Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,,

 

Tenkte å lage en liten prosjekt tråd her, slik at jeg har en plass å stille spørsmål å lett kan finne tilbake.

 

Det begynte med kjøp av en 280se, Jeg følte aldri helt skikkelig for denne bilen og når da en rygger i meg å jeg får igjen nesten det samme som jeg ga av forsikringen,

Da var det jo egentlig bare å lete etter en annen,

så nå endelig har jeg fått kjøpt meg en 500se som blir prosjektet.

 

Den var billig så den er langt ifra strøken, men jeg føler det blir overkommelig.

Den hadde stått siden Mars uten strøm på batteriet så jeg hadde med meg ett batteri opp til Bergen (fra Stavanger) å håpte på det beste.

Den startet på første turn, så da var det bytting av nøkler mot penger å så hjemover.

 

Med lekk radiator, stoppet jeg på en bensin stasjon å fylte opp det som var av plast kanner å sånne vinduspylerveske poser å heiv i bagasjerommet,

Måtte stoppe ca. vært 20ende min. å fylle på vann, men det gikk.

 

Vell hjemme har jeg nå begynt å ta ut alt av matter for en grundig vask.

Jeg må ta ut interiøret også, men det får vente til høsten (dette skal jeg levere inn å få shinet opp),Annet som skal gjøres til høsten er sveise rust,trekke om litt ledninger noe er veldig hjemmelaga, touch up lakkering også har jeg veldig lyst å montere datasprut.

 

Datasprut har jeg aldri vært borti før, så jeg håper noen med peiling kan sette opp for meg hva jeg må bestille?

Jeg har lest mye å sett igjennom di fleste tråder her på forumet som omhandler emnet,

men jeg synes det er vanskelig å finne ut hvilke dyser å sånn som kan brukes.

 

Om bilen:  500SE 85mod

farge 199 blå/svart metallikk

wdb1260361A187560

 

Jeg klarer ikke å få fram datakort på denne bilen men det er: el.vinduer framme og bak, automat (vet ikke hvor mange gir) el. speil pas. side, el justerbare seter, sete varme, ac, cruisecontrol, 3 digitale displayer (klokke,temp og kjøre komputer) som jeg ikke forstår noen ting av. samt noen andre knapper jeg ikke vet hva er til.

 

 

20140801_1454341.thumb.jpg.ac9e93223af8dd7c815d293b400eecb7.jpg

  • Replies 295
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ta noen bilder inni så kan vi sikkert hjelpe deg med hva knappene er til og gearkassen (hvor mange gir). Artig prosjekt som sikkert flere her på forumet skal følge.

 

4 trinns girkasse på alle 126 med automat

Posted

Ja, , takk, , takk.

 

Du vett du har ein jobb å jørr nå, for eg forstår ikje koss d ska ble plass.

 

Du kan sei d sånn,at eg blei hekkta når eg såg bilen din.

Har trålt nette å ser jo at d e muligt.

Komme eg i mål me ca.20tusen? 

Posted

Hei Myhre.

Flott bil du har funnet!

Det er veldig mange Mercedeser som ikke er registrert i datasystemet med utstyrskoder, jeg har ikke tallene for W126, men som eksempel er bare litt mere enn halvparten av alle W123 registrert. Eiere kunne faktisk også reservere seg mot at utstyret ble registrert! Heldigvis kan du som regel finne noen koder på metallplaten som sitter på tverrbjelken foran radiatoren, se denne linken for forklaringer: http://home.concepts.nl/~vlimmere/bodytag.htm Ut ifra chassisnummeret ditt finnes det bare 2 koder registrert; fargekode 199 BLAUSCHWARZ - METALLIC (Black Pearl metallic), og interiørfarge  278 TUNDRAGRÜN. Jeg vet ikke hvordan det passer med virkeligheten. Hvis du har et servicehefte for bilen, så står kanskje alle kodene på et innlimt kort bakerst i heftet.

 

Kodene ble jo gjenbrukt av fabrikken, så de kan ha forskjellig betydning for ulike år. Her er en god oversikt over alle utstyrkodene med tidsintervallene angitt: http://www.mercedesclubs.de/wiki/index.php?title=SONDERAUSSTATTUNGSCODES

 

I denne linken til en W123 klubb, finner du kopier av M-B offisielle prislister. De dekker produksjonsårene for W123, 1976-1985, men de omfatter alle M-B modeller, også W126. Liste nr. 43 og 44 er de mest aktuelle for din bil: http://www.w123-bremen.de/p_uebersicht.php

 

Med vennlig hilsen, Olaf

  • 1 month later...
Posted

Har skjedd lite her i løpet av sommeren, har måttet prioritere jobb og utbedringer hjemme.

 

Har fått byttet radiator og fått fatt i ny baklykt, nytt speil samt også kjøpt inn ett efi kit,

noen som klarer ut ifra bilde å se hva di siste kontaktene er til?

 

20140928_0031521.thumb.jpg.2243eb82ebb03b60f2fbff32410363b8.jpg

  • 1 month later...
Posted

Ok, ikke veldig masse har skjedd på mitt prosjekt. Har fått presst meg inn hos lokallag Stvgr.

 

Holder på å forberede eu godkjenning, har fått fjernet ledning til bensinpumpa, den gikk fra sikkringsboksen tapet fast til torpedoveggen å ned i høyre fram fjær, hang å dinglet under bilen bak til stabstag der den var tapet fast før den var surret fast til pumpa, fant ut at original ledning var i orden så jeg har bestilt nytt rele.

