Jump to content

Hyperaktiv girkasse 211208

Recommended Posts

Posted

Girkassa i min 08 E220CDI med 358000 på telleverket er lite glad i å ligge i 5 gir eller generelt økonomisk turtall. Når vi akselerer normalt oppover pen kjøring vil den som oftest ikke skifte oppover før godt over 3000 rpm. Gjerne nærmere 3500. Nå man da ligger og cruiser i 80, så blir den værende i 4 gir til vi gir den beskjed om å finne 5. Så fort man klemmer gassen mer enn 15-20% så girer den ned. Før 50% så hopper den ned i 3 gir. Kommer turtall noe særlig under 1700 rpm, så girer den ned. At den er så glad i å hoppe ett til to gir ned ved litt gasspådrag gjør at man ikke får utnyttet moment på økonomisk turtall. Den girer gjerne ned ved selv den slakkeste motbakke.

Girkassa har fått ny elektronikksats (eller hva den plata heter), lockup-solenoid og skylling. Adapsjon er nullstilt, men vi klarer ikke å lære girkassa å like lave turtall. Girer veldig pent.

Som sammenligning liker girkassa i min 02-C220 CDI (310000 km) veldig godt å ligge på lave turtall, er ingen problem å slippe den ned mot 1000 rpm før den vil gire ned, og man må faktisk gi litt gass før den girer ned.

Har Star-diagnose og begynner å lefle litt med tanken om å kalibrere kassa selv, men da må jeg først og fremst fjerne eventuelle feilkilder som kan gi symtpomene man opplever, samt finne litt lektyre som omhandler emnet.

Noen tips og erfaringer?

Posted

Nullstilt adapsjon flere ganger. Forandrer ikke karakteristikk nevneverdig over tid, selv ikke etter 60 mil sammenhengende langs landevei med pen kjøring. Ikke enorm forskjell på S og C heller.

Posted

Hadde bilen hatt bensinmotor, så hadde nok giringen passet bra, men blir bare masete på en momentsterk diesel.

C'n med samme girkasse og 60Nm/30hk mindre har en helt annen karakeristikk som passer dieselmotoren mye bedre.

Posted

Girkassa er litt mer normal i Comfort. Men fremdeles litt vel glad i å gire ned. Ganske slitsomt å kjøre når man nesten ikke kan røre gassen før den hopper 2 gir ned. Er det ingen som har erfaring med dette "problemet"? (Antar at ganske mange av gutta i klubben liker en litt aggressiv girkasse?)

Posted

Jeg kjører gubbete med 211'n og merker stoor forskjell på c og s-knappen. Når C er inne vil den nesten la bilen stoppe i oppoverbakker før den girer ned.

Tipper at du har en star-jobb foran deg, eller kanskje det finnes en trykkføler eller noe som er litt ivrig?

Posted

Oppdatering av software ja. Får vel sjekke ut hvilken versjon som ligger inne, og hva som er nyeste. Takk. :)