Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Ny på forumet, så tenkte å legge ut noen bilder av bilen min og samtidig skrive litt om planer for bilen.

Jeg har da handlet meg en strøken W123 200, som har gått ufattelige 67.000km.

Har en plan på å gjøre litt med bilen, men samtidig veldig nøye på at alt som gjøres skal kunne reverseres på en dag.

Har nå fått tak i KAW 65-50 fjører med tilhørende dempere, fått montert Nardi treratt og fått tak i to opsett med felger til bilen. Ett sett med Lorinser RT 8/10x16 et.11 og ett sett med BBS E50 DTM 8/10x17.

Enda ikke fått montert stort mere enn rattet, så kommer med bilder etterhvert som felgene og alt det andre kommer på plass.

14727939876_fc84eac69f_h.jpgMercedes Benz W123 by henhau, on Flickr

14319177092_ba740ef350_h.jpgs015 by henhau, on Flickr

14322780644_759f2cc03d_h.jpgss039 by henhau, on Flickr

14174702579_6449824181_h.jpgMercedes Benz W123 by henhau, on Flickr

14561559458_189fcd2848_h.jpgMercedes Benz W123 by henhau, on Flickr

14561090110_fafd7a0038_h.jpgMercedes Benz W123 by henhau, on Flickr

14742312794_09332db434_h.jpgMercedes Benz W123 by henhau, on Flickr

10434222_10154292160325501_7079137581012926111_n.jpg.e3288c063db651aca7367453197cad2c.jpg

10447704_10154374341295501_7199707882967663254_n.jpg.3d0793bca8157fde023813a48723dc3c.jpg

10387672_10154438843470501_5061320643307731915_n.jpg.de911647ff58040b66ea0d1e183e5f70.jpg

• Replies 212
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Velkommen til klubben, og gratulerer med KNALLFIN 123-bil. Grusomt ratt, men SUPER-LEKRE felger. Hadde gått for de nederste felgene selv om jeg hadde måttet velge :D.

Posted

Rattet er nok noe man enten liker eller hater. Litt usikker på hvilke andre mercedes ratt som kan være aktuelle i forhold til tidsepoken, men kom gjerne med inspill. Er helt ny i mercedes verdenen, så kan trenge litt inspill :)

Kjøpte Lorinser felgene først, og de er forsåvidt sjeldne og tidsriktige, litt spesielt design som også er litt elsk eller hat. Etter å ha handlet deler til Lorinser hjula så dukket jaggu BBS felga opp for salg hos en god kompis, så da slo jeg til de på de. Så venter som sagt bare på at lakkereren skal bli ferdig med ferien sin og noen få deler til E50 felg settet før man kan begynne å montere felger. Dekka til BBS Felga ligger også klare, så er de som kommer på bilen først ;)

Bruker tråden til å stille litt spørsmål også. Nå som jeg skal igang med senkesett, så er det no puter som må byttes, noen som har forslag til hvor man kan handle dette og finnes disse i forskjellige tykkelser så man kan senke mere/mindre? Noe annet som må byttes når man først demonterer dempere og fjører?

Posted

Hei Henrik.

Gratulerer med fin bil. :D

Ifølge chassisnummeret skal bilen din ha en fargekode som heter 623 Hellelfenbein - oversatt Lys Elfenben, og interiørkode 057 Hennarot, en mørk rød farge.

NB! På vegvesen.no kan du legge inn registringsnummeret, og bl.a. få ut chassisnummer. Det chassisnummeret som står på bilen din er faktisk feil, på din årgang skal chassisnummeret begynne med WDB, og det bør du kanskje be om å få korrigert, gjelder evt. også vognkortet.

Søker du på det chassisnummeret som står hos vegvesen.no, finner du ingenting. Ved søk med riktig nummer på http://mbvin.byethost9.com/?lng=en, fant jeg følgende utstyrskoder for bilen din:

057  Interiørfarge Hennarot

430 Nakkestøtter i baksete

466 Sentrallås

504 Elektrisk justerbart ytterspeil høyre side, alternativt: Taxiutgave pluss ytterspeil høyre side

600 Visk/vaskanlegg frontlykter

623 Farge Hellelfenbein (står nevnt som Taxifarge fra 1971 ->)

624 Utgave for Sverige

630 ECE - Varseltrekant

673 Batteri med høy kapasitet

805 Modellår 1985

873 Setevarme i begge forseter

Tolking av kodene er bl.a. hentet fra

http://www.mercedesclubs.de/wiki/index.php?title=SONDERAUSSTATTUNGSCODES.

Du kan også legge inn chassisnummeret på søkesiden i denne tyske klubben:

http://www.w123-bremen.de/datenkarten/datenkarten-suche.php, og søke på kodene i deres register, som også inneholder fabrikkens internlister. De har også kopier av alle prislistene hvor utstyrskodene for ulike årsmodeller er hentet fra.

Fargekodene finner du eksempler på her: http://www.astralsilber.de/, klikk på fargenavnet så får du se en bil med fargen.