 

Har også tatt ut setebenk og passasjer sete for vask av teppe å vask generelt (fullt av hunde hår) Jeg bruker nylon vask å så har jeg kjøpt en damp vasker (ble faktisk imponert hvor effektivt det var)

 

Bilen ser faktisk mye bedre ut enn forventet både ang. rust og slitasje, har vasket å behandlet setene.

 

Har også fått kjøre computeren til å virke, er det mulig å få tak i manual til denne? helst engelsk, men tysk kan gå da jeg har en oversetter.

 

Speil og baklykt er fikset speilet klarte jeg å sveise å lykta fikk jeg byttet glasset.

 

Begynner å nærme meg efikit montering oppstart  :D

 

20141101_1313541.thumb.jpg.972951a60a7080adc29a1283b9c7d505.jpg

Posted

Nei du må hjelpa meg eg forstår meg ikje på releer

eg har fonne rele på mbspecialist men d har eg ikje fått ennå å så konne eg tenkt meg å vist bilen denne ugå

Posted

Jeg skjønner ikke helt hva dere skal med et vanlig relé?

Bensinpumpereléene er kjent for å streike nesten alltid p.g.a. dårlige loddepunkter inne i releet. Det er samme type relé på senere modeller av w107, W123, W126. Det ligger massevis av stoff om bensinpumpereléet på nett, for det er et kjent problem. Det skal ikke mye til for å miste kontakten, en liten hårfin sprekk i en lodding kan være nok. De aller fleste reléene kan repareres ved å åpne dem og lodde om kontaktene på kretskortet. Se http://www.benzgarage.de/, gå til Technik i menyen, så ser du et avsnitt om bensinpumpereléet med bilde på første linje. Dette er en side for W123, men reléene ser helt like ut.

 

For å få bensinpumpa til å gå, kan du bare ta ut reléet, og strekke en ledning mellom kontaktene 30 og 87. Bruk en ledning med bananstikker i hver ende, de passer med de runde pinnene under reléet. Du ser bilde på nettsiden jeg refererte til.

 

Hvis du kobler slik at bensinpumpa går, så må du huske at reléet også styrer andre ting, bl.a. kaldstart, turtallsperre for ikke å overruse motoren, utkobling av bensintilførsel når du slipper gasspedalen, så du bør få det istand fortest mulig, selv om du altså kan kjøre bilen uten.

 

Du kan Google fuelpump relay w126, så får du opp mye om emnet, velger du bilder så ser du hvor du skal koble.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

det gamle releet har forrige eier mista eller noe så en løsning måtte til

nytt rele skal være bestilt men jeg tipper at en feiler på EUen med manuell start av releet :lol:

 

men nå starter pumpa med tenningen via et vanlig rele. min har blitt kjørt med tilsvarende løsning på min i flere år nå.  men siden det vistnok skal være to releer i den bestillingen så får kanskje min også korrekt system igjen snart :P

Posted

Ja, jeg må korrigere meg sjøl, for det reléet jeg viser til, er for nyere serie W126, det gamle hadde færre kontakter enn det på bildene jeg viste til. Uansett kan det jo bare tjuvkobles for å få bilen til å gå.

 

Dette er vel reléet ditt? http://fautoparts.com/body-Relay-fuel-pump---VEMO---MERCEDES-BENZ-S-CLASS-W126-500-SE-SEL-2260252-50221613-312-10818-703---V30-71-0003-auto-parts

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Hei Olaf,

Setter stor pris på dine innspill, jeg ser i flere tråder så har du verdifull info.

Det er noe ala det vi har gjort foreløpig,  jeg har bestilt 2stk releer som kommer om ca.10 dager, så denne løsningen er kun for at jeg skal på eu kont.

Olaf vet du hvorfor det står kickdown på noen av releene å noen står det ikke?

Posted

Jeg vet at det er en kickdownsperre som er aktiv over et visst turtall, for å hindre at motoren ruser opp i for høyt turtall når den girer ned. Hvilke reléer som har det, og hvilke årsmodeller eller serier det gjelder, vet jeg dessverre ikke. Jeg vil råde deg til å surfe litt på nettsteder for W126 og S-klasse, så finner du sikkert endel info om det. Som sagt er det jo et kjent problem.  :?

 

Med vennlig hilsen Olaf

Posted

Eu kontrollen gikk over all forventning

3stk 2er feil

1ste 2er ABS lampe lyser konstant- jeg har ingen peil på dette med ABS vet ikke engang hvordan man sjekker om abs virker til tross for at det lyser, så her mottar jeg gjerne tips

2dre Farlig rust i bærende konstruksjoner innfestning for travers foran- her har jeg alt tatt mål å kommer til å lage nye.

3dje motorolje lekkasje- Håper det kommer fra toppdekselet viss ikke så kunne jeg vaske litt grundig før etterkontrollen, om jeg ikke hadde lyst å bytte topp pakning i år.

 

Ellers var det noen 1ner feil som tomt spylervæske-utslitte pusserblader parklys/bremselys/eksoslekkasje.

 

Jeg ble faktisk veldig glad etter kontrollen ingen slark i foringer og stag så da er det jo bare å gi gass. 

20141113_1906421.thumb.jpg.4d33303e004aca9732653c07d6aafd6d.jpg

Posted

Da har jeg fått sveisa travers festene (stjerneservice skulle ha 5259kr for en stk. av disse brakettene kan det stemme di er ca. 140mm*160mm  delenr.126 620 41(40) 31.

20141115_1549071.thumb.jpg.2ed4d81c7e51aae6a5f54462b343af52.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...