SverreN Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Hei, noen som vil forsøke å gi meg det norske navnet på denne delen (se bilde)? Mvh Sverre Quote
OlaNormann Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Vi kaller det gjerne gasspjeld styreenhet. Før gikk det wire fra gasspedal til gasspjeld. Nå er det elektriske sensorer på gasspedal som går til motorstyring. Motorstyring sender beskjed til gasspjeld styreenhet om hvilken posisjon gasspjeld skal stå. Vanlige feil inni gasspjeld styreenhet er defekte overføringer mellom elmotor og spjeld som er av plastikk og posisjon sensorer til spjeld. El motoren aktiverer spjeld derfor det engelske ordet "spjeld aktivator" Quote
SverreN Posted August 3, 2014 Author Posted August 3, 2014 Hei og takk for svar! Etter å ha lest litt rundt på diverse utenlandske forum, ser styreenheten for gasspjeldet ut til å være sentral i ASR problematikk med tap av motorkraft (limp mode). Du nevner defekte overføringer. Ser ut til å være en kar i Brooklyn, en russer som heter Victor, som skifter ut disse ledningene og det er visst billigere enn å kjøpe ny. Kjøper man en brukt uten å skifte ut ledningene oppstår trolig det samme igjen. Bortsett fra dette har jeg lest at stor forskjell i dekktrykk, defekte abs sensorer, overspenningsreleet, skifte av batteriet, feilkoder som ikke nullstilles, bremselysbryter også kan være grunner. Dette gjelder da særlig eldre MBer. Kunne vært intr. å høre om noen i Norge faktisk har klart å løse ASR-limp mode permanent på en eldre e eller s-klasse. Foreløpig har jeg bare opplevd dette 1 gang og limp moden forsvant da jeg restartet bilen. Men det vil nok skje igjen og det er greit å kunne litt om dette for å unngå en tom lommebok! Takk igjen, mvh Sverre Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.