Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo folkens.

Mine foreldres gamle W211, som jeg nå har overtatt, har ganske lenge hatt en tendens til å svømme litt med bakparten ved ujevnheter/sprekker/skjøter i veibanen. For meg har det alltid virket som at det er høyre side som "logrer" mest. Det er kanskje ikke veldig voldsomt, min far har ikke gjort seg så mye av det, men jeg har nå aldri likt den helt på vinterføre blant annet fordi dette har gjort den litt upresis. Bilen er for øvrig en 2003 E220 CDI Avantgarde.

Mens de eide den var jeg på service på MB i Arvika med den for et par år siden, der vi la igjen en drøy månedslønn på nye  foringer og greier i forstillingen, siden det kom et enormt "klang" hver gang vi kjørte over en dump. (Det viste seg for øvrig at det ikke hjalp da jeg reiste hjem, en bekjent med et annet verksted fant etterpå ut at det var stabstag-foringene som var helt borte. Men det er en annen sak). Verkstedet i Arvika gikk over resten av bilen, og foreslo reparasjoner for ytterligere ca. 30.000 kroner i tillegg til de 28.000 som jeg nettopp hadde betalt. Blant veldig få ting som IKKE trengte å byttes, var støtdemperne både foran og bak - ergo føler jeg at de nok ikke er skyld i dette problemet.

MB i Arvika påpekte blant annet et fjærbrudd på høyre side bak, som kunne virket som trolig årsak. Rent bortsett fra at to verksteder etterpå, ved tre forskjellige anledninger, har saumfart høyre bakfjær uten å finne at den er knekt noe sted. Derimot viste det seg at min mor hadde kjørt med lite luft i dekket en stund, og det kan selvsagt meget vel ha ført til at bilen føltes løs i fisken noe av tiden.

Nå har imidlertid jeg overtatt bilen, og etter at den føltes litt bedre en stund synes jeg nå igjen at den er i overkant løs. Ved passering av langsgående ujevnheter og skjøter kan jeg skjønne det, men at den også "logrer" når man kjører over tverrgående skjøter i asfalten blir litt i overkant. Jeg har, siden dekkene var dårlige uansett, en tid kjørt med makstrykk for tungt lastet bil bare for å forsøke å eliminere dårlig trykk i dekkene som mulig årsak, men logringen er altså der likevel. Spørsmålet blir da:

Har noen av dere med tilsvarende biler opplevd noe tilsvarende, og hvilke foringer (eller evt. hva annet) i bakhjulsopphenget kan det være som er slitt, men vanskelig å oppdage, og som forårsaker noe sånt? Bilen har for øvrig gått på langkjøring på normale norske veier helt siden den var ny, først 150.000 km motorveikjøring av første eier og ytterligere nesten 150.000 kilometer av mine foreldre siden 2005.

Tips mottas med takk - skulle gjerne hatt den litt strammere (og også eliminert mulighetene for at de nye dekkene jeg kjøper nå skal bli utslitt som følge av feil i hjulopphenget).

MVH Tore

Posted

Var da noen voksne priser.

Vil tro en eller to foringer er mest sannsynlig årsak.

Ene er nedre ytre bærearmsforinger.

Andre er subframeforinger.

Posted

Vurdert å sette på mer felg og mindre gummi? :P

Posted

Takker for innspill, Eivind S. Sjekker det så fort jeg kan. Har vurdert mer felg og mindre gummi, men siden jeg er skikkelig i klem økonomisk om dagen blir dette bare en bil jeg skal holde i grei stand som bruksbil. Ikke noe verdi i så gammel bil med så mye km uansett, var derfor jeg ble fristet til å overta den også når mor og far kjøpte seg BMW i vår.

MVH Tore

Posted

Antar vi snakker om sedan siden du skriver w211.  Da er det visstnok mulig å bytte nedre ytre foringer bak. Om det ikke er luftfjæring på bilen, så er det relativt smal sak å bytte dem. På stasjonsvogna må man bytte hele brua til den nette sum av mye penger på hver side, samt at man har luftfjæring å ta hensyn til.

Posted

Ja, er en sedan, ja. Godt å høre at det er en forholdsvis enkel operasjon.

Luftfjæring kommer jeg for øvrig til å unngå å kjøpe på en personbil så lenge det finnes biler uten, hjelper ikke hva de sier de som har dem - jeg har ikke økonomi til å fikse på noe sånt HVIS det går åt skogen. Og så skal jeg ikke ta opp diskusjonen om hvor sannsynlig det er at det gjør det...

Takker for hjelpen igjen!

MVH Tore

Posted

Logring ved passering av langsgaaende striper har paa begge mine biler vaert foraarsaket av spissingsstag bak. Byttet nylig begge knirkeforingene (ytre, nedre baerearm) paa 211en uten aa merke noe saerlig til det (bortsett fra at knirkingen forsvant).