aceracer666 Posted August 6, 2014 Posted August 6, 2014 Hei. Er i tanken av å kjøpe en 211 stasjonsvogn løpet av nærmeste framtid. Har ingen kjennskap til modellen fra før å ønsker derfor litt tips og info fra folk med erfaring. Har tidligere vært borti w202 c36 og 220... Budsjett er max 280 000 kr. Ønsker meg avantgarde og amg optic. Motor vill jeg ha 280/320. Dette er samme motor tror jeg om642(?). Det jeg lurer Mest på er om jeg skal gå får pre eller facelift.. Hva er forskjellene mellom pre og Face? Svakheter,luftfjæring eller ikke.? Motor og gir?noe kjente problemer,rust,forbruk. Vedlikeholds Utgifter? "Nødvendig utstyr?" Burde jeg gå får en eldre modell med mye utstyr og lav km.. Eller nyere med høy km? Er dette en moddel som er dyr og forsikre en ung mann under 23? Noe en burde spesielt se etter ved disse moddelene? Mye spørsmål på engang her og kanskje litt rotete men.. Håper på svar:) Mvh Quote
Guest 1042 Posted August 6, 2014 Posted August 6, 2014 Hva du skal gå for høy km/lav km. Utstyr med mer avhenger helt av budsjett. Høy km = flere slitte deler som etterhvert må byttes, men bilen er ofte rimeligere i innkjøp. Har selv en langkjørt 08-211 med blant annet luftfjæring. Fjærbein foran er svindyre, men heldigvis bytta like før jeg kjøpte den. Kompressor var også byttet. Da var bilen 4 år og gått 300K.. Var rimelig i innkjøp og ikke altfor dyr å ha før i år. Har i år byttet bremser foran + en kalipper, "alt" i forstilling og bytta deler i girkasse. Har også byttet kjøleregister og varmeregister i år, og nå i begynnelsen/midten av juli ble det byttet begge dempere bak, en luftbelg bak og begge bærearmene bak. Selv etter god pruting kom det alene på en god netto månedslønn. Men jeg er likevel fornøyd fordi delene jeg har byttet i år har da holdt ut 350K km (+ litt) og 6,5 år med aktiv bruk. Og jeg vet at dette er mest sannsynlig noe jeg ikke trenger å bytte igjen så lenge jeg har bilen. Anbefaler facelift da det alltid er forbedringer og forandringer, stort sett til det bedre gjennom hele modellens produksjonstid. Når det gjelder rust så er tilfelle at 211 også ruster. Sjekk hjulbuer bak, falser på dører, bakluke på stasjonsvogn. Hørt og sett tilfeller med rust bakerst i taket ved bakluke, selv om det ikke er veldig vanlig. Når innerskjermer plukkes av, så er det stor sannsynlighet for at du vil finne rust der. Kanalskjørt ligger også og gnager i bakkant ved bakdøra, så overflaterust der er mer regel enn unntak. Quote
Marevan Posted August 6, 2014 Posted August 6, 2014 Ja de er dyre å forsikre for mann under 23. Luftfjæring bak får du uansett når du kjøper stasjonsvogn. Knall bil å kjøre, krever litt egeninnsats for at den skal være rimelig å holde, men så er det ikke en golf heller da. Lykke til! Quote
aceracer666 Posted August 6, 2014 Author Posted August 6, 2014 Takker får rask respons! E280/320 stort sett alle disse har luftfjæring eller? Dette er ikke noe jeg er veldig nødenpå og ha, da jeg vet dette er dyrt når det først skjer noe.. Men kanskje noe jeg ikke kommer unna når jeg setter de krava jeg gjør..? Jeg er mobilkran mekaniker og har bil som hobby. Så jeg burde klare og ha litt egeninnsats når det trengs reparasjoner.. Quote
Guest 1042 Posted August 6, 2014 Posted August 6, 2014 Et must når man har slik bil og ikke har lyst til å svi av flerfoldige tusener på verkster tilgang på star-diagnose. Er ikke gitt at en 280/320 har airmatic (luftfjæring med adaptiv understell) rundt baut. Men som Marevan sier så har alle 211 stasjonsvogn luftbelger bak for nivåregulering. Disse koster en del mindre enn luftbelgene til bilene med airmatic. Quote
aceracer666 Posted August 6, 2014 Author Posted August 6, 2014 Ja skjønner. Hvor lar det seg kjøpe star diagnos? Da er jeg med. Et egentlig ikke no intr i airmati. Noe erfaring med 280/320 v6? Ellerfår man facelift med strak 6? Quote
Megaoctane Posted August 7, 2014 Posted August 7, 2014 V6 sliter med turbo feil. Helt vanlig ifølge verkstedet. Bilen min gikk i nødmodus. Verkstedet fant feilen, men måtte demontere for å vite om turboen var ødelagt. Ble forespeilet en pris fra 10-70.000kr. Endte på 12.000kr. Quote
aceracer666 Posted August 7, 2014 Author Posted August 7, 2014 Åja..vet noen årsak til at det er turbo problemer? Quote
Rudi Posted August 7, 2014 Posted August 7, 2014 280-320 har og noe trøbbel med lekkasje av olje ned på spjeldmotor under innsug. Viktig at det er tett inn til turbo fra luftfilter. Quote
Thomas H. Posted August 8, 2014 Posted August 8, 2014 Strak 6 slutta vel i 05? V6 derfra. Fikk nødmodus på turboen min også, etter 110000km. Kun actuator som måtte byttes. 3500 kr. Fordelingskassa var ferdig etter 80000 km. Har ikke airmatic, så ingen problemer med fjæring siste 60000 km. Super bil, men koster litt å ha. (Er det et problem får du alltids tak i en corolla eller no slikt) Quote
