Guest 1042 Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 Har en kompis som har havarert sin 05 C8 HDi 2.0l 109 hk. (registerhavari. 1 år og 40K km før intervall). Forespeilet pris på toppoverhaling fra 25000,- . Dersom alt går glatt og alle dysene løsner uten større problemer- Det er en kjent sak at dyser sitter så gruj*vlig at man sjelden klarer å få dem av hele, og i mange tilfeller kan man måtte være nødt til å ødelegge toppdeksel for å komme til skruene i toppen (pga dyser som ikke løsner, eller deler seg i småbiter ved demontering.). Brukte motorer på hoggerne ligger gjerne fra 15-30 lapper, så å bytte motor høres egentlig mer forlokkende ut enn en overhaling. Følgende bilmodeller vet vi at har samme motor: Citroen C8, Peugeot 807 og en Fiat MPV. Har hørt noen rykter om andre obskure bilmerker som Suzuki også bruker samme motoren. Problemet er at vi (jeg) skjønner ikke bæret av motorkodene til PSA. Motoren som sitter i hans bil har 2 forskjellige benevnelser avhengig av hvor man spør: VF7EBRHME og DW10 ATED / RHZ. Førstnevnte har vi fått fra Citroenforhandleren, og sistnevnte er i følge internett motorkoden i PSA systemet. DW10 motoren kommer igjen i minst 3-4 forskjellige utgaver med samme slagvolum, men med forskjellig oppbygging og effektuttak. Fra 90 til 136 hk. Har også hørt rykter om forskjeller på toppene selv på motorer med samme effektuttak. Noe som visstnok skal gjøre det vanskelig å bruke motor fra f.eks C5. Er det noen her med erfaringer fra disse greiene som kan avkrefte/bekrefte at vi kan bruke motor fra f.eks C5 med samme effektuttak? Lokale forhandleren klarte ikke å svare på spørsmålene vi hadde. (ferietid og greier) Quote
Guest 1042 Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 Søkt litt mer på nett, og det ser ut som VF7EBRHME er deler av understellsnummeret. Oppklarer litt kan man si. Nej jeg har dessverre ikke studert bil og vognkort så nøye ennå. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.