zerex Posted July 29, 2014 Posted July 29, 2014 Har et problem etter jeg byttet dyser. Skulle i utgangspunktet bare skifte tetteringer, men den gikk ikke rent etter det. Har nå skiftet alle 4 dysene, men ikke noe forskjell. Har hatt av innsug + egr å renset dette, var bra kokset. Men ennå ingen forskjell. Ryker en del både på tomgang og pådrag. Kommer en voldsom klakkelyd ved pådrag. Har sjekket det meste! Hjelp? Quote
zerex Posted July 29, 2014 Author Posted July 29, 2014 Nei. Men var det samme med kun 1 ny dyse. Skal vel ikke gå så urent med 1 som ikke er programert inn. Ser noen modeller trenger programmering og noen ikke. Er en w211 e220cdi 03mod.. Og cdi 1, cdi 2, cdi 3... hva er hva? Quote
Josruu Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 Hvis det er ett annet nummer på den (de) dysa (dysene) du har skiftet så må det legges inn med diagnose. Hvis ikke så vil ikke motoren gå ordentlig etterpå. Quote
tormod88 Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 Må dysene programeres inn? Vet det har vært bytta en dyse på min bil som jeg tviler på er programert inn. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 Jeg byttet motor på min -04 E220TCDI til en brukt -03 modell med forskjellige nr på dysene, den ble ikke programmert og den gikk som den skulle etterpå, har vært på EU og røygassmålingen var veldig fin, 2,01 Quote
tommern57 Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 Det står et nummer på hver dyse på commonrail motorer som skal legges inn med diagnosen. Hvis man setter inn en dyse som er veldig lik den som satt der, kan det være du ikke merker noe som helst. Har skjønt det sånn at det er forskellig karakteristikk på dysene og at det kan med ørsmå forskjeller blir store forskjeller pga det høye arbeidtrykket de har. Men for all del, ingen skal tru at jeg har noe greie på diesel. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 Har hørt at dysene må programmeres etter facelift.... Quote
Beckern Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 Har hørt at dysene må programmeres etter facelift.... Tror dette er ganske standard med alle CDI motorene med Bosh dyser. Tommern beksriver det helt rett. Det er ikke snakk om å programere dysene i den forstand men å legge inn en offset slik at hjernen kan kompensere for forskjellig flow i dysene. Quote
zerex Posted July 30, 2014 Author Posted July 30, 2014 Skal ringe bos å høre imorgen.. Kan vel ikke ta lange tiden å programmere inn...? Quote
tommern57 Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 Det er gjort på minutter det, sålenge det er mulig å lese nummeret på dysa Quote
Recommended Posts