Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann.

Jeg har ett mystisk problem med c124'en min.

når bilen er kald, starter den nokså lett, ikke så lett som den burde.

men når den blir varm må jeg dra ganske lenge før den starter.

bilen har manuell gir, og hvis jeg kveler den, og skal starte med startmotor (varm motor), så drar den bare.

I begynnelsen hørte jeg den prøvde å tenne på noen sylindre, men ikke nå lengre.

Starter momentant med trillstart, ikke noe problem.

Dette problemet oppsto etter jeg skiftet fra automat til manuell gir. da ødela jeg svinghjulssensoren, men ble satt inn en ¨ny¨ brukt en.

Kan også nevne at bilen mest sansynelig har for fet blanding, siden pluggene var tørrsotete.

Håper noen kan hjelpe meg!

Skulle så gjærne hatt bilen med på biltur i uke 31 :/.

Spør gjerne hvis dere lurer på noe!

Mvh

Jørgen

• Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Eneste med alu på er OVP ?

Tok ut ett jeg leste en annen plass var bensinpumperelet. Der det står kickd

Mener du og kortalutte relet når det er løst, eller der relet skal i bilen ?

Skal tenning være på/av ?

Posted

Ta ut releet og kortslutt på bilen der pinnene 30 og 87 på releet da skulle ha vært. Da går pumpa uansett om tenning er av eller på. Du kan da prøve å starte motor. Starter den ikke da, har du en annen feil...

Posted

Prøvde med tenningen på men relet ute, da hørte jeg ingen ting, men med relet i hørte jeg en summelyd ett par sekunder så ble det stilt igjen, men bilen startet da siden den ble stoppet med nøkkel.

så rart at det aldrig skjer når jeg stopper med nøkkeln, bare når jeg kveler den.

er ikke akkurat lettstartet med nøkkeln men, den starter etter noen runder.

Posted

Det siste innlegget forstod jeg ikke helt.

Du har en bil som starter og går perfekt når den er kald med å bruke nøkkelen?

Problemet ditt er å starte med nøkkelen når den er varm, men når du triller den i gang varm så starter den?

Altså er det mens motoren er varm og starteren går at den ikke tenner?

Er det slik så må du prøve med ekstra strøm fra en booster eller en annen bil.

Prøv med tenning på å tvangskjøre starter. (kontaktpunkt foran bremsepumpe ved gummilist).

Virker ikke det så er spørsmålet om du har problemer med at starteren lager spenningstopper som forstyrrer signalet fra svinghjulsgiver eller at signalet fra svinghjulsgiver er svakt.

Posted

På en gammel M103 så er det mange feilkilder som gjør at bilen ikke starter eller går skikkelig. Par av dem har du nevnt selv (defekt svinghjulssensor, feil blandingsforhold). Andre feil kan være:

-Tett bensinfilter.

-Sliten bensinpumpe

-Defekt bensinfordeler (KE Jetronic)

-Sprekk i belg under mengdefordeler

-Falskluft

-Feil i "airflow-sensor".

-Gåen membran i trykkregulator (Opplevde dette selv. Bilen gikk greit når den ble startet kald, var et h*lvete å starte når den var varm. Ikke så lett å finne ut av).

-*Sett inn egentlig hva som helst som påvirker tenning og bensin/lufttilførsel her*

Posted

Det er vel ikke så at du har et jordingsproblem fra batteri/karosseri og til motor som gjør at elektronikken ikke fungerer når du drar mye strøm med starteren? Irr på kontaktpunkt..

Posted

Elektrisk kobling kan påvirkes av temperatur. Men tenkte at den starter når den blir trillet i gang, altså lite strømforbruk ved start, men ikke start ved kjøring av starter, høyt strømforbruk. Du kan teste ved å koble en kabel mellom motorblokk og chassis på bilen.

Posted

Det skal jeg gjøre =)

startmotoren drar fint rundt, så høres ikke ut som det er lite strøm.

åså er det så rart jeg kan starte med startmotor hvis jeg stopper med tenningsnøkkeln. (ved varm motor)

Posted

Okei :-P

Kan vel innrømme idag at bilen har startet hver gang i det siste, en gang måtte jeg fra lity ekstra  men den kom. Dette skjedde etter jeg hadde ute kickd relet igår.

Var ett par pinner med litt IRR rundt. Så skal se ettet ett nytt for sikkerhetsskyld.

Venter også helt nye plugger i posten.

Posted

Det skal jeg gjøre =)

startmotoren drar fint rundt, så høres ikke ut som det er lite strøm.

åså er det så rart jeg kan starte med startmotor hvis jeg stopper med tenningsnøkkeln. (ved varm motor)

Kvele motor = mye bensin.

Kan pluggene bli litt rå når den kveles. Det i kombinasjon med dårlig coil som gir dårlig gnist ved varm motor kanskje?

Forsøker du med full gass når du drar på starter? Det tørker rå plugger.

Posted

Problemet var vist ikke borte.. Litt kjedelig å ikke få start på bensinstasjon og må trillstarte...

Pluggene er tørre og fine når motoren kveles.

Har også prøvd med full gass ja.

Kansje jeg burde prøve mef en coil fra delebilen. Litt spent på prøve nye plugger også

Posted

Er det motstand på coilen på de motorene, altså når du starter så går det strøm utenom motstanden til coilen, og når bilen starter så går strømmen gjennom motstanden (ca 8 volt) til coilen. Dette er for at coilen skal få nok strøm når starteren går og trekker mye strøm.

Posted

Prøvde men en coil fra delebiln idag, men det ble akkurat likens.

gnisten på pluggene jeg har i nå er gul, og det er vel ikke helt rett? litt usikker på hvordan gnisten skal se ut på disse motorene.

pluggene var også veldig sotete blitt. børstet av dem for en uke siden, å har kun kjørt 10 mil.

alle værksteder i nærheten her har fullt opp, så får ikke justert co der, men onkeln min har noe gammalt co-målingsinstrument jeg muligens kan prøve.

Noen som vet hvilken vei på blandingsskruven som gir luft/bensin?

Kan også nevne at det var stor forskjell på kompressjon.

Laveste var på 7 bar, og høyst på 13.5 !!