Et alternativ nettsted med flotte eksempelbilder er http://www.classicway.de/overview.php?idtitel=farbcode.

Tar jeg mye feil hvis jeg gjetter at bilen din opprinnelig har stått som reservebil hos en taxieier i Sverige?

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Flott bil du har der ja :)

Jeg likte personlig BBS hjula best. Når det gjelder senk og fjærputer er dette ganske likt 124 mener jeg. Er fire forskjellige tjukkelser på puter 8-23mm (?).

Disse fåes kjøpt hos BOS og Mekonomen hvertfall.

Posted

Velkommen til klubben, og gratulerer med KNALLFIN 123-bil. Grusomt ratt, men SUPER-LEKRE felger. Hadde gått for de nederste felgene selv om jeg hadde måttet velge :D.

Ja, smaken er som baken, Charlie. Jeg syns 123 er en veldig fin bil, men har alltid hatt problemer med å svelge det bussrattet i gummi som de ble levert med. Må si at et Nardi ratt er tidsriktig og stilfullt. Så vi er forskjellige.......

Posted

Oi olaf, det med chassi nr var jeg ikke klar over var feil. Bilen er importert fra sverige og fikk norske skilter den 15.04.2009, så har vel skjedd en liten glipp hos SVV da, skal ringe de i morgen og forhøre meg om det lar seg gjøre å legge til disse 3 bokstavene, slik at alt er på stell.

Bilens historie slik jeg har blitt forklart er at den er eid av en gammel dame som har hatt bilen stående i over 10år etter at mannen døde, hun brukte bilen tilslutt bare på sin årlige tur til bilprovningen. Men at den helt klart har vært tiltenkt taxi virksomhet er iallefall helt sikkert pga fargen :)

Må si takk for responsen på bilen her inne :)

Så BOS har fortsatt mye deler tilgjengelige til disse bilene? Får ta en tur innom å forhøre meg litt om disse putene, da jeg vil bytte disse uansett når jeg først har løs fjærene :) Er vant til VW, og der er det særdeles lite oem deler å finne til "youngtimer" bilene, iallefall om man har planer å handle via Møller.

Det Nardi rattet er helt klart noe som er enten eller, men etter hvert som jeg blir litt mere kjent med Mercedes Benz og de forskjellige tilbehørs delene og hva som passer inn i hvilken tidsepoke så kan det nok hende rattet blir byttet ut til noe litt mere sporty og oem.

Posted

Sånn sett så har jeg egentlig aldri sett fjærputer som har vært "brukt opp". De finnes i forskjellige tykkelser, så man kan finjustere høydene. Så det er egentlig likegreit å notere seg hva som står der, installere senk, kjøre litt så alt får satt seg, for så å evt bytte de med andre tykkelser etter behov og smak.

Posted

Er redd de kan være morkne tatt i betraktning hvor gammel bilen er, men det er kanskje ikke noe tema på Mercedes. Får heller notere meg hva som står på og eventuelt handle nye slike om det skulle være behov.

Posted

Oi olaf, det med chassi nr var jeg ikke klar over var feil. Bilen er importert fra sverige og fikk norske skilter den 15.04.2009, så har vel skjedd en liten glipp hos SVV da, skal ringe de i morgen og forhøre meg om det lar seg gjøre å legge til disse 3 bokstavene, slik at alt er på stell.

Bilens historie slik jeg har blitt forklart er at den er eid av en gammel dame som har hatt bilen stående i over 10år etter at mannen døde, hun brukte bilen tilslutt bare på sin årlige tur til bilprovningen. Men at den helt klart har vært tiltenkt taxi virksomhet er iallefall helt sikkert pga fargen :)

Må si takk for responsen på bilen her inne :)

Så BOS har fortsatt mye deler tilgjengelige til disse bilene? Får ta en tur innom å forhøre meg litt om disse putene, da jeg vil bytte disse uansett når jeg først har løs fjærene :) Er vant til VW, og der er det særdeles lite oem deler å finne til "youngtimer" bilene, iallefall om man har planer å handle via Møller.

Det Nardi rattet er helt klart noe som er enten eller, men etter hvert som jeg blir litt mere kjent med Mercedes Benz og de forskjellige tilbehørs delene og hva som passer inn i hvilken tidsepoke så kan det nok hende rattet blir byttet ut til noe litt mere sporty og oem.

Grattla me flott 123 bil:-)

Ang ratt, jeg syntes også.at det orginale rattet var for stort og ringen for spinkel, men ville ikke bort fra den orginale looken. Jeg fikk tak i ratt fra en W201 sportline ca 90 mod i skinn, det er mye mindre enn orginalt og tykkere ring samt at du ikke ser at det er uorginalt med mindre du er 123 nerd:-)

Posted

Hei!

Gratulerer med flott bil! Det er alltid hyggelig med nye entusiaster som vet å verdsette w123 modellen.