aceracer666 Posted August 8, 2014 Author Posted August 8, 2014 Mye fin info her nå. At det koster åha en e klasse av denne modell er ingen problem. Men greit å ha en viss aning om hva en kan forvente. Jeg har generelt inntrykk av at de siste modellene er gode biler med lite alvorlig feil. Quote
FrodeS Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 Vurdert bensin? Vår 240 4matic går billigere pr mil enn 220cdi. Det er etter 28.000 investert i lpg-drift, men så var også bilen veldig mye billigere å kjøpe. Facelift 280 bensin er 3-liter med 231 hk. Vi har hatt den 50.000 km, og har ikke hatt noe voldsomt med tull. Det "eneste" er litt for mange feil på airmatic, en boks i bakluka, og en bremseslange foran (vanlig på 4matic). Sbc kjører selvtest ved oppstart, med max trykk på alle bremser. Quote
aceracer666 Posted August 9, 2014 Author Posted August 9, 2014 Bensin har jeg ikke vurdert nei. Det har litt med det at jeg kjører mye langturer og titt og ofte med tilhenger. Da syns jeg personelig dieselmotor føles mer behagelig og kjøre.. Og det dreimomente som dieselmotorer har (type stor motor) gjør det også enda mer passende får meg:) Men jeg har har en c36, så helt uaktuelt er nå ikke bensin... FrodeS :hva er. Gjennomsnittlig forbruk pr 100/km? Quote
aceracer666 Posted August 9, 2014 Author Posted August 9, 2014 Noen formening om denne? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50561484&searchclickthrough=true Quote
Guest 1042 Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 220 CDI facelift har 400Nm og 170hk. Er ikke så mye mindre effekt enn 280. Går rimeligere også, men hører det er en firer på tomgang. Denne er vel så sprek som 300TE jeg hadde for en stund siden. Føles ikke undermotorisert med 1400-1500 kg bak heller. Ble litt slapp med 2100 kg (+mva) bak, men det gjør nok også en 280. Quote
FrodeS Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 Vår e240 viser ca 1,1 på mila, dvs ca 1,3 liter gass. Gassen koster oss kr. 6,22- pr. liter. Jeg trekker en del tung henger med vår. Jeg syns det funker greit, men klart, den skyter ikke avgårde fra stillestående. Det er ikke mye moment i e240, men så er det minste bensinmotor levert med 4matic. Jeg har opprettet en tråd om gass her på forumet. Søk etter LPG. Personlig liker jeg ikke moderne diesler, særlig ikke de små. Det går jo godt, men bare i et veldig snevert turtallsområde. Quote
FrodeS Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 Noenlunde innenfor budsjettet, ville jeg vurdert en titt på f.eks. denne : http://m.finn.no/car/used/ad.html?engine_fuel=1&price_from=230000&model=1.785.3775&year_to=2009&year_from=2004&make=0.785&price_to=320000&sort=0&ref=fas&finnkode=41923777 Quote
Guest 1042 Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 Den du linket til ser grei ut den. Ålreit utstyrt. Priser kan jeg ikke si noe om da jeg ikke har fulgt med. Kommentaren ovenfor her viser bare at Frode ikke har kjørt siste utgavene av OM646 eller sekser diesel. På min har jeg fraspark fra stillestående til rødmerking på noe over 4000. Dvs effektivt arbeidsområde fra ca 1500 til nesten 4500. Dog er girkassa i min bil vel glad i å la motoren jobbe over 2500-3000, så bunnregisteret blir kun benyttet i laveste gir. Skal være enig om snevert turtallsområde på OM611 som gikk av med pensjon i personbil i 2002/2003. Quote
Guest 1042 Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 Den siste Frode linket til så fin ut. dynamisk multikontur i førersete er digg! Standardseter i 211 er litt flate og kjedelige, så når vi kjøpte bil så jeg kun på biler med sportspakkeinteriør eller dynamisk multikontur. Men hva man liker å sitte i er jo svært så subjektivt Quote
FrodeS Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 Har da kjørt 2008 e220 cdi. En bra motor på mange måter. Den går helt greit, og kjører sikkert fra vår 240 om det er det man er ute etter. Tidligere 220 med 150 hk var jo bare trist. Nyere 170 hk er bedre, men jeg syns den er døll å kjøre. Quote
Rolf Åge Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 Noenlunde innenfor budsjettet, ville jeg vurdert en titt på f.eks. denne : http://m.finn.no/car/used/ad.html?engine_fuel=1&price_from=230000&model=1.785.3775&year_to=2009&year_from=2004&make=0.785&price_to=320000&sort=0&ref=fas&finnkode=41923777 Ikkje minst interiørmessigt;) Quote
aceracer666 Posted August 9, 2014 Author Posted August 9, 2014 Jeg syns 220 blir får smått i en så diger bil... Denne har egentlig alt jeg ser etter.men Desverre lyst skinn..ønskermeg svart.. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50368290&searchclickthrough=true Quote
aceracer666 Posted August 10, 2014 Author Posted August 10, 2014 Syns det er får mye jobb å holde rent:) Quote
FrodeS Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Er litt jobb, men så er det skikkelig fint, da. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.