Jump to content

Recommended Posts

Posted

Min 500 sel -83 (126) liker seg ikke ved "normal" kjøring.  Den fusker / smånapper, virker som den ikke går på alle. Den har fått nye plugger, kabler og lokk uten at det hjalp. Den ryker heller ikke, så jeg tror ikke på tenningsproblem lenger.

Når jeg sier at den fusker ved "normal" kjøring, mener jeg at den går som et skudd med gassen i bunnen. Men slipper opp og lan motoren gå "rolig" begynner den å hakke igjen...

Den må jo få nok bensin (ikke tett filter el.) siden den skyter til ved pådrag. 

Noen glupe ideer???

Kjennte problemer med disse motorene??

Posted

Hei Jan. (sorry, helgetrafikken forsinket meg for mye sist!)

Jeg vet at dette høres skikkelig amatøraktig ut, men jeg brukte følgende fremgangsmåte for å eliminere tenningsproblemer som kilde til fusking en gang sjøl, og det funker ganske bra: (dessuten er jeg faktisk motoringeniør!)

1) Du må ha en brukbar tenningslampe/pistol, helst med induktiv giver som du bare hekter over pluggledningen og som klarer å henge med på turtall med tydelige blink - ikke bare lyse kontinuerlig når du kommer over 2-3000 omdr., en bit skumgummi og gaffatape.

2) Hekt på den induktive giveren på pluggledningen på sylinder 1, og lukk panseret forsiktig, sjekk at det blinker.

3) Tape fast tenningpistolen til krommen på grillen, ikke risikér å ødelegge lakken din. For ikke å bli stoppet av Torvald konstabel som tror du tester blålys, la den peke mot ruta :D  Fleip tilside, sjekk at du ser blinkingen ordentlig innenfra førerposisjonen før du taper pistolen for godt fast. Bruk en bit skumgummi mellom pistol og grill, xenonpærene i pistolen liker sikkert ikke vibrasjoner.

4) Tape fast avtrekkeren, og kjør en kort tur. Du vil se med én gang om tenningen hakker når du kommer ned til lavere turtall.

5) Ta vekk tapen fra avtrekkeren og la lampa i pistolen kjøle seg litt med en gang du stopper, de er vel egentlig ikke beregnet på slik bruk over lengre tid!

6) Hvis du ikke ser tegn til tenningsfeil, sjekk alle sylindrene i tur og orden, eller i hvert fall noen.

7) Hvis du fortsatt ikke har sett feil på tenningen, finn fram K-jetronic manualen...  :?

Si fra hvis du trenger K-jet info, jeg har en del.

Det finnes selvfølgelig mye bedre metoder enn denne hvis du har utstyret til det, men for å gjøre en kjapp test alene med enkle midler, er dette en ganske brukbar måte. Dessuten bør en test gjøres mens du kjører, ikke mens bilen står stille. Du vil hele tiden kunne se blinkingen i øykroken uten at det tar oppmerksomhet fra kjøringen, så det er ikke trafikkfarlig.

Med vennlig hilsen, Olaf