Jump to content

Recommended Posts

Posted

Er det noen som vet hva jeg må gjøre for å komme til koblingene? Opp med stol og teppe / midtkonsollen,  eller kan det tas fra undersiden av bilen?

Posted

Enten så er det en kobling under teppet på passasjer siden. Du kan følge kabelen som kommer ut av kardangtunelen til du kommer til ca ytterste stolfeste ved døren.

Eller så er det en vri kobling i siden på kardangtunelen. Men er mest sannsynlig den første.

Posted

Det skal ikke være vri, så da drar jeg opp teppet etterpå. Håper den ikke sitter for godt fast i eksosrøret:/ tror neppe den har blitt byttet noen gang.

Posted

Koblingen var ikke noe stress. Lå så pent under teppet atte. Men:

Selve sonden sitter så dønn fast. Jeg har ikke sjans til å dra den av med 22-fastnøkkel. Noen som har tips?

Posted

Hvis du har fått av pluggen, kan du sikkert tre ringenden av fastnøkkelen inn på kabelen. Da får du mye bedre tak enn med en åpen kjeft. Få nøkkelen ordenlig på, og gi den en kakk i riktig retning med en stor hammer. Et sjokk med hammer er ofte bedre enn lange latmannsrør uten feeling.

Hvis det beveger det minste på seg, sprøyt på noe smørende. Begynn å jobbe fram og tilbake i lang tid mens du sprøyter på smøring. Vitsen er å få smøringen inn i gjengene før du prøver å skru den ut.

I verste fall er det ingen problem å sveise inn ny hylse med gjenger. Fåes på bilens sosialkontor for noen småpenger

Posted

Dumt at jeg så denne posten nå etter felt-kirurgien. Jeg brukte nesten samme metode. Tredde på ringen, slo litt, men ikke nok med den største hammeren jeg hafde(vanlig snekkerhammer) uten resultat.

Endret taktikk til lang arm og skrudde til den var løs. 

a3e3u4e8.jpg

Resultatet :

egyha3e8.jpg

Jeg har ikke kjempetro på at jeg får skrudd noe tilbake igjen. Har du nr og navn på det som kan sveises i tommern? Evnt en link?

Posted

Jeg satt sonden oppi for jeg kunne ikke se om det var igjen noen gjenger pga vinkel. Og da fikk den tak på noe, så da dro jeg den til så mye jeg turte. Tror jeg lagde nye gjenger der og da, og fikk den nesten helt ned. Ca 1-1,5mm igjen til bunn. Tror dere det er nok for å få verdier til styringen? Den sitter hvertfall godt fast nå!

jubezu5y.jpg

Posted

Gjør rent rundt.. Kjør en stund.. Så ser du etter sot danning rundt sensoren. Og om den enda sitter fast. Får du sot rundt den så er det jo klart at du har fri eksos å da er nok en runde med sveiseaparat den beste løsningen.

Posted

Testet en liten tur og jeg synes bilen responderte mye bedre. Det kan vel stemme etter som verdiene på den gamle var helt ute å kjøre da den ble målt forrige uke.

Takk for råd, jeg skal titte under om noen mil. Det var ikke noe å se nå, og bilen er merkelig nok relativt rein og pen under.

Jeg var litt nysgjerrig og tittet oppi til servooljen. Den skal vel ikke være helt brun? Trodde den var rød elns.

Posted

Kan nok være tid for olje å filter bytte på servoen da. Er ikke verre enn å koble fra lavtryksslangen inn på tanken å legg den i en annen beholder.. Tøm først beholderen for gammel olje og bytt filteret. Apoteket har ofte fine sprøyter til dette hvis du ikke har vakumpumpe. Så start motoren.. Vri på rattet til du har fått ut det meste.. Hell i ny olje å vri til du får ny ojle ut..

Lavtryksslangen er den som er komplett med slangeklemme ikke den slangen som er presset metall ender eller lignende.

Posted

Hva heter den servooljen? Jeg lurer på å kjøre innom bilextra, der har de jo slike febi-1Lkanner. Hvor mye går på? Hvem har filter forresten?

Posted

Hva heter den servooljen? Jeg lurer på å kjøre innom bilextra, der har de jo slike febi-1Lkanner. Hvor mye går på? Hvem har filter forresten?

Sist kjøpte jeg filter originalt ved 20% rab tror jeg det kostet 279,-

Hellanor har mann filter som er gode filter.

Husker ikke hvilken olje det er. Men mener at mb oljen ikke er så alt for dyr.. (Skal sjekke hva det står på esken når jeg går i garasjen straks)

Posted

Ringnøkler i sekskant er vel ikke det første man ser i verktøysbutikken? Alternativet blir da evt å kappe av kabelen og bruke lang sekskantpipe? Det finnes spesialpiper med kabelslisse, men de har en tendens til å åpne seg når det sitter så hardt.

Posted

Man må nok lete litt, men det fins definitivt. Bilens sosialkontor som du kaller dem har ikke nei.

Jeg kjøpte fullt sett i USA på ferie. Men det er sikkert å oppdrive her også.

Den åpne pipa holder nok ikke nei.

Posted

12kant gikk heldigvis akkurat. Og prøveturen var en glede:) litt flax må det være lov å ha:) takker for meget god hjelp her. Det hjelper på psyken også når man skal prøve seg! :)

• 1 month later...
Posted

Takker for god info, og fin beskrivelse av servooljeskifte.

Filter fant man på ebay til 100kr. (hengst) Olje kjøpte jeg på bilextra. Husker ikke pris. Godt med alt som er unnagjort.