Jump to content

Kjøling 86 MB 124 2l


Guest Svein

Recommended Posts

Hei...

 

Jeg har problemer med kjøling på min MB. Det ser ut som om vannet ikke går gjennom radiatoren med følge at vannet begynner å koke. Det hjelper om jeg kjører varmeapparatet på full guffe.

Har byttet termostat, men dette hjalp ikke. Har byttet vannpumpe, men det hjalp ikke. Radiatoren er ikke tett. Har nå satt tilbake gammel vannpumpe etter å ha tettet en lekkasje der. Da ble det litt bedre. Hvordan kan jeg sjekke at vannpumpa pumper som den skal? Jeg fjernet termostaten for å se hvor mye vann som pumpes, og det er ikke særlig mye. Men den gamle pumpa ser ut til å virke bedre.

Det kan vel være topp-pakningsproblem, men jeg ser ikke bobler i ekspansjonstanken før det koker. Har en mistanke om at den nye pumpa ikke funker, men ei ny pumpe er ei ny pumpe... Noen som kan hjelpe en stakkar...? :)

Link to comment
Share on other sites

Går vifta da? Napp ut pluggen på tempsensoren til vifta, koble sammen de to punktene i pluggen, sett på tenningen (motoren av) og sjekk om vifta nå står fast. Gjør den det virker magnetkoblingen. Deretter kan du jo eventuelt starte bilen, vente til den begynner å bli varm og enten ohme mellom punktene på sensoren og se om den kobler sammen eller helt enkelt se om vifta starter.

 

Hvordan tettet du radiatoren da? Hadde på noe mirakelguffe?

Link to comment
Share on other sites

Hei... :) Takk for tipset!

Jo vifta går hele tiden. Jeg hadde allerede bypasset tempsensoren som du foreslår.

Det rant vann ut av et rør som peker nedover, men som ikke er i bruk. Jeg guffa inn litt silikon og satte på en slangebit som jeg tettet med en bolt i enden.Det ser ut til å holde tett.

Jeg kjørte en lengre tur i går med full rulle på varmeapparatet og den koker ikke lenger, men radiatorlampa lyser nesten hele tiden i instrumentpanelet inne.

Det jeg tror er at pumpa ikke leverer nok trykk til å sende vannet gjennom radiatoren. Men jeg er usikker siden jeg jo har satt inn ei ny vannpumpe uten at det hjalp. Derfor satte jeg den gamle tilbake og den fungerer bedre. Jeg tror vannet skal inn på radiatoren i toppen med retur til vannpumpa i bunnen av radiatoren? Fabler om å forsøke å tette den tykke korte slangebiten som går fra termostathuset og ned på pumpa. Det er vel det som delvis skjer når termostaten åpner...

Link to comment
Share on other sites

Hei... :) Takk for tipset!

Jo vifta går hele tiden. Jeg hadde allerede bypasset tempsensoren som du foreslår.

Det rant vann ut av et rør som peker nedover, men som ikke er i bruk. Jeg guffa inn litt silikon og satte på en slangebit som jeg tettet med en bolt i enden.Det ser ut til å holde tett.

Jeg kjørte en lengre tur i går med full rulle på varmeapparatet og den koker ikke lenger, men radiatorlampa lyser nesten hele tiden i instrumentpanelet inne.

Det jeg tror er at pumpa ikke leverer nok trykk til å sende vannet gjennom radiatoren. Men jeg er usikker siden jeg jo har satt inn ei ny vannpumpe uten at det hjalp. Derfor satte jeg den gamle tilbake og den fungerer bedre. Jeg tror vannet skal inn på radiatoren i toppen med retur til vannpumpa i bunnen av radiatoren? Fabler om å forsøke å tette den tykke korte slangebiten som går fra termostathuset og ned på pumpa. Det er vel det som delvis skjer når termostaten åpner...

 

At vifta går hjelper jo ikke stort hvis ikke vannet sirkulerer i radiatoren. Jeg vet ikke om det er mulig, men du har ikke satt termostaten feil vei? Alle vannpumper jeg har vært borti har hatt et lite hull under. Når pumpa begynner å bli sliten, vil det begynne å lekke der. At du har tettet igjen det hullet betyr nok desverre ikke at du har fikset pumpa.

 

Siden varmeapparatet ditt fungerer greit, og du får ut nok varme der til at bilen ikke går varm, så tyder det på at vannpumpa pumper det den skal av vann.

Link to comment
Share on other sites

Begynner den å koke hvis du kjører uten termostat?

 

Hei...

Jeg har ikke prøvd veldig mye uten termostat, men tror den blir varm da også. Jeg har kjørt litt på tomgang uten termostat og det hjalp ikke på å få vann gjennon radiatoren. Når en fjerner termostaten blir det også åpent til den grove slagen ned til vannpumpa. Denne tror jeg delvis stenges av termostaten når denne er åpen, Varm.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme symptomer på min 230E. Der hadde topp pakningen gått og olje rant inn i vannet, radiatoren ble (nesten) tett og motoren kokte over av og til. måtte fylle radiatoren med diesel for og få den åpen igjenn, da var den selvfolgelig ikke på bilen :)

Link to comment
Share on other sites

Hei FrodeS...

 

Du fikk rett... Min "fiks" av vannpumpa med silikon og slange varte ikke særlig lenge. Nå fosser vannet ut som aldri før... Vurderer å sette tilbake den nye pumpa, men vurderer også å kjøpe ei ny.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...