Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

Har en Mercedes 210 2003 modell 220CDI

VF 72147

Mercedesen har ett problem jeg ikke klarer helt å løse.

Det er mye lyder når motor går på tomgang. gir litt gass 800-1000 o/min er den fin...

Tar jeg av viftereimen maler den som en Mercedes....

Viftereimen klapper og slår, noe etter Dynamo, Mye på topp, klapper opp i dieselpumpen, og strammehjulet jobber mye..... ser også endel bevegelse mellom servopumpe og Airconditionpumpen...

Bilen har gått 455 000,- km som jeg tror er reel men hvem vet, den har gått som taxi...

Da jeg slo av aircondition roet lyden seg noe så tenkte at her er det noe, men slik er det ikke lengre.

Nå er det lyd samme hva...

videre har jeg prøvd reime opp noen hjul omgangen å da er den taus.... på alle....

Kan føle en ørliten slakk i hjulet på dynamo og vannpumpe, og litt mer slakk i airkondition pumpe når den er koblet ut.....

Noen som har opplevd noe lignende og som kan komme med ett godt tips, og eventuelt hvordan det kontrolleres??

Takk

Posted

Hvis du tar av reima og kjenner på hjulet på dynamoen, så skal vel denne ha frihjul? Dvs at du kan dreie dynamoen i dreieretningen til motoren, men at den frikopler i den andre retningen. Det er det første man sjekker når reima hopper. Frihjulet kan kjøpes løst.

• 2 weeks later...
Posted

Hei igjen da er jeg tilbake

Har demontert viftereim og undersøkt alle reimhjula på nytt og laget noen videoer som er vedlagt.

Frihjulet på dynamo er ikke fritt, dreier dynamo begge veier...

Hvordan demonteres dette?

Video 1 viser reim av og gjennomgang av alle hjul med slakk, er denne slakken normal eller ikke?..

Video 2 i neste svar er oppstart uten reim, motor går fint....

Video 3 i siste var er oppstart med reim, klapring og lyder.... Kan frihjulet være årsak til alle lyder?

Takker så mye for svar

Posted

Siden du kan dreie dynamoen begge veier kan det hende at du ikke har frihjul på

den. Forskjellen i utseende er at du på det med frihjul er et svart deksel som dekker

fronten på dette mens det på det faste er en synlig stor mutter. Anbefaler å kjøpe

stetoskop på Biltema og lytte på alt bevegelig mens motoren går. Da hører du

med en gang hvor lyden kommer fra. Reima kan også være defekt og lager da mye

lyd.

Posted

den. Forskjellen i utseende er at du på det med frihjul er et svart deksel som dekker

fronten på dette mens det på det faste er en synlig stor mutter. Anbefaler å kjøpe

lyd.

Det er svart deksel på, og det er ett frihjul, nytt er bestilt + spesialverktøy for utbedring..

Posted

lyd.

Ja, om ikke dette er feilen blir det stetoskop.... Takk for tipset.

Brukte en jernstang men det var ikke noe å høre..... Vanskelig komme til