FrodeS Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Jeg har sotet vinduene med plexiplater som sitter på innsiden. De er ganske ripete og ikke helt rene, så når sola står rett på er de ikke noe fine å se på. På flaska jeg har med glasspolish (autoglym) står det at den ikke skal brukes på vinduer av bla. plexiglass, så da regner jeg med at jeg bør holde den unna. Er det noen som har forslag til hva jeg kan bruke for å få dem rene, og gjøre ripene mindre synlige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn-Flemming Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Det er nesten håpløst. Pleksiglass eldes slik at det langsomt blir mattere og ugjennomsiktig. Vanlig vindusajax (hvit spruteflaske som du klemmer på - ikke de med håndpumpe på toppen) er det beste til rengjøring etter min erfaring, men du må bruke svært myke bommulls- eler ullkluter. Papir, lin eller mikrofiber matter eller striper glasset. Armor All skjuler striper en stund og gir det litt mer liv i overflaten. Det finnes dessuten et spesialmiddel til den plasten som brukes i sjå-gluggen på kalesjer/cabrioleter o.l. Det skal trenge inn i plasten og dempe "hvitingseffekten". Det er nok bra for pleksiglass også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 1, 2006 Author Share Posted September 1, 2006 Det er nesten håpløst. Pleksiglass eldes slik at det langsomt blir mattere og ugjennomsiktig. Vanlig vindusajax (hvit spruteflaske som du klemmer på - ikke de med håndpumpe på toppen) er det beste til rengjøring etter min erfaring, men du må bruke svært myke bommulls- eler ullkluter. Papir, lin eller mikrofiber matter eller striper glasset. Armor All skjuler striper en stund og gir det litt mer liv i overflaten. Det finnes dessuten et spesialmiddel til den plasten som brukes i sjå-gluggen på kalesjer/cabrioleter o.l. Det skal trenge inn i plasten og dempe "hvitingseffekten". Det er nok bra for pleksiglass også. Takk for svar. Jeg skal ta ut alle sammen snart (en ramla ut i dag) så jeg får gjort ren rutene og plexien, og samtidig få festet alt sammen så det sitter ordentlig. Jeg tok litt sonax liquid wax og dro av den plata som ramlet av i dag. Den ble ren i hvertfall, men ikke noe mindre ripete. Er ikke armora all en serie produkter? Hva skal jeg se etter? Vet du hva dette spesialmiddelet heter? Jeg får se hvordan disse platene ser ut til sommeren. Blir det altfor ille så kanskje jeg kjøper nye. Å ta ut rutene for å sote dem er i hvertfall helt uaktuelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn-Flemming Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Er ikke armora all en serie produkter? Hva skal jeg se etter?Mjo, det er vel blitt en serie i dag, men jeg tenker på den opprinnelige plastoppfriskeren på pumpeflaske. Sprut på, jevn utover, la det trekke inn en god stund og tørk av det som ligger igjen på overflaten. Pass på at du ikke søler på skoene dine - det blir glatt som fy, og du glipper på pedalene. Vet du hva dette spesialmiddelet heter?Nei, dessverre, men prøv hos Hallan, på Oslo Roadster Service (Tror han som selger Morgan på Rodeløkka heter det?) ev hos seilmakere eller båtselgere. Det brukes nemlig også på sjå i båtpresenninger. Skal som sagt gjøre plasten mykere og mer gjennomsiktig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Mener det går ann å bruke Autosol på plexiglass. Jeg brukte ihvertfall det på de gamle hovedlyktene mine.De var matte og stygge.Pusset med Autosol,å de så mye bedre ut med en gang. Er vel litt jobb for å få det bra,men får igjen for innsatsen her tror jeg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Som nevnt lengre oppe her så finnes det et middel for å shine opp plastvinduet i cabrioleter. Tror nok at dette vil være det beste for plexiplater. Autosol inneholder slipemidler og vil nok ripe opp plexien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted September 3, 2006 Share Posted September 3, 2006 Jeg brukte Autoglym Showshine og myk polerklut når jeg rengjorde de. Fikk forresten hentelapp fra posten i går, så nå får jeg slike til 230TEen også. Hjemmesiden deres er her: http://www.solarplexius.se/ (De sender i postoppkrav fra Sverige.