Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei. Håper noen kan hjelpe meg litt.

Hadde min 2005 211 på diagnose hos BoS Skien i dag pga en varsel på bremsesystemet. De kjørte diagnose, oppdaterte noe programvare på bremsesystemet og byttet bremselysbryter. Så langt så vel. Da jeg hentet den og kjørte hjemover stusset jeg på at det aldri ble skikkelig kjølig i bilen. stilte temperaturen nedover og nedover, uten at det virket til å ha noen effekt. Jeg begynte å kjenne etter på dysene og det virket til at dysene på passasjersiden fremme blåste iskaldt som den skulle, førerside fremme blåste utetemperert luft, mens bak blåste det glovarmt.... (Har 4-soners klima) Stilte temperaturen helt på "LO" på alle soner, uten at det ble noen forskjell. Prøvde å slå av og på autofunksjon, slå av og på hele klimaanlegget, og slå av og på bilen uten forskjell.... Alt fungerte uten problemer helt til og med vi parkerte utenfor BoS i dag til morgenen...

Snudde og kjørte rett tilbake til BoS.... De blånekter for at de har vært i nærheten av å gjøre som kan påvirke klimaanlegget, og sier det er fysisk umulig for dem å ha gjort noen instillinger eller noen ting med dette uten å ville det. Fikk "indgangskorttestprotokol" hvor de hadde fått opp følgende feil på klimaautomatikk...:

- 9100 En komponent, som er tilsluttet klimabus, har kortslutning. (Servotrinmotorer, PTC-ekstra varmeapparat)                Status: LAGRET

- 9464 A32n1 (Blæserregulator)/Underspænding                                                                                                                    Status: LAGRET

- 9470 R22/3 (ekstra varmeapparat) (Elektrisk fejl)                                                                                                                Status: LAGRET

Hændelse:

- 9640 CAN-kommunikation med styreenhed Kombiinstrument med serviceintervalindikator har fejl                                      Status: Hændelse gemt

Jeg sa at noe måtte jo ha skjedd siden det fungerte i dag til morgenen, og nå var det plutselig noe galt, men det var visst helt umulig at de hadde gjort noe. Er det noen som har litt peiling som kan si om det er noen av disse feilene som kan gjøre problemet jeg beskriver? Han på BoS påstod det var den første feilkoden som var problemet, at dette var til et spjeld som slapp inn/stengte for varmluft fra registeret, og at denne antakelig hadde låst seg i en halvåpen posisjon. Han påstod også at det kunne skyldes dårlig batteri, da han hadde fått opp feil på flere systemer om for lav driftspenning.

Høres dette sannsynlig ut? Har jeg bare vært maks uheldig at det har skjedd noe i det vi parkerte den der i dag til morgenen?

Når jeg kjørte hjem igjen ble det noe bedre, og det blåser nå iskaldt både fremme og bak på passasjerside, og nokså kaldt (men ikke i nærheten av passasjerside) på førerside.... Dette ble gradvis bedre over en 40 minutters kjøring, først på slutten det begynte å bli noe kulde på førerside....

Takker på forhånd for raske svar! :)

Posted

tenker bare på at på min egen ble det varm/varmere luft førerside enn passasjerside da den var i ferd med å bli tom for gass. sikker er man ikke uten å ha sjekket ;)

Posted

Har du 4 soner og det blåser motsatt baki av det du har stilt inn på så er det mest sannsynlig duo ventilen som som sitter under vinduspusser mekanismen forran som er defekt. Dette er en veldig vanlig feil og ventilen koster 500,- i fullpris og er byttet på under en time. Har akurat gjort det på min egen bil.

Men ser at du skriver at det er stor forskjell på fører og passasjersiden også, da blir jeg litt mer usikker hvis det ikke er enda en slik ventil forran der som kan være defekt. Eller selve klimastyringa di?

Posted

har samme problemstilling på min 211, 4 soners klima...der det er badstu i baksetet og antarktis foran (noen ganger)...så denne ventilen til 500 kan løse disse problemer samt en sjekk av gass, ok. BOS skal vel ha en 10-15 000 for klimaanleggservice..

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...