Egil A Posted July 28, 2014 Posted July 28, 2014 Min W124.030 brukes mest til langkjøring på flat vei. Derfor ønsker jeg litt lavere turtall. Noen har fortalt meg at skifte av diff vil gi problem med ABS og ADR.Derfor lurer jeg på om det er mulig å skifte gearkasse. Nå har den en 722.3 kasse med 4 gear. Hvor mye problemer vil det bli å bytte til en automat med 5 gear eller flere? Hvor ett gear er overgear og dermed gir lavere turtall. Dernest så ønsker jeg å montere en tempomat! Hva kreves av deler for å få dette komplett? Per nå så har jeg ingen ting av det som trenges. Det siste for denne gang er å finne en koppholder! Føler ikke for en slik billig plastikk dings som skrues fast på døren. Er det noen som har en bedre ide til hvordan dette kan monteres? Alle svar mottas med stor takk! Quote
simonkarlsen Posted July 29, 2014 Posted July 29, 2014 jeg har komplett kit for og montere 5 trinns manuell kasse, har alt ned til minste mutter:) Quote
Egil A Posted July 29, 2014 Author Posted July 29, 2014 Takk for tilbudet, men ønsket er å ha automat. Manuell føler jeg ikke er riktig i denne bilen. Quote
500AMM Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 Min W124.030 brukes mest til langkjøring på flat vei. Derfor ønsker jeg litt lavere turtall. Noen har fortalt meg at skifte av diff vil gi problem med ABS og ADR.Derfor lurer jeg på om det er mulig å skifte gearkasse. Nå har den en 722.3 kasse med 4 gear. Hvor mye problemer vil det bli å bytte til en automat med 5 gear eller flere? Hvor ett gear er overgear og dermed gir lavere turtall. Dernest så ønsker jeg å montere en tempomat! Hva kreves av deler for å få dette komplett? Per nå så har jeg ingen ting av det som trenges. Det siste for denne gang er å finne en koppholder! Føler ikke for en slik billig plastikk dings som skrues fast på døren. Er det noen som har en bedre ide til hvordan dette kan monteres? Alle svar mottas med stor takk! 124-bilene ble dessverre ikke bygget med tanke på alternering av elektrisk utstyr med Plug & Play ettermontering. Det betyr ikke all type elektrisk utstyr, men slikt som tempomat kan være en omfattende inngripen i det eksisterende el.opplegget på bilen. Det avhenger av hva bilen har av el.ustyr fra før, om du kan skru selv eller må sette bort jobben til et bilverksted. 124 begynner å bli gammalt så kunnskapen blant verkstedpersonellet svinner hen med åra. Ikke vondt ment om mekanikerne, men utviklingen går jo bare en vei. 5-trinns automat (722.6xx) er krevende fordi 124 aldri ble levert med det. Det betyr at styringsystemet på 722.6xx må klones med det eksisterende. En diff. med høyere utveksling er kanskje det enkleste. Men det meste kan ordnes, det kommer an på hvor mye arbeide og kostnad man vil legge i det. Her er de 2 alternativene jeg kjenner til: http://soundgermanautomotive.com/pcs/ http://www.superturbodiesel.com/std/Thread-Gearbox-Controller-722-6-ver-2?page=2 -a- Quote
Egil A Posted July 30, 2014 Author Posted July 30, 2014 Takk for all info så langt. Mulig en diff fra en 300 TDT er det enkleste dersom det ikke lager problemer med sperre (ADS) og ABS systemet. Vil jo senke turtall noe og dermed hastighet på inngående aksel på diff. Quote
bska Posted July 31, 2014 Posted July 31, 2014 ASD og ABS trenger ingen mod om utveksling endres Speedoet vil bli feil, men får du tak i fra tilsvarene bil kan det bygges om Quote
Marevan Posted July 31, 2014 Posted July 31, 2014 Hva med 722.5 hvordan er det å mekke inn den? Quote
FredrikE300D Posted August 4, 2014 Posted August 4, 2014 Hvilken utveksling sitter på diffen idag? Antar at på en 300E er det enten 3.07 eller 3.27 og at det er "stor diff". Selv satt jeg inn en ASD diff fra 300 TD Turbo med 2.65 utveksling type stor diff. Byttet fra liten diff uten ASD med 3.07 utveksling! Mye bedre å kjøre med nå synes jeg! Det er da en E 300 Diesel. Blir hoppet for stort blir det jo galt det også..! Når det gjelder koppholder bruker jeg å klemme kaffekoppen mellom håndtaket til å slide passasjersetet forover og bakover med og midtkonsollen. Der ligger den fint. Har fått tak i ny treplate rundt viftestyring, og på toppen av den(der den knekker innover mot dysene) har jeg lyst til å knekke til en plate av alu eller stål i en passende dybde og høyde og lage to hull med hølsag og skru den fast i plata --> Koppholder. Det er vel beregnet for å ha koppen stående i lokket på handskerommet, men jeg her airbag der.. Quote
Guest 1042 Posted August 4, 2014 Posted August 4, 2014 Har du en 300E med ASD eller ASR? (ADS er adaptiv dempersystem. Tror ikke 124 ble levert med det.) Har den ASR så er det latterlig enkelt å ettermontere tempomat. Bare skaffe hendel og nytt deksel til rattstammen. Kontakt ligger klar til bruk mellom sparkeplate og speedometer. Mener det er 2 forskjellige hendler, så sørg for å få riktig. Har den ASD, så trenger du alt. Det vil ikke påvirke annen elektronikk i bilen, men er en omfattende skrujobb. Best å ha en donorbil å plukke av. Er braketter, ledningsnett, hendel, styringsboks med mer. Kommer til 5 trinns så er det levert som tilvalg på 300-24v og 280/320. Er nok ganske mye arbeid å tilpasse. Ligger en tråd (under medlemmens forum? Kun tilgang for betalende medlemmer) om ombygging og ettermontering i 190D. Mye informasjon der. Quote
SverreN Posted August 4, 2014 Posted August 4, 2014 Behold bilen din original. 4-trinns automat er bulletproof! Slike mekke-løsninger fører som regel til mer problemer enn glede. Quote
Egil A Posted August 4, 2014 Author Posted August 4, 2014 Takk for alle innspill til nå. Jeg har 3.07 diff med ASD og ABS. Airbag i hanskerom og elektrisk justering av begge forseter. Vil nok lete etter en brukbar diff fra en 300TDT til erstatning for den jeg har. Ser ut som det blir den enkleste løsningen. Ett annet ønske er å kunne koble ut (deaktivere) ASD (sperre) enkelte ganger da isete smal vei med krappe svinger og bratt bakke ikke egner seg for bruk av sperre. Quote
Guest 1042 Posted August 4, 2014 Posted August 4, 2014 Sperra kutter automatisk over ca 30 km/t (correct me if I'm wrong. Mtp hastighet den kutter ved). Over det er det bare lysing i lampa. Dog må det sies at forspenning i ASD-diffen gjør at den (iallefall en fresh og fin diff) ligger inne med en brems som tilsvarer ca 20% av full sperrevirkning hele tiden. Quote
Recommended Posts