Jeg vil imidlertid bemerke noe av den informasjonen som fremkommer da ikke alt av dette er korrekt/presist nok:

Typebetegnelsen: Det er riktig som det skrives at som en del av det komplette chassisnummeret skulle WDB (som for øvrig står for West-Deutschland Daimler Benz) vært inkludert. Bilen din er bruktimportert i nyere tid, og uteglemmelsen av WDB gjelder flere bruktimporterte w123 enn nettopp din. Dette fremkommer hos vegdirektoratet, og en av årsakene til forvirringen er at WDB først ble tatt i bruk fra årsmodell 1980, og på tidligere modeller er nettopp kun 123..... helt korrekt. Da det for tiden er nokså sjelden at en w123 registreres som brukt i Norge, har nødvendigvis ikke besiktningsmannen hos Statens Vegvesen inngående modellkunnskap lenger. Dette spiller ingen rolle annet enn at man må være dette bevisst ved bestilling av deler etc. Men da typebetegnelsen på en 200 med M102-motor avviker fra en tidligere 200 med M115-motor, vil det ikke være mulig med en forveksling av type og chassisnummer. Jeg vi anta at byråkratiet knyttet til en eventuell rettelse vil medføre mer arbeid og korrespondanse enn en reell gevinst.

Fargen og taxi: Noen skriver her tidligere at dette mest sannsynlig dreier seg om en gammel reservedrosje. Det er helt feil da 623 Hellelfenbein er en helt ordinær farge i fargekartet for w123 både i Norge som så vel Sverige hvor denne bilen stammer fra. Dette er en såkalt Sonderfarbe som faktisk også medførte tillegg i pris. Det er et faktum at i tyske prislister står det skrevet taxi i parentes knyttet til denne fargen, men også her kunne den leveres sivilt gjennom hele produksjonstiden. Dette er grunnet en tysk standard for taxibiler innført i 1971, og dette praktiseres i de fleste tyske byer den dag i dag.

Dersom denne bilen hadde vært tiltenkt en taxi-tilværelse mangler den absolutt alt det obligatoriske taxiutstyret da også Sverige fulgte den standardiserte normen for "Taxi International" fra Mercedes. I gamle taxiprospekter fra Philipsson (Mercedes-importøren i Sverige) fremkommer dette tydelig. Bilen skulle blant annet hatt andre dørpaneler, annet dashbord, MB-Tex, heldekkende gummimatter for å nevne noe.

Posted

Hei igjen!

Det kan også nevnes at Hennarot-innredning var den mest vanlige kombinasjonen sammen med Hellelfenbein på Serie 3-biler. Tidligere ble både Tabak, Bambus og Oliven ofte benyttet, men jeg har faktisk også sett blått benyttet sammen med denne fargen.

Bilen din er bruktimport fra Sverige, og det som skiller denne utstyrsmessig fra en ditto solgt ny i Norge er at Philipsson satte sammen en utstyrspakke/kombinasjon som er unik for samtlige modeller solgt ny i Sverige. Dette dreier seg om lyktepussere, høyre speil, nakkestøtter i baksetet samt varme i forsetene. Videre ble samtlige levert med skvettlapper både foran og bak (foran var ikke vanlig i Norge). Bilen din skulle også kun hatt treverk langsgående på dashbord, men fullt treverk har jeg sett på flere andre "svenske" w123 og dette ble kanskje ettermontert fra forhandler/importør. Tilsvarende mengde treverk var i utgangspunktet fra fabrikk kun forebeholdt coupè-modellene.

Med vennlig hilsen

Stein Christian Husby

Posted

BBS Felgene blir 8 og 10x17 med offsett rundt 35, men må måle mere nøyaktig når jeg engang får de tilbake fra lakkereren.

Rattet som står i nå er helt klart etter min smak, men skjønner jo at det ikke faller i smak hos alle. Men vi får se om det dukker opp no mere OEM etterhvert :)

Ett kjapt spørsmål, kan man jekke med garasje jekk under disse jekkehullene eller er det andre steder som er bedre å jekke på? Skal sende bilen på verksted for montering av senk, men må nesten bare spørre da jeg ble usikker på om det er meningen at man skal jekke på selve kanalen under disse jekkhullene.

Og, er det riktig om jeg har forstått det slik at det finnes to forskjellige hovedlykter til bilen min med tanke på justeringen? Har lyst på ett ekstra sett med lamper som jeg skal få farget reflektoren på tåkelyset gull.

Posted

Gratulerer med en flott bil  :D

En nydelig farge på en 123. Jeg hadde den på en s123 300tdt jeg kjøpte i Førde som hadde denne fargen originalt med svart stoffinteriør. Den var kjøpt ny i Norge.

• 3 weeks later...
Posted

Vært litt mye å drive med på huset, så har ikke fått montert hverken senk eller felger. BBS felgene er glassblåst og klare for lakk, men ene bbs senteret er sprekt, så har levert de to ekstra senterene mine til dreiing av navåpning, også må de på nytt levers til Oslo felgretting for glassblåsing og lakk. Lorinser hjulene er ferdig lakkert og montert, ble en fin grå metallic lakk. Kommer med bilder av felgene til uka.