Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Har nettopp kjøpt en 2005mod 211 stv hvor låsinga ikke fungerer helt som det skal.

Vet det er noen andre tråder på forumet her som jeg har gått gjennom uten at jeg helt klarte å fastslå hva jeg burde prøve for videre feilsøking.

Problemet/foreløpig feilsøking er som følger:

Låsing på fjernstyring radiofunksjon fungerer ikke overhodet. Låsing på IR fungerer tidvis. Forrige eier sier dette har kommet nylig, og han har akkurat byttet batterier i begge nøklene uten hell. (Jeg har selvfølgelig prøvd begge nøklene.)

Var helt umulig å få låst den da jeg kom hjem med bilen. Prøvde sikkert å trykke på låseknappen på nøklene 100 ganger uten hell. Etter litt søking på forumet her og google fant jeg ut at flere som hadde hatt samme problem hadde funnet en irret/dårlig kobling mellom sikringsboks og antenneforsterker i taket venstre side bak.

Fikk skrudd av det smale panelet på venstre side i taket bak og så antenneforsterker der. trykte/klemte og dro litt i ledningstøysa som gikk derifra og nedover D-stolpen mot sikringsboksen mens samboeren stod på utsida og kontinuerlig prøvde å låse/låse opp. Plutselig fungerte låsingen på IR av og til. som oftest låste den/låste opp på hvert tredje trykk på nøkkelen eller noe. leet litt mer på ledningstøysa og da virket det ikke igjen. Tenkte det måtte være brudd eller annet en eller annen plass inni ledningstøysa og fikk kuttet/surret opp denne tøyremsa som er surret rundt kablene et stykke. Leet på noen ledninger her og der og plutselig fungerte låsing/opplåsing på første forsøk nesten hver gang. Prøvde å lee litt mer på ledningene en for en for å fremprovosere at det ikke fungerte igjen. Klarteikke å identifisere noen spesifikk ledning som gjorde det, men etterhvert som jeg leet på ledningene fungerte det dårligere/bedre litt sånn vilkårlig virket det som. prøvde å dra litt halvfint i ledningene en og en for å se om det var brudd noen plass at de bare hang i isolasjonen. Noen ganger mens jeg dro i enkelte ledninger ble låsingen helt umulig, mens neste gang jeg prøvde å dra i samme ledninger fungerte låsingen like fint fordet. Har derfor slått i fra meg at det kan være her problemet ligger. Noen som er enige/uenige i den konklusjonen?

Noen spørsmål for å prøve å komme videre i feilsøking:

Antenneforsterkeren som sitter her jeg har rota nå er vel for radiosignalene fra nøkkelen, og har lite eller ingenting å gjøre med IR-funksjonen på nøkkelen?

Hvor sitter eventuelt styringsboks som tar imot IR-signalene?

Servolukking på bakluke fungerer ikke. (Er elektronisk åpning/lukking av bakluke, men når jeg trykker på lukkeknappen under luka går den nesten igjen før den 'slipper' og smeller igjen....) Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Åpning av bakluke fungerer forresten heller ikke på nøkkel, verken på IR eller radio virker det som..... Syns for øvrig også bakluke er veldig tung å få opp hvis jeg prøver å åpne den på'gamlemåten' ved å ta i 'dørhåndtaket' bak og løfte opp... Henger det sammen med at servolukking ikke fungerer?

Ser i noen tråder at de bytter antenneforsterker. Er dette dyre deler? Leser også noe om en ekstra antenneforsterker noen plasser...?

Ser SAM blir nevnt i en del tråder. Hva er SAM og hvor finner jeg den? Hvilken funksjon har den...?

Synsing og forslag til løsninger mottas med takk! :D

Posted

Edit:

Etter litt mer feilsøking i dag har jeg funnet ut følgende. Rød/gul ledning inn på antenneforsterker over venstre bakvindu har 12V konstant når den ikke står i stikkeren sin (det tror jeg den skal ha hele tiden hvis jeg har forstått riktig på andre tråder jeg har fulgt med på... ) når jeg plugger den inn i antenneforsterker faller dette til 9,5 volt. Når jeg så får samboeren til å låse/låse opp bilen faller spenningen ytterligere til 2,44 volt, og holder seg der en 20-30 sekund før den går opp til 9,5 volt igjen.... Kan jeg være på sporet av noe nå? Hva kan det isåfall være som trekker strøm her...?

Posted

Du har trolig de samme problemene som jeg hadde med min bil..

Se denne tråden -> http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=61773.0

Skjøten ligger under venstre bakvindu, like ved spjeldene som som slipper ut overtrykket i kupeen..

Dvs en rød/gul ledning som ligger i ei pølse med vulketeip som kommer fra SAM (som er sikringsholderen bak), og går videre bak i bilen.  Skjøten finner du ca 20-40 cm fra SAM.

Bare dra av vulketeipen i dette området, så finner du nok skjøten hvor den rød/gule ledning blir forgrenet fra en til to ledninger (en til hver antenneforsterker, den ene sitter i bakluka, og den andre over venstre bakvindu)