Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Jeg er ny her inne. Har nylig anskaffet en 500SL, og kjører smilende rundt i den om dagen:)

Som med mange av disse er det endel ting å fikse, og jeg lurer på om dere vet om noen som er flinke med disse bilene, dvs privatpersoner som har lyst til å skru (mot betaling selvfølgelig) eller verksteder med god kompetanse. Jeg bor i Bergen og kjenner ikke til miljøet rundt disse bilene, og kan heller ikke skru noe særlig selv :shock:

Det jeg vet som ikke funker som det skal er soft top (går halvveis opp), men tror det kan ha forbindelse med ASR som kortsluttet for noen år siden, og som nå er deaktivert (såvidt jeg har forstått henger asr og mekanisme til soft top sammen på et vis)

AC funker heller ikke, men kompressor går. Er enten tom for gass (meget trolig) eller også mulig lekkasje. såvidt jeg kan se er systemet ikke ombygd til ny gasstype, er det noen som vet om dette lar seg gjøre på en fornuftig/rimelig måte på disse bilene?

Hadde vært kjekt å komme i kontakt med andre r129-eiere med peiling:)

Mvh Torbjørn

Posted

Gratulerer med gøyal bil.

Er helt uenig med deg at det er litt med de.

Er faktisk dekorert med verdens mest driftsikre bil.

Har aldri hatt noe feil med de jeg har hatt.

Det som skal sies er at hvert år så ryker det flere styrebokser til kalesjen  pga uvøren lading /startkabler.

Hvor langt går din opp før den stopper.

Hvor langt den går sier litt om hvorfor den stopper.

For hver fulført bevegelse er det mikrobrytere som skal bekrefte at den er ved endestopp før neste bevegelse kan starte.

Det er blinkkode på dette i diagnosekontakt.

Venstre abs føler foran må ikke avgi spenning for at du skal få lov å bevege noe. Altså må bilen stå stille. Det er det eneste den har med ABS (ASR)å gjøre.

Posted

Jeg hadde en kuldemontør med fagbrev og 30års erfaring på besøk i forigårs. Han sa at det bare er å bytte til 134a (eller hva den heter) på R12-anlegg, men droppe å bytte til ny helsyntet-olje osv for da går pakninger osv. Han hadde flere erfaringer med R12 anlegg hvor det er byttet som har gått i mange år etterpå.

Om det stemmer vet jeg ikke... :)

Posted

Tusen takk for svar, det setter jeg pris på:)

Må si det er en fantastisk bil, synd man ikke lager slikt lenger, men er fornøyd med endelig å ha skaffet meg en og skal prøve å ta vare på den i mange år.

systemet for å låse og feste hard top funker som det skal. Cab`en er det verre med. der går bare lokket opp ca 10 cm før det stopper. Hvis jeg tar opp lokket manuelt og prøver å kjøre opp cab`en slik, går lokket bare ned igjen. vet at det ikke har blitt brukt på endel år så det kan godt være eiring etc. er ikke noe krise om det ikke funker (da vinduer i cab har hull og uansett må skiftes. noen som vet hvor man kan skilfte plastvinduer og pris på dette forresten?) men hadde selvfølgelig vært artig å fått alt til å virke.

ellers så lyser asr-lyset og abs fortsatt.

forrige eier har gjort mange forsøk på å fikse asr, mener han sa han hadde skuftet alt som kunne være galt bortsett fra sensorer på bakaksling. abs-lyset kom på for noen dager siden, vet ikke hva som kan være feil med det. har blinkkodetester men vet ikke helt hvordan den funker. kan man evt finne ut hvilken sensor som er defekt på den måten eller?

Takk for tips ang AC! får hørte med en kuldemontør jeg også. spurte hos BOS men de hadde egentlig ikke peiling på omfang og kostnad på konvertering av ac-anlegg.

på tross av feil og lyter er jeg sinnsykt fornøyd og imponert av bilen, og hva mercedes fikk til for over 20 år siden:)

Posted

AC'en fungerte heller ikke på min -91 500sl. Leverte den på Svendsen eksos som testet og etterfyllte anlegget for en rimelig penge. Har fungert gull etter det.

