Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

Har muligens fått tak i to delebiler med 290 turbo.

Slik ser denne ut, skal være kjørt rundt 200 ish.

20140722_183837.jpg

Noen som ser hvilken motor det er?, og gjerne kan si noe om byttet. Altså om det er bolt on plug and play, eller mer arbeid...

Hvordan er det å få slik innskrevet i vognkortet?

Hva må til?

Står om604 ifra før av..

10342953_10152072693541965_1831907602402075041_n.jpg

Posted

har du kvittering på motor så er det bare vekt som hindrer deg å få det godkjent.

dog så ryktes det at vektproblematikken ved godkjenning skal utgå etter sommeren i år.

Posted

Hei igjen. Har mulighet for å kjøpe to norsk regga delebiler, som er komplett med org 290 motor i.

Sendte forøvrig en epost til statens vegvesen:

Meg:

Hei.

Har to Mercedes biler.

Begge er w210 karoseriet, men ønsker å flytte over motor, gir, drivverk over fra den ene til den andre. Den ene har 220d, mens den jeg ønsker å flytter over er en 290td.

Hva kreves for å få slikt godkjent. Ønsker å ha en bra dialog med dere hele veien.

Deres svar:

Hallo.

Alt som omhandler ombygging av kjøretøyer, er stadfestet i henh til kjøretøy forskriftens

§ 1-4, og § 7.

Hvis den "nye" motoren er av nyere dato, og monteres med det tilhørende (originale deler) som er for denne motor, som elektronikk, eksos osv. behøves ikke dokumentasjon på at kjøretøyet tilfredsstiller krav til utslipp, som gjaldt den gang kjøretøyet første gang ble registrert.

Ditt kjøretøy må også evnt bygges lik en med samme effekt som du nå får, hvis disse ikke er like. Dvs evnt bremser, understell osv. dette er noe

Kjøretøy produsenten kan si noe om.

Det bemerkes at den nye motoren, lett må være identifiserbar ved godkjenningen. Om ikke må det fremlegges dokumentasjon, vedr hvilken motor det er snakk om. Den må heller ikke overstige, maks effekt av hva produsenten har satt som maks for dette Chassiset.

Til orientering: Dette svaret er gitt på generelt grunnlag, med bakgrunn i din forespørsel

Det virker jo greit ut. Nå blir det å kontakte Mercedes, og høre om forskjeller i bremser etc,

Posted

ser ut som de har kuttet ut teksten med at du ikke kan gå over vekten som står i vognkortet.

antagelig så er ikke BOS veldig hjelpsomme,men har du en delebil så finner du ut dette selv. Du kan å sjekke delelistene til orsk bildelkatalog og meca osv. da bremser++++ ofte er målsatt der

Posted

Det ser vel ut til at dokumentasjonen kan fremlegges selv ved hjelp av EPC/ service-and-parts.net ? Det burde kunne gå..

Da koster det ca 200kr + noen timer med leting og utskrifter.

Posted

Hei igjen, takker for råd og tips sålangt.

Sendte mail til BOS, så får vi se, nevnte i grunnen ingenting om godkjenningspapirer, men ønsket å vite om evnt forskjeller på bremser og understell på min og delebilen.

Forøvrig noen som vet hvordan elektronikken vil samkjøre?, Om det blir stort plug and play, altså bare flytte over ledningsnettet fra motorrommet over i min egen?

:)

Posted

Samtalen med vegsen fortsetter:

Hei igjen.

Har nå sendt Epost til mercedes for å prøve å få forklart evnt forskjeller mht drivverk, bremser etc.

Men er det en mulighet å bare flytte alt over i fra delebilen?, bremser, drivverk og alt slikt?

Hvordan skal dette med godkjenning gjøres i praksis? Kreves fotografering underveis, eller må jeg legge inn en seperat søknad?

Hallo.

Ja det er det som praktisk må gjøres, for kravet er å bygge bilen lik en tilsvarende bil med den nye effekten, så sant den liggger innenfor det kjøretøy produsenten beskriver.

Posted

nå har ikke jeg så mange biler på samvittigheten,men noen bygg har det blitt, både for meg selv og noen kunder.

Min erfaring er at det blir vanskeligere jo mere du spør, f.eks BOS.

Min råd er å ordne opp i dette selv.

Da du har to biler så er det veldig enkelt.

Du flytter over alt fra den ene bilen til den andre. Mens du skrur tar du bilder og mål.

F.eks så tar du bilder av bremsene på den reg.bilen å skriver opp målene.

Hvis det er større bremser på delebilen så tar du bilder av de  å skriver på målene. På visning så kan BT måle bremsene for å se at det er det største målet. Er du og bilen din seriøs så holder dette. Å vil du litt mere så skriver du ut fra epc (hvis delene er målsatt der) eller meca osv. for å vise at dette er dim fra 290.

Jo mere du spør og graver jo mere må du bevise. Lager du bilen lik å det aldri er noe tvil om det du gjør så går det greit.

Du informerer jo f.eks om at dette er like karosserier å begge heter w210. Du bør flytte over det som ikke er likt