Tobbe Posted July 31, 2014 Posted July 31, 2014 Noen som kjenner til spesifikasjoner for rele (montert på panservegg) til hjelpebatteri. Er ganske greit å få fatt i brukte på Ebay men det er kjekkere å montere nytt når man først er i gang. Denne linken er til et firma i UK som selger Tyco rele for ca 20-25 pund pr stk som er like billig som det blir forlangt for brukte.. http://www.penninecomponents.co.uk/product.asp?P_ID=1220 . Om orginal rele er 150 eller 300 a har jeg ingen aning om? http://www.ebay.com/itm/MERCEDES-BENZ-W211-2003-E-CLASS-BATTERY-HIGH-CURRENT-RELAY-A0025423819-/181457027540?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2a3fae81d4 Quote
Eirik Tømmerås Posted August 1, 2014 Posted August 1, 2014 Kjøper du ip67 så er du sikret mot vanninntrenging Quote
OlaNormann Posted August 1, 2014 Posted August 1, 2014 Hva var galt med de gamle? Har aldri sett feil på de. Det har vært mye feil på ledningsnett til rele. Var ditt brent eller irr? Quote
Tobbe Posted August 2, 2014 Author Posted August 2, 2014 Hva som er galt med de gamle er et godt spørsmål OlaNormann men jeg vet beint fram ikke og når du heller mot ledningsnettet så blir jeg enda mer i stuss. Det lille jeg vet er at Star er hissig på at Rele K57/2 er defekt. Når jeg overprøver feilen i diagnose og åpner/stenger rele manuelt så hører jeg tydelig et kraftig klikk. Om det betyr at rele er i orden vet jeg ikke men da sier diagnosen at det ikke er volt på G1/7 aux batteri. I virkeligheten var volten på dette tidspunktet 12.6V målt på kontaktflatene, samme volt ble målt på skrukontaktene til rele. Når jeg da trigger diagnosen ytterligere sier den at ledningsnettet skal kontrolleres noe OlaNormann er inne på. Irr, brente flater men skrukontaktene til rele var rett og slett uten en plett. Sensoren D2 kontakten i rele virket også å være særdeles bra uten tegn til irring på kontaktstiftene. Polyswitchsikring til batteri er ok. Sikringer tilknyttet N82 BCM ok. Sikring F27 i døren på førersiden også ok. Star sier at kabel fra BCM N82 via hjulbue på høyreside fram til rele er utsatt for brudd pga armen til koffertlokk. Dette må jeg sjekke i morgen. Nå blir det mer komplisert. Jeg har jo bomma så til de grader hva gjelder ladeprosedyre på W211. Minus skal jo ikke lades på batteripol men på N82 BCM. Nå har jeg koblet i fra begge batterier sånn at systemet draines i BCM. Samtidig lader jeg batteri G1. I morgen simulerer jeg i diagnose at nytt batteri monteres. Forstod det slik at hvis batteri lades på direkte på polene så kan N82 BCM gå glipp av hva som skjer og forholder seg således til gammel spenning. Quote
OlaNormann Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Har ikke skjemaet i hodet, men mellom rele og batteriet så måles spenningen på batteriet. Altså så skal den ene ledningen på N82 vise spenningen til det lille batteriet kontinuerlig selv om releet ikke er montert engang. Så jeg ville sjekket den ledningen fra N82 til pluss på det lille batteriet. Du skal kunne måle spenningen på den ledningen så derfor tror jeg den er irret over. Et tips er i bunnen av koffert rom i strømpen hvis kontakten på N82 er ok. Men dette er selvfølgelig ikke en fasit, men et forslag til måling før kjøp av rele. Quote
Rolf Åge Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Er dreneringa i romet der det lille batteriet står åpen? Har vert borti at den var tett so det sto vatten der.. Det kan lage krøll på litt tid.. Quote
Tobbe Posted August 3, 2014 Author Posted August 3, 2014 Du hadde rett OlaNormann, det var kabelbrudd. Begynte å feilsøke rundt forbi på ledningsnettet og endte opp i kablene til det lille batteriet G1/7 . Du sparte meg for en del kroner og funderinger . Hos BOS koster relet 1450.-. Autotrio 950.- pluss frakt. Det var brudd på kabel som går via polyswitch sikring og opp til sensorkontakt på rele K57/2, legger med et bilde. Rolf Åge nevnte drenering. Det så ikke bra ut nedi der, dreneringen var utrolig nok ikke plugget med det lå et tjukt lag med fuktig gørr som en del av kablene var omgitt av. Fikk tatt ut batteriholdenren og gjort skikkelig rent. Stripsa kablene opp fra bunn av trauet. Litt snodig at kupefilteret er plassert i dette miljøet med åpent filter rett over batteri og den smørja som etter som årene går samler seg nedi der. Quote
Rolf Åge Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Hadde lignande problem med ein 2004 e klasse før litt sida.. Der hadde styringa av releet eira av ein gong pga vatten.. Feilen på den eg hadde, var kabel brudd under passaskjer sete.. Quote
OlaNormann Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Snodig at kupefilter er der er så, men at de fremdeles lager biler som har så elendig drenering at litt løv kan gjøre skader for 10 tusner er idiotisk. Selv en enkel ting som vannnivå varsel i vannkasse hadde spart oss for kostnader så en kunne rense dreneringene før skade. Quote
Recommended Posts