Jump to content

Automatgear

Guest Bjørnar Hansen

Recommended Posts

Guest Bjørnar Hansen

Kjøpte 97 mod 220 d av et "litt"useriøst firma i Stavanger ved navn AUTO ENGROS AS. Bilen kjøpte jeg usett grunnet en "Pen tiltandsrapport"

Trodde jo dette var seriøst, da det var et firma som stod bak, men godtroenhet lønner seg skjeldent! En tilstandsrapport full av usannheter. Oppdaget ikke dette før jeg kom til trøndelag med bilen. .. Da jeg kontakter firmaet, nekter de å ta noe som helst ansvar for det som stod i tilstandsrapporten.

Vel det jeg lurte på er : Automatgearet gikk i lås etter noen få killometer. Må jeg bytte automatgear med et med akkurat samme nr for å få dette til å fungere? Gearskifte osv. Kan jeg bytte automatgear med nesten samme fabr. nr?? Ser på tyske sider at de annonserer uten de tre siste nr når de legger ut sine gear på salg, men ikke oppdaget dette her hjemme..

Eller er det "billigst" å overhale gearet på et verksted?

Har noen erfaring/peiling på dette og har tid til å svare meg??

Mvh

Les forresten litt i forbrukerkjøpsloven på lovdata.no:

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet 

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet 

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. 

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

Guest Bjørnar Hansen

Takk, jeg driver å vurderer om jeg skal bruke advokat ! De svarer ikke lengere på mine mailer. Mener selv dette er en soleklar sak, men som privatperson rekker en ikke frem! Jeg får se hvilke utgifter dette blir først..

Guest Bjørnar Hansen

Det er vel like greit å ta en høring hos en vanlig advokat som igjen tar kontakt med firmaet. 1000-1500 for en time. Jeg får vurdere dette når jeg ser hvor stor utgift det  blir på gearet. Regner jo med at firmaet prøver å ignorere meg til at jeg gir opp.

Hadde jeg bare visst om det var andre gear som passet min bil så hadde det jo vært en kurant sak.. Har sett automatgear fra 3500-12000,

Får jeg tak i et gear i den nedre prisklassen, bytter jeg og blir ferdig med saken.

Takk for gode råd.

Jeg får ringe Bergs Automatservice mandag, så får jeg en oversikt over dette.

På kassa står det et nummer som beskriver kassas modell og bestykkning.

Eks 722.328

Skal du bytte uten at du får noen overraskelser må alle nummera stemme med den gamle kassa.

Komplett overhaling av aut. kasse er dyrt, regn med mange lapper ja

Guest Bjørnar

Hei Takk

Det var det jeg var redd for.

722.603 er mitt kasse nr, men det som gjorde meg usikker er når jeg går inn på tyske sider så står det 722.6... og da lurte jeg litt på om andre kasser i samme serien ville passe over ens?!

Å kjøpe en brukt kasse til 8-12000 blir absolutt ikke gjort, da overhaler jeg heller min gamle og vet at det er/blir i orden.

Min erfaring er at de siste to siffrene kan utgjør være forskjellige elektriske koblinger (eks girvelger osv),  vakuum styring (relativ enkelt å flytte over) og speedometer drev (regner med du har elektrisk signal, ikke wire). Finner du en kasse som avviker på de to siste siffrene kan du sikkert bygge om - forutsatt du er litt fingernem da.....

Ring på Lykstad på Klæbu bil og bensin i trøndelag han har god peiling på automatkasser til MB han har overhalt mange og har ikke hatt noe reklamasjoner i etterkant han kan sikkert svare deg hva som er feil og du kan sikkert få et prisoverslag på jobben Tlf 72 83 15 60 :D

Guest Bjørnar

Hei

Jeg ringte litt for sent de har stengt verkstedet for helgen, men skal sjekke opp om dette på mandagen igjen.

Jeg er på jobbreise akkurat nå, men skal ta tak i dette når jeg kommer hjem igjen.

Typisk at sånnt skjer når en ikke har tid til å gjøre noe med det!

Takk for tilbakemeldingene!

Bjørnar

• 2 weeks later...

Hvis du vil ta saken mot selger videre, så anbefaler jeg på det sterkeste å snarest ta kontakt med Forbrukerrådet. Der kan du levere klagesak. Dersom mekling der ikke fører frem, kan saken tas videre til Forbrukertvistutvalget. Dette tar ganske langt tid, men alt er helt gratis og det kommer en avgjørelse. Har selv måttet gjøre dette og vunnet frem.  Se eksempler på saker de har behandlet på www.forbrukertvistutvalget.no