalt og resatt, hvis/når den varsler om at den er utslitt, men da bilen er gått over 340.000 km så regner jeg med at den er byttet minst 1 gang Quote
OlaNormann Posted August 8, 2014 Posted August 8, 2014 Man kan montere brukt, men man bør jo ha en som ikke er brukt mye. Dette kan leses av. De har blitt billigere nye nå så man kan ikke gi mye for en brukt. Quote
OlaNormann Posted August 8, 2014 Posted August 8, 2014 Det er feil pris for jeg kjøpte en på torsdag. Sjekk en gang til. Quote
mariusl Posted August 8, 2014 Author Posted August 8, 2014 Den brukte vi har er kjørt 1 mnd, så jeg regner den som ganske ny. Noen som vet prosedyren for å frigjøre den fra kjøretøyet i Star Diagnose? Uansett, takk for svar Christoffer angående overhaling, dette var jo bare fantastisk. Jeg er enig i det som dere skriver om å drive å bare resette dem med software, for så å drite i å kontrollere om de faktisk er i ferd med å feile...såpass seriøst tar jeg sikkeheten The Marlboro man: Hvem er "Steve" ? Uansett, det er jo nesten bare tull å skal kjøpe en ny enhet når den kan overhales til en brøkdel av prisen. Jeg vil uansett anta at prisen overstiger 20.000 hos BOS, noe som er helt på jordet i utgangspunktet. Quote
FrodeS Posted August 8, 2014 Posted August 8, 2014 OlaNordmann, kan du ikke heller fortelle hva det er mulig å få dem for, og hvordan? Steve (Krabbenborg) driver et verksted i Nederland, og er spesialisert på nyere Mercedes. Det går i elektronikk, service, og ettermontering av utstyr. Søk litt etter Steve her, så finner du mye Quote
OlaNormann Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 Det skal jeg på mandag. Men det er bare å ringe BOS nå om bytte system. Si det er ny man kan få, men det er også et billigere alternativ så se hva de sier. Det jeg mente med hvor mye man vil gi er at hvis man ikke vil gi noe serlig for ny så er nok brukt eller rep eneste utvei. Jeg har montert mange brukte med hell, men når man får 3 på rappen som ikke funka så får man litt nok. Mye styr og penger rundt slik defekt del. Så spranget til ny er blitt mindre enn før. Skal verkstedet montere brukt som kanskje koster 6000 kr med fortjeneste og må være uten bil til den brukte kommer. Så monteres den brukte som er defekt så ryker 3000kr. Så ny leting og venting og kanskje enda en defekt osv. En ny får man med en gang og alt er 100% Men skrur man selv så er tid og monteringutgifter ikke et tema og ikke et sjanse spill. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 mbspecialist har fabrikkoverhalte(original Mercedes) til 9881,- med klubbrabatt. På min -85 Ford Scorpio er det og elektrisk pumpe og gasskule til ABS sentralen, dette er nok ikke så avansert som sbc, men likefullt er det en elekrisk pumpe der og jeg har aldri hørt om at den skal bli oppbrukt, på den gamle bilen så er det heller ikke noen skjermer som varsler om det, men Ford gikk og bort fra det systemet på nyere modeller. Quote
FrodeS Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 Hvis vi snakker 10k for "ny" enhet, og den kan byttes med vanlig Star, da begynner det fort å bli overkommelig. Såpass syns jeg det er verdt å kjøre rundt med så bra bremser Quote
Eirik Tømmerås Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 Hvis vi snakker 10k for "ny" enhet, og den kan byttes med vanlig Star, da begynner det fort å bli overkommelig. Såpass syns jeg det er verdt å kjøre rundt med så bra bremser Quote
Eirik Tømmerås Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 Det er verdt å merke seg at enheten koster 13.724,- hvis en ikke er medlem i mbentusiastklubb, så et medlemskap lønner seg Quote
The Marlboro Man Posted August 11, 2014 Posted August 11, 2014 trekker konklusjonen greit om at tilbudet jeg fikk om "ny" enhet når min rauk, var ren svindelforsøk ifra BOS her i nord? 10 000 da hadde jeg kjøpt ny på flekken, men hørte ikke om dette klubbtilbudet før nå...utrolig. Quote
OlaNormann Posted August 11, 2014 Posted August 11, 2014 Billigere enn jeg gir. Tror momsen er glemt her men håper jeg tar feil. Quote
The Marlboro Man Posted August 11, 2014 Posted August 11, 2014 Ser at jeg trykket inn feil beløp, men jeg var ikke mange Grandiosaene unna, så om den lar seg skaffe ny for 10 000,- i dette land, så vil jeg vite ifra hvem. Quote
Tobbe Posted August 11, 2014 Posted August 11, 2014 En ting er sikkert om det var meg det gjaldt, bytte av ABS sensor ring utført for 3040.- hadde jeg slått til på tvert. Hadde heller ikke nølt med å skifte andre side i samme slengen for den repen er ikke langt unna. Er det ikke bare å sende SBCen ned til Tyskland for overhaling til 4000.- eller deromkring. Kan ikke være så mye å lure på det. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 12, 2014 Posted August 12, 2014 Billigere enn jeg gir. Tror momsen er glemt her men håper jeg tar feil. Nei mbspecialist oppgir ikke momsen, den får man ikke vite hva blir før man kommer til kassa. Synes jeg var borti hvor ille det var med et dansk firma som selger "billig" olje uten å oppgi priser inkl. moms og så har klubben avtale med et norsk firma som gjør det samme..... Quote
FrodeS Posted August 12, 2014 Posted August 12, 2014 Billigere enn jeg gir. Tror momsen er glemt her men håper jeg tar feil. Nei mbspecialist oppgir ikke momsen, den får man ikke vite hva blir før man kommer til kassa. Synes jeg var borti hvor ille det var med et dansk firma som selger "billig" olje uten å oppgi priser inkl. moms og så har klubben avtale med et norsk firma som gjør det samme..... Det er litt feil. MB Specialist oppgir i utgangspunktet prisene ink. mva. Men, vi er lagt inn med avtale der, og da blir vi registrert som firma. Slik systemet demmes er lagt opp, så greier det ikke å legge inn private som kunde, eller firmakunde hvor priser vises ink. mva. Lar du være å logge inn, så vil priser vises ink. mva, men da slipper du å få klubbrabatten. Dette har vi informert om tidligere, men hvis det ikke er informert godt nok, så er det klubbens skyld, og ikke MB Specialist. De sjappene du viser til viser i utgangspunktet pris uten MVA. Quote
OlaNormann Posted August 12, 2014 Posted August 12, 2014 @The Marlboro man. Du kan jo bare si til verkstedet ditt at du heller vil ha SBC uniten fra Bosh igjennom dem så ordner de nok det slik andre gjør. Best å kjøpe den igjenom dem så står de for alt av garantier mm. Quote
Hatlebakk Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Mitt andre spørsmål er dette med antall aktiveringer av SBC-systemet. Såvidt jeg har skjønt tar SBC-enhenten "selvmord" etter et visst antall aktiveringer, og har sett prosedyren for å resette dette i DAS med Developer Mode, så dette er i og for seg greit. Her påstås det også at dette kan også bare gjøres et gitt antall ganger før den VIRKELIG må byttes....? Jeg har sett prosedyren blant DIY trådene. Er dette noe som anbefales å gjøre før en får feilmelding på SBC'en , eller kan det like godt gjøres etter at feilen har kommet ? Jeg har ikke tilgang til stardiagnose, å lurer da på om dette er en jobb som mercedes verkstedene tar på seg, eller vil de bare komme til å anbefale å bytte hele enheten ? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.