Jørgen F.J Posted July 25, 2014 Author Posted July 25, 2014 Har ikke kommet så langt å prøvd med olje i sylindern enda. Men har skiftet pluggene og justert CO'en. Dette var litt vanskelig å finne ut hva bilen egentlig vil ha Så justerte likens som min andre bil. -0.80 CO. -180 HO. Bilen virker som den ble mer lettstartet, men skal prøve å kjøre mer å sjekke. Fant dette ifrå en annen tråd på forumet: For biler i bruk gjelder følgende : Utslipp av CO skal ikke overskride 0,5% og utslipp av HC skal ikke overskride 100ppm for bil i gruppe L1. For bil i gruppe L2 er grensene 1,0% og 200ppm. Dette kravet gjelder fra 1. juli 1991 for biler i gruppe L1 og fra 1. oktober 1992. Biler registrert første gang før disse datoene skal innhold av CO ikke være over 3,5%, men må være minst 0,5% - dersom ikke lavere verdi er spesifisert fra produsent og/eller HC innholdet samtidig er under 300ppm (Her kommer vi inn på konsekvensene av "feiljustering" for å oppnå lav CO-verdi : Det vil vanligvis føre til forhøyet utslipp av andre stoffer, f.eks. HC) For biler førstegangsreg før 1.januar 1974 er der ingen målekrav, deretter er grensen 4,5% CO. Den ble redusert til 3,5% fra 1.januar 1979 - men kontrollforskriften sier at biler registrert før 1.oktober 1986 kan godkjennes med inntil 4,5% CO utslipp. Går vi enda lenger tilbake ble kravet om tett og "hensiksmessig" eksosanlegg innført i 1.januar 1971, og kravet om at motorvogn ikke skal "unødig utvikle skadelig eller sjenerende gass eller røyk" ble innført, med tilbakevirkende kraft, 26. august 1964 Quote
OlaNormann Posted July 25, 2014 Posted July 25, 2014 Hva den viser på tomgang er ikke interessant. Det viktigste er at den går greit på det turtallet den kjøres på. Så måling på ca 2000 er viktig da de ofte går for magert på de turtallene hvis man justerer ut i fra tomgang. Når innsprøytninger blir slitt blir de fete på tomgang. 1.3 pleier de å ligge på tomgang da. Husk alltid å koble fra lambdasonde ved justering hvis den har det. Har den det vil co bli lavere og lamda verdi fin peile pin ved justering. Quote
Jørgen F.J Posted July 25, 2014 Author Posted July 25, 2014 Vell, var vel bare grovinstilling. på tomgang viste den 5.8% før jeg begynte og stille. skal vel få den på merkeværksted å få det justert riktig når de får ledig time. Men fulgte bare oppskriften fra ¨haynes¨ boken, og der sa de at justering skjer på tomgang. Quote
Jørgen F.J Posted July 26, 2014 Author Posted July 26, 2014 Da kan jeg si at kompresjon økte med 3 bar i sylinder med lavest komp når jeg helte olje i. Fra 7 til 10 bar. Ved komp problemer, ville det hjulpet å skifte stempelringer osv, eller er det sylinder som er slitt ? Motoren starter enda. Både kald og varm.. Men skal avvente med å si sikkert om det ble i orden. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 26, 2014 Posted July 26, 2014 Umulig å si uten å demontere. Men etter profilen din så har du jo flere motorer å prøve Quote
Jørgen F.J Posted July 26, 2014 Author Posted July 26, 2014 Umulig å si uten å demontere. Men etter profilen din så har du jo flere motorer å prøve Heahea, bah.. byttet motor en gang allerede er det dyrt for ¨overhalings sett¨ til disse motorene ? ........... Motoren ble ikke i orden etter justeringene, begynte på nytt idag med å ikke vil starte :/ .. Quote
tommern57 Posted July 26, 2014 Posted July 26, 2014 Med 7-13,5 bar kompresjon, blir det å justere co omtrent som å setta nye takrenner på et hus hvor grunnmuren går i oppløsning. Start fra bunn og gjør ting skikkelig! Det du trenger er et komplett pakningsett til motoren. Det andre du trenger er basert på hva du finner i motoren. Quote
Jørgen F.J Posted July 26, 2014 Author Posted July 26, 2014 Med 7-13,5 bar kompresjon, blir det å justere co omtrent som å setta nye takrenner på et hus hvor grunnmuren går i oppløsning. Start fra bunn og gjør ting skikkelig! Det du trenger er et komplett pakningsett til motoren. Det andre du trenger er basert på hva du finner i motoren. har satt tanken litt igang med å overhale en motor jeg har stående som er gått bare 270k.. den som står i nå er gått 350k. men hvis sylinder og stempelringer er slitte, så nøtter det vel ikke bare med pakkninger? Quote
Eirik Tømmerås Posted July 26, 2014 Posted July 26, 2014 Kjøp pakningssett og demonter motoren, pakningene trenger du uansett, og så ser du hva som behøves, mulig du er heldig og bare trenger å bytte ringer........ Du har jo haynes? og der finner du klaringen som skal være når du setter nye ringer ned i sylinderene, da ser du om det trenges boring Quote
Jørgen F.J Posted July 26, 2014 Author Posted July 26, 2014 Kansje det. er det plasser man får kjøp pakningssett til hele motoren, eller må jeg kjøpe hver for seg? evt. hvor ? Quote
