Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo.

Jeg måtte skifte registerdeksel for litt siden pga braketten til servoolja knakk.

Dette gikk forsåvidt greit, men når jeg monterte sammen så var det en annen som tok for seg senterbolten, jeg spurte 5 ganger om den var strammet nok, noe han påstod.

Etter et par dager så kom det en ny klakkelyd, og vi fant etterhvert ut at halvmånen som satt i kjilesporet på veiva hadde sprengt. Dette resulterte i at reimhjulet gikk på tomgang hele tiden.

Så forsøkte vi å sveise den innerste delen av reimhjulet på veiva, siden kjilesporet var ødelagt.

Dette fungerte ikke så bra, så nå lurer jeg på om det er noen måte å fikse dette på? Antar å frese et nytt kjilespor er vanskelig nok, må jeg eventuelt skifte veiva? Det høres jo ut som mye arbeid, men kan jeg eventuelt skru av stemplene og skifte den ved å ta av bunnpanna, eller må jeg faktisk av med alt?

(Til dere som lurer på hvorfor jeg gidder å gjøre så mye utav det, så er det den første bilen jeg har skifta motor på, så den bilen har mye sentimental verdi, hehe. Brukt maaange timer på den, så trist å måtte hugge den.)

Eventuelt noen andre som har hatt samme problemet? Jeg har da hørt folk har tatt masse JB Weld også satt halvmånen nedi, men?

Posted

Kilesporet trenger ikke nødvendigvis stå der det sto. Man kan jo lage et spor hvor som helst så lenge det lages i veiv og hjul. Har sett sylindriske kiler og. Om du f.eks forestiller deg den delen av et bor som går inn i chokes'en på en drill.

Posted

Etter å ha vært i tankeboksen litt, kommer følgende tanke:

I.o.m at OM 603 er en rekkesekser og rekkeseksere har perfekt balanse, har vel ikke reimhjulet noen balansevekter? Dvs at man kan egentlig montere hjulet akkurat som man vil, det eneste som ikke stemmer ved en vilkårlig montering, er evt tenningsmerker. Det vil vel sånn sett bety at hjulet kan settes på der man føler for det, og at hvis man får trekt det til ordentlig, (evt.noen dråper med loktite på veiva) så bør det ha lite å si om det er en kile der eller ikke.

Men det er kanskje folk med mer erfaring på diesel enn meg som kan komme med innspill?

Posted

Hei.

Tror ikke reimhulet har noe med tenningsmerker(?), rører ikke registerkjedet eller veiva i seg selv på den måten. Så det stemmer det at sålenge hjulet sitter der og den er festa til veiva, så skal det i teorien gå. Men sveisen som vi sveisa det fast med gikk opp, vet ikke om det var pga det kanskje ble skjevt og det ble kast eller dårlig sveis, var ikke jeg som fikk den jobben, hehe.

Men hvordan skal man eventuelt lage et nytt spor? Antok en CNC-maskin eller lignende kunne lage en kjile med gitte mål, men åssen skulle jeg freset ut et spor fra en veiv, det høres litt vanskelig ut, uten at jeg har prøvd før.

Kan ikke si jeg helt skjønte detm ed den sylindriske kjilen, hvordan ser du for deg at denne skulle på veiva? :) Og ville loctite holdt veiva og reimhjulet sammen, mente du?

Men takk for innspill, du gav meg en liten tenkeboks til nå, hehe.

Posted

Tenk deg du ser veiva forfra med reimhjulet på. Så tar du en drill og borrer rett inn med senter mellom veiv og reimhjul, så halve hullet kommer i veiva og det andre halve er i reimhjulet.

Når du har borret hullet passe langt inn, kapper du av den øvre delen av borret og banker den biten inn i hullet.

Litt vanskelig å forklare, men du ser det kanskje for deg nå?

Posted

Aaah, nå ser jeg litt hvor du vil hen! Men vil det i seg selv være holdbart? Jeg har en del moment i den tralla (uten at det betyr noe kanskje?), kjedelig om den ryker, hehe.

Posted

Forslaget til Tommern57 har jeg god tro på skal gå greit. Er ikke en helt ukjent metode det. I mange tilfeller så gjenges det hullet man borrer og en skrue trekkes inn. Jeg ville godt for forslaget om å slå inn ett bor i hullet.

Posted

Det er tenningsmerker på reimhjulet. Se min DIY om å sjekke timingen. Dette er dog et mindre problem, og du kan evt. merke deg posisjon før og etter flytting, og lage til noe slik at det fortsatt vil være mulig å sjekke timingen.

Hva du har av moment i motoren spiller ikke noen rolle. Dynamo, servo, ac og slikt blir ikke noe tyngre å trekke rundt for det.

Jeg fikk laget nytt kilespor i reimhjulet på en laurel 2,8D (R6) en gang, men det holdt da å lage det i selve reimhjulet, ikke på veiva.

Posted

Har reimhjulet som står på veiva noe med tenninga å gjøre? Har alltid bare satt det på forsåvidt, aldri tenkt over det? :o

Åssen lagde du kjilesporet på laurellen, da?

Posted

Anbefaler (igjen) å se under DIY (Gjør-det-selv) på guiden jeg laget om justering av timing.

Brodern jobbet på sintef på den tida, så en av kollegene hans laget nytt kilespor en ettermiddag. Han målte opp dybde og bredde på restene av det gamle, samt på ny kile.