Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei. Har nylig kjøpt 211 (2005 mod diesel, stv), og er et par saker jeg prøver å finne ut av..... Håper noen har vært borti noe lignende/har noen svar eller bare ønsker å synse litt om mulige løsninger...

Først ute: bakluka.

1) Har bakluke med automatisk åpning. Denne fungerer fint både på knappen på nøkkelen og på knappen i førerdøra, men hvis jeg åpner luka med håndtaket på selve luka (prøvd både innvendig og utvendig håndtak) går den ikke opp av seg selv, og den er ganske tung å løfte opp..... Denne skal vel gå opp av seg selv når jeg åpner den med dørhåndtaket? Ledningsbrudd inni luka muligens?

2) Når jeg trykker på knappen i underkant av luka begynner den å kontrollert lukke seg igjen til den er ca 2/3 eller 3/4 igjen. Derfra virker det som om motoren 'mister taket' og den regelrett smeller igjen så hardt at servomotoren som skal dra inn luka siste stykket ikke rekker å reagere. (Servolukkinga fungerer fint hvis jeg holder igjen luka det siste stykket og legger den fint inntil.)

3) skal bakluka lukke seg igjen hvis jeg trykker på nøkkelen eller knappen i førerdøra når luka er oppe? eller er det bare knappen i underkant av bakluka som skal senke den..?

Neste: utvendige speil.

Jeg får justert speila inn og ut mot bilen, men opp/ned fungerer verken på førersiden eller passasjersiden. Ser det går kun 3 ledninger inn på speiljusteringsmotoren i speilhuset (i motsetning til 5 som det 'normalt sett burde vært' - en til hver retning + jord, som jeg vet det blant annet er på 03-modellen) Det må vel da være noe signalopplegg for å styre hvilken funksjon/retning motoren skal gå...? Kan det være bryteren det er noe galt med? Går det an å måle seg frem til om bryter fungerer med et vanlig multimeter på ledningene, eller er det for avansert opplegg til dette...? Noen som har noen tanker?

Siste: Parksensorer

Bilen er utstyrt med parkeringsensorer fremme og bak. Når jeg slår på dette når bilen står stille/ruller sakte av gårde piper det litt, lyser to lamper på hver side i parksensordisplayet både fremme og bak, som ikke slukker før lampa i bryteren for P-off plutselig begynner å lyse igjen for å markere at parksensor er avslått... Prøvde å slå den på mens jeg kjørte langs landeveien og da kom det ikke noen lys eller piping, men glemte å følge med på om den slo seg av eller teste om det fungerte. Avtagbart hengerfeste står på. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Eller er det sannsynligvis noe annet galt?

Posted

en eller flere sensorer som er def så vil dette skje, og ofte med uoriginale hengerfester. Ta det av og prøv. Evnt så må du inn med diagnose å lese ut hvem som har feil.

Posted
Fungerer regnsensor kun når du skrur vindusviskerne i intervall-posisjon, eller skal det egentlig fungere selv om vindusviskerne er skrudd av?

Av er av........

Guest Radeon
Posted

Det problemet du beskriver om parkeringssensorene har min 211 også.. Jeg har ikke hengerfeste, men tok diagnose på den. Da var de foran som de skulle, men det var ikke kontakt med noen bak. Så det lukter ledningsbrudd...

Posted

sitter en samleplugg til alle sensorene, kan være den er falt ut. husker ikke helt om den sitter innenfor fangern eller i venstre hjørne inni bilen ved SAMene

Posted

Hadde bilen på diagnose i dag.

angående parksensorer fant de følgende:

Dårlig forbindelse/sensor eller ledning defekt ytterst venstre og ytterst høyre bak

Sensor defekt midten til venstre fremme

Så da er det vel bare å bytte hvertfall en sensor samt sjekke for ledningsbrudd bak....

Posted

Dersom du har innfellbare speil er det ikke uvanlig at ledningene brekker i overgangen hvor de stadig boeyes inn/ut. Ledningene er heller ikke av kraftigste sort, saa det kan tenkes at de uansett burde byttes ut.