Eirik Tømmerås Posted July 26, 2014 Posted July 26, 2014 Er mange år siden jeg holdt på med det der, men Cylinderservice i Trondheim og Nordic motor i Målselv er de jeg brukte "før i tiden". Aner ikke om de eksisterer enda Quote
Jørgen F.J Posted July 26, 2014 Author Posted July 26, 2014 Takker for tips. får se det litt an når det gjelder å skru motor , selvfølgelig lærerikt for en som kun har skrudd mopedmotor, meeen. Er det kompresjon som er startproblemet? Som denne karen sier fra 1:15. My Engine Won't Fire or Keep Running DIY Repair Series Part 9: Other Trouble Spots Hvis jeg har gnist og bensin, så kan det være kompresjonsproblem. er både gnist og det kommer bensin fra ¨bensinfordeleren¨ Skal også prøve å skifte tenningsmodul ved neste anledning! Quote
Eirik Tømmerås Posted July 27, 2014 Posted July 27, 2014 Etter km-standen så tror jeg det bare er å bytte ringer, motoren kan jo hatt det ille før, og da tenker jeg på slurv med oljeskift. Jeg hadde en bil en gang hvor tidligere eier bare fyllte etter olje fordi motoren brukte olje så han mente det var greit å bare fylle etter, han skiftet aldri olje!!! Da jeg demonterte så fant jeg ringene fastkokset, jeg byttet da bare ringer og vips motoren sluttet å bruke olje Quote
Jørgen F.J Posted August 4, 2014 Author Posted August 4, 2014 Hehe, beklager for sent svar, har vært på roadtrip! (med en annen bil...) har målt kompresjon ved varm og kald motor, og det var vel egentli omtrent likt. en liten oppsumering av hva jeg har prøvd ut, og skiftet av deler. Coil. Tenningsmodul. Tennplugger. tennkabler. Bilen har gnist. det kommer bensin inn til dysene. men vil ikke starte ved varm motor, er jeg heldi starter den det første forsøket etter den blir skrudd av ved varm motor, men etter det tenner den bare såvidt, så er den død. Syns det er rart at kompresjon skulle ha noe med dette å gjøre, siden det kun er ved varm motor. Skal undersøke bedre når det gjelder gnist og bensin til ¨sylindrene¨ Noen som har flere forslag ? Quote
nnordlie Posted August 4, 2014 Posted August 4, 2014 Ta av og på minuspolen og hør om bensinpumpa pumper ett sekund eller så, og så prøv å start. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 4, 2014 Posted August 4, 2014 Har du mye trykk i veivhusventilasjonen? Quote
Guest 1042 Posted August 4, 2014 Posted August 4, 2014 Bensintrykkregulator.. Er membranen i den defekt så vil den ikke starte når motor er varm. Quote
Jørgen F.J Posted August 4, 2014 Author Posted August 4, 2014 Har du mye trykk i veivhusventilasjonen? usikker på trykket, men damper mye av oljelokket når jeg åpner. Bensintrykkregulator.. Er membranen i den defekt så vil den ikke starte når motor er varm. er den vanskelig og skru opp ?, evt skifte fra en som sitter på delebil ? Ta av og på minuspolen og hør om bensinpumpa pumper ett sekund eller så, og så prøv å start. Skal pumpa gå da? ved bare å sette minuspolen på igjen ?` skal prøve, men mener å huske å aldri ha hørt noe pumpe. Quote
Guest 1042 Posted August 4, 2014 Posted August 4, 2014 Bensintrykkregulator.. Er membranen i den defekt så vil den ikke starte når motor er varm. er den vanskelig og skru opp ?, evt skifte fra en som sitter på delebil ? Innringet del på bildet. Bruker 5-6 minutter på å bytte. Siden du har delemotorer, så skader det iallefall ikke å prøve. Bildet fant jeg på nett, bare ringet inn en del selv. Quote
Jørgen F.J Posted August 4, 2014 Author Posted August 4, 2014 Umulig å si uten å demontere. Men etter profilen din så har du jo flere motorer å prøve Joda, har vel det Får gjøre ett forsøk. Quote
nnordlie Posted August 6, 2014 Posted August 6, 2014 Ta av og på minuspolen og hør om bensinpumpa pumper ett sekund eller så, og så prøv å start. Skal pumpa gå da? ved bare å sette minuspolen på igjen ?` skal prøve, men mener å huske å aldri ha hørt noe pumpe. Nei det skal den ikke hvis tenningen er avslått. Har noen av symptomene som du beskriver på min og der er det sånn at bensinpumpa starter selv med nøkkelen i lomma. Må ta av og på minuspolen når bilen er varm for å få den til å starte og den tapper seg for strøm. Quote
Jørgen F.J Posted August 7, 2014 Author Posted August 7, 2014 Skiftet bensyntrykk regulator, men samme var det samme. prøvde også med å ta av batterien, men de hjalp ikke stort det heller. bensinpumpen gikk litt når jeg satte minuspolen på igjen (med tenningen på) Flere forslag? Quote
Jørgen F.J Posted August 11, 2014 Author Posted August 11, 2014 Starter fortsatt ikke ved varm motor. kan være heldi på første førsøk at den starter, men da må jeg gi gass for å få den opp i turtall til den ¨roer seg ned¨, misser jeg det, starter den ikke igjen før den blir kald. Quote
Jørgen F.J Posted August 15, 2014 Author Posted August 15, 2014 Noen flere tips? litt mystisk problem.. Quote
Recommended Posts