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Madsen Posted September 3, 2006 Share Posted September 3, 2006 hvordan går det med åpning av bakvinduet da ?? Er det nå stengt ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted September 3, 2006 Share Posted September 3, 2006 Vinduene på bakdørene vil være stengt pga at det sitter en plate der ja. Åpner aldri de allikevel jeg, pga at jeg ikke vil at dattera mi på 17 måneder skal sitte i trekken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 4, 2006 Author Share Posted September 4, 2006 Jeg brukte Autoglym Showshine og myk polerklut når jeg rengjorde de. Fikk forresten hentelapp fra posten i går, så nå får jeg slike til 230TEen også. Hjemmesiden deres er her: http://www.solarplexius.se/ (De sender i postoppkrav fra Sverige.) Kanskje det greieste hadde vært å kjøpe nye, ja. Alt av slipemidler vil ta fullstendig knekken på plexiplatene. Plexiglass er jo som plastikk å regne. autosol på hovedlyktene tror jeg jammen jeg skal prøve. 500-glassene er litt matte etter et par års bruk (mye bittesmå steinspruthakk) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn Posted September 4, 2006 Share Posted September 4, 2006 Jeg brukte Autoglym Showshine og myk polerklut når jeg rengjorde de. Fikk forresten hentelapp fra posten i går, så nå får jeg slike til 230TEen også. Hjemmesiden deres er her: http://www.solarplexius.se/ (De sender i postoppkrav fra Sverige.) Kanskje det greieste hadde vært å kjøpe nye, ja. Alt av slipemidler vil ta fullstendig knekken på plexiplatene. Plexiglass er jo som plastikk å regne. autosol på hovedlyktene tror jeg jammen jeg skal prøve. 500-glassene er litt matte etter et par års bruk (mye bittesmå steinspruthakk) Hovedlykte glassene på 210 er av plexi! Mine ble mye blankere etter en runde med Autosol. Derfor jeg mente du kunne prøve de på disse vindusplatene dine. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted September 4, 2006 Share Posted September 4, 2006 Kanskje det greieste hadde vært å kjøpe nye, ja. Alt av slipemidler vil ta fullstendig knekken på plexiplatene. Plexiglass er jo som plastikk å regne. Hvorfor ikke prøve på øverste delen av platene som sitter på sidedørene, denne delen synes jo ikke allikevel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 4, 2006 Author Share Posted September 4, 2006 Kanskje det greieste hadde vært å kjøpe nye, ja. Alt av slipemidler vil ta fullstendig knekken på plexiplatene. Plexiglass er jo som plastikk å regne. Hvorfor ikke prøve på øverste delen av platene som sitter på sidedørene, denne delen synes jo ikke allikevel. Ripene er ikke alltid gode å se, så for å finne ut om det funker, må jeg jo desverre prøve et sted det synes. Noe må jeg i hvertfall finne på, og nå som jeg er blitt vant til bilen med sota ruter så frister det ikke å fjerne dem helt. Jeg vil anta at lyktene på 210 er av mye hardere materiale enn disse platene. De blir ripete bare man ser litt hardt på dem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2332 Posted September 4, 2006 Share Posted September 4, 2006 Lakkrens med maskin vet jeg funker perfekt på lykter av plast, de blir som nye. Har en venn som jobber som klargjører på Mercedes merkeforhandler i Bodø, han har gjort det på flere biler. Tror du kan kanskje gjøre det på Plexirutene også. Ta kontakt med Bodø Bilpleie AS på telefon 75 50 87 44 og spør de om rutene De kan alt om det meste. Hvorfor får du ikke bare rutene sotet uten og ta de ut. det funker bra d. www.tintorama.no fjerner bare dørtrekkene før de setter på film. 5-års ripegaranti Har selv soting på alle rutene untatt frontruta. til og med bakruta på W124-en er sotet. Han "krymper" visstnok filmen etter rutens fasong.. Håper jeg kunne hjelpe med noe her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted September 5, 2006 Share Posted September 5, 2006 Hvorfor får du ikke bare rutene sotet uten og ta de ut. det funker bra d. www.tintorama.no fjerner bare dørtrekkene før de setter på film. 5-års ripegaranti Det er en viss forskjell i pris, og tar man i betraktning at Frode kjøpe de brukt for 500 i tillegg, så skjønner du at avstanden opp til full soting med regning er ganske stor. Plexiplater fungerer glimrende, jeg skal legge ut bilder av montering av mine nye når posten er ferdig med å rote med pakka mi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2332 Posted September 8, 2006 Share Posted September 8, 2006 okei. forståelig. hadde aldri hørt om plexiglass soting før. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts