Jump to content

Hjelp søkes: Høyt smell fra venstre hjulbuebak og bilen falt, airmatic? (LØST)

Recommended Posts

Posted

Heisann, jeg kjører(eller rettere sagt har i gårdsplassen) for øyeblikket en MB Gl320cdi 2007 modell.

Tidligere i dag når jeg skulle ta en tur til butikken satt jeg lenge i bilen og ventet på at en til skulle komme. Mens jeg satt å ventet skrudde jeg på hevingsystemet(airmatic) til bilen og hevet den til maks. Akkurat før jeg skulle senke den igjen hørte jeg(og resten av nabolaget) et enormt smell fra venstre hjulbue bak og jeg kjente hele bilen falt ned på den siden bak. Jeg gikk ut av bilen og hørt en stor luft lekkasje og skrudde av motoren. Etter en stund når bilen hadde sunket ned til normal(ikke kjørende) høyde startet jeg bilen igjen. Da hørt jeg luft lekkasje fra venstre hjulbue bak.

Jeg er litt vant til å skru bil(vanligvis et annet tysk merke) så tenker å ta av hjulet for å inspisere litt.

Jeg er derimot ikke vant med MB sine Airmatic systemer og lurer på om noen kan hjelpe meg litt. Om noen har noen råd eller en liten pekepinn på hva jeg bør gjøre?

Mvh hilsen en person som tror dette blir dyrt.

Posted

Hei.

Dyrt blir det om belg er blåst. Er grei jobb å bytte dem, men er sterkt anbefalt å ha diagnoseapparat som gir deg mulighet til å regulere trykk i airmaticsystemet.

Posted

Er det slike trykktanker på den som på e-klassen? Kan smellet ha vært derfra mon tro?

Det ville sikkert vært nyttig for mange om det ble tatt bilder av årsaken når du finner den ;) Og løsning for reparasjon selvfølgelig!

• 1 month later...
Posted

Litt sent svar, men har da oppklart hele problemet. Jeg fikk kjørt bilen bort til Bertel O. Steen Larvik som heldigvis ikke var langt unna. De tok inn bilen og fikk sett på den dagen etter. Det viste seg at venstre belg bak var sprengt og nivåstagene bak var ødelagte.

De anbefalte å bytte begge belgene, noe eieren av denne Glen(min onkel) synes var like så greit å gjøre først som sist. Jeg fikk da et prisoverslag på 17.500,- for bytte av begge belgene bak + nivåstage(ne) bak(3800,- arbeid, resten var deler). Jeg ba dem sjekke litt foran på hvordan det stod til der før dem begynte arbeidet.

Når jeg skulle hente denne bilen igjen hadde de byttet alt vi var enige om + i tillegg byttet nivåstagene foran uten å få tillegg i prisen. Vet ikke om det var en liten feil at jeg ikke skulle betale for de eller om de bare var greie.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med servicen og jobben de gjorde på Bertel O Steen Larvik. Bilen stod ikke lenge før de fikk ledig tid til å ta den, og i tillegg synes jeg ikke prisen var helt for vill heller i forhold til hva jeg har hørt andre har betalt.

Posted

Da belger til GL selges for 3000,- på autoroyal så syns jeg dette var utrolig dyrt!

Litt OT men håper det er "innafor": Noen som har en føling med hvordan prisene på Autoroyal er sammenlignet med Autotrio?