Jump to content

HJELP!!!!Lufting bremser S210 CDI

Jørn

Recommended Posts

Har byttet noen bremseklosser idag.Tenkte at det samtidig passet å bytte bremsevæske.

Har pumpet og luftet på alle 4 hjulene,til det kom ny og blank væske.

Men pedalen er blitt helt merkelig etterpå.Har fin og hard pedal uten motoren igang,men når jeg starter motoren,så synker pedalen.Har bremser,men pedalen synker langt inn. :shock:

Er det noe hokuspokus her eller er det som vanlig i denne rekkefølgen: HB,VB,HF og VF.

Dette gjelder en 2001 E320T CDI.

Noen som har noen tips?

Siden ingen her kunne no om dette,så har jeg undersøkt litt selv.

Dette bremsesystemet skal ha ett konstant trykk på 1,8(usikker på om det var bar eller kilo),uansett

veldig høyt trykk under lufting.Kan også hende de må gå inn med assyst systemet å tvangskjøre noen ventiler i ABS enheten for å få ut all luft.

Har time på Fredag hos BOS.De skulle fikse dette greit sa de.

Krysser fingrene for at dette blir bra igjen da. :P

Siden ingen her kunne no om dette,så har jeg undersøkt litt selv.

Dette bremsesystemet skal ha ett konstant trykk på 1,8(usikker på om det var bar eller kilo),uansett

veldig høyt trykk under lufting.Kan også hende de må gå inn med assyst systemet å tvangskjøre noen ventiler i ABS enheten for å få ut all luft.

Har time på Fredag hos BOS.De skulle fikse dette greit sa de.

Krysser fingrene for at dette blir bra igjen da. :P

Jeg har ikkno god erfaring med å pumpe. Veldig lett å få noe luft ettellerannet sted.

Hadde fiksa bremsene dine dritlett med bremselufter'n min :D

1.jpg

Hadde nok ikke det Frode! Var nemlig på jobben til en kompis før idag.Han er bilmekaniker.De har en slik proff bremselufter.Gikk ikke bra med den engang.Prøvde til og med å pumpe samtidig som vi hadde trykk på systemet.Gikk ikke det heller. :shock:

Da snakka jeg som tidligere nevnt med BOS.Da forklarte han dette som jeg skrev i det forrige innlegget.Ang. høyt trykk og event tvangskjøre noe ventiler i ABS enheten med assyst diagnosen.

Ikke bare bare dette.

Men som sagt,så skal de fikse dette for meg på Fredag. :P

:D Da var feilen funnet!!

Hadde bilen inne hos BOS,for lufting av bremser. (les innlegg nr:3)De fikk heller ikke no orden på bremsene mine. :(

Ingen skjønte en stund hva dette kunne være.Hadde bremser,men pedalen var svært lav og svampete.Litt diskusjon frem og tilbake,så kom vi frem til at det kanskje var noe feil med en caliper.

Kunne være innvendig lekkasje eller at stempelet returnerte for mye.

Ordnet med ny caliper.Tok ut pinner og klosser før vi skulle bytte caliper.

Tok av "skrikeplatene" fra klossene.Ble da oppmerksom på at det er en fordypning på klossen,der stempelet treffer klossen.Disse "skrikeplatene" er jo bare ett tynt blekk,som er helt flatt,som blir liggende over disse fordypningene i klossene.Sjekket de gamle klossene mine.Der er det ingen fordypning. :? Her må noe prøves tenkte jeg.Monterte på plass klossene UTEN "skrikeplater".

Kjørte en tur og kunne konstantere att bremsene var helt ok! :P

Så gutter,kjøper dere klosser med fordypning  til caliperstempel,så kast disse "platene"!

Det som skjedde hos meg,var at "platene" har fungert som en fjær mellom stempel og kloss.

Derfor har bremsepedalen vært lav og svampete.

Nå er alt ok,men høy og hard bremsepedal igjen. 8)

Så dette er noe å tenke på for alle som skal skifte klosser etterhvert,eller som har fått lang vandring på pedalen etter klosse skift.

¨Bare ett tips fra en som har vært litt frustrert siste uka,men som er fornøyd nå :D!