Posted

til BMB:

da var vel sikkert ditt anlegg blitt konvertert til ny gasstype tidligere? for så vidt jeg vet kn man ikke fylle ny type gass på gammelt anlegg? noen som vet hva som må byttes ved konvertering, og ca hva det koster?

Posted

Det enkleste er et ombyggings sett med nye påfyllings porter og en konverteringsveske.

Da tømmer du anlegget, bytter porter, vakumerer, fyller på medfølgende veske og fyller.

Dette fungerer og er den mest vanlige metoden.

Arbeidet koster det samme som vanlig fylling +kit og en kanskje en halvtimes jobb.

Kit har de fleste rekvisita butikker eller så har de som skal fylle anlegget.

Posted

Må kanskje nevne at det kun skal fylles 80% av r12. Så husk å gange r12 mengde med 0,8 så ikke du får for mye 134a

En annen ting er at så lenge kompressoren går så skal det være veske nok til at det skal kjøle.

Det er en trykksensor som kutter strøm til magnet clutchen hvis det er for lite trykk.

Er du i grenseland lavt trykk kjøler det dårlig, men litt skal det være.

Du er uansett heldig da det tydligvis ikke er noe stor lekk, men bare trenger litt påfyll.

Posted

for alt jeg vet kan det være lekkasje på systemet, men tipper at det er gass som er tom da system ikke har vært i bruk på mange år.

uansett, har kontaktet en omreisende ac-mann (etter å ha lest om han på annet forum) som har spesialisert seg på konvertering av gamle r12-anlegg til nye. han anslo en pris på ca 2500.-+ mva, alt inkludert. så da ordner det seg forhåpentligvis på en bra og rimelig måte :P

Posted

Hei igjen.

Har en annen ting jeg lurer på, kanskje noen av dere har vært borti tilsvarende tidligere:

- har to hovednøkler til bilen. Den ene er levert med bilen og den andre er bestilt i senere år. begge nøklene er hovednøkler som skal gå til alle låser å bilen, men de funker bare til bakluken. får låst opp og igjen hele bilen derfra, men hvis jeg stikker nøkkel inn i førerdørlås går den ikke rundt. virker som den passer men at det er sperret på et vis. har prøvd å lese i instruksjonsboken (på tysk:( ) og skjønner at det er et ganske intrikat låsesystem på bilen og noe med nødlåsing av bakluke, men klarte ikke helt å finne ut av det. Alt virker som det skal, bortsett fra at jeg ikke får brukt nøkkelen der de vanligvis brukes, på førerdøren:) er litt kjipt hvis baklukelåsen bestemmer seg for å ta kjelden en dag, da vil jeg rett og slett ikke komme meg inn i bilen.

kan nevnes at det engang i tiden var ettermontert alarm med fjernstyrt sentrallås, men den er tatt bort.

Noen som har vært borti tilsvarende? 

• 1 month later...
Posted

Hei igjen:)

Lurer på om noen av dere har vært borti cab-bytte på 500Sl. Er i gang med feilsøk på cab-mekanisme, har funnet feil på mikrobryter så kanskje jeg får mekanismen til å funke. I så fall tenkte jeg å reparere cab en, dvs. vinduene, cab er hel og fin.

Det jeg lurer på om noen har erfaring med å skifte cab en? ser man kan få komplett ny cab med vinduer på ebay for ca 3000.-++, og vil tro at det blir billigere enn å få noen til å skifte kun plastrutene? Vet dere om disse kalesjemakerene eller hva de heter evt skifter ruter mens cab en står på bilen, eller må den av? dersom den uansett må av er det kanskje like greit å montere ny komplett cab?

Håper noen har erfaring med dette og kan gi noen tips om hva som er mest fornuftig å gjøre